enpå3ogenpå1 Skrevet 28. februar 2009 #1 Skrevet 28. februar 2009 jeg lurer litt på om jeg skal gjøre det eller ikke...... tenker litt i forhold til Downs, jeg er ikke akkurat ung (men bittelitt for ung for å komme innunder den 38 års grensen) hm...hm......hmm...........
Oktober_baby Skrevet 28. februar 2009 #2 Skrevet 28. februar 2009 Jeg vurderte leenge på om jeg skulle gå til tidlig UL, men bestemte meg for å gjøre det. Fikk ikke greie på så mye (uke 9) men det var definitivt verdt det for min del å se det lille hjerte banke, og en betryggende "alt ser OK ut" fra legen :-) Hvis du tenker mye på det så syns jeg du skal gjør det!
Gjest eelis+spire Skrevet 28. februar 2009 #3 Skrevet 28. februar 2009 Må man betale for en tidlig UL for å fastslå hvilken uke man er i? Er litt grønn på akkurat det med UL ;-)
Renate har ♂09, ønsker 1 til Skrevet 28. februar 2009 #4 Skrevet 28. februar 2009 Man må betale for det, så sant alt er normalt i svangerskapet (ingen blødninger eller andre smerter) Koster mellom 500 - 1000 kr.
Ugla er mamma! Skrevet 28. februar 2009 #5 Skrevet 28. februar 2009 Vi skal ha tidlig ul, dette grunnet økt risiko for Downs. Men du får da ikke se noe vedrørende mulighet for Downs ved en ultralyd? Da må man få tatt en fostervannsprøve. Selve prøven vil i de fleste tilfeller utføres i 14-16. svangerskapsuke. Det tar ca. 2 uker å få svar på prøven, og dersom undersøkelsen viser alvorlige feil hos fosteret, vil foreldrene snarest bli innkalt til genetisk veiledning Viser til artikkel i pasienthåndboka: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=2664
Idun<3tosmå<3 Skrevet 28. februar 2009 #6 Skrevet 28. februar 2009 Måler de ikke nakkefold ved ca 12 uker, og utfra det kan si noe om det er mulighet for Downs? Jeg tror det, men skal ikke påstå.. hCG-verdiene er også dobbelt så høye hos mor som bærer barn med Downs. Men dette måles kun mellom 15. og 20. uke. Men tror ikke man får tatt disse prøvene uten god god grunn, som alder eks. Og resultatene alene skal vel ikke tolkes rett mot Downs heller. Jeg skal også på tidlig UL, men det er fordi jeg ikke vet hvor langt på vei jeg er. Ammet til jeg ble gravid, så mensen har ikke vært helt på stell!
Ugla er mamma! Skrevet 28. februar 2009 #7 Skrevet 28. februar 2009 Jeg skrev selvsagt feil her...det jeg skulle skrive var: Vi skal ha tidlig ul, dette grunnet økt risiko for exu. Jeg skal ikke påstå noe jeg heller..mulig de kan sjekke dette også ved ul.
Soleie m/3 gull :) Skrevet 28. februar 2009 #8 Skrevet 28. februar 2009 Vi skal på tidlig ul:) har hatt 3 sa og 1 ma ( men har en frisk gutt på 14 mnd også ) har gått gale 2 ganger før han og 2 ganger etter. hadde utskraping 11 januar, så ble gravid igjen med en gang:) hehe. er nå 6+5:) så nå får jeg tett oppfølging denne gangen:)
Gjest eelis+spire Skrevet 1. mars 2009 #9 Skrevet 1. mars 2009 Hva vil "andre smerter" si? Jeg har slitt mye med sterke smerter som begynner i livmoren og brer seg over hele magen og nedover lysken. Jeg er bekymret i tillegg til usikker på hvor langt jeg er på vei, og syns det virker merkelig at jeg skal måtte betale for UL da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå