Anonym bruker Skrevet 28. februar 2009 #1 Skrevet 28. februar 2009 Har googlet på nettet men fant ikke noe. Jeg er utdannet sosionom men har lyst til å jobbe som ped. leder. Er det noen tilleggsutdannelse jeg kan ta og bygge på utdanningen min? Hvilken utdannelse har ped. leder egentlig?
Gjest -<<- Skrevet 28. februar 2009 #2 Skrevet 28. februar 2009 Det finnes en ettårig tilleggsutdannelse for barnevernspedagoger (småbarnspedagogikk + barnehagepedagogikk), men jeg vet ikke om de vil godta sosionomer med den. Tviler egentlig litt, dere har for mye juss og for lite aktivitetsfag og ped. Men du kan jo høre med en høgskole, HiO er blant skolene som tilbyr denne påbygningen.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2009 #3 Skrevet 28. februar 2009 Du er nok i utgangspunktet overkvalifisert for å være ped.leder, så jeg råder deg bare til å søke på stillinger du ønsker. Som regel har ped.ledere førskolelærer som utdannelse.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2009 #4 Skrevet 28. februar 2009 sosionom er ikke en utdannelse...det er en diagnose jf en del jurister jeg kjenner ;-)
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2009 #5 Skrevet 28. februar 2009 Hei Jeg jobber som ped-leder og har tatt førskjolelærer utdanning. 3 år på høgskole. Jeg vil råde deg til å søke på stillinger som ser int. ut. Er veldig få utdannet førskolelærere i fht stillinger som lyses ut, så etter erfaring så er det ofte de må ansette folk med annen utdanning. Det er bedre med en annen pedagogisk utdannelse en en person uten utdanning. Det står ofte i anonnsene "personer med annen relevant utdanning kan også søk" Om du får en jobb blir det søkt dispansajon for deg og du jobber da som ped.leder.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2009 #6 Skrevet 28. februar 2009 Hvordan kan en si at en sosionom er overkvalifisert til å være ped-leder? Førskolelærere har en skreddersydd bechelor og sosionomer har en bachelor som som ikke er relevant, de har like mange studiepoeng. Det er jo klart at førskolelæreren da er bedre kvalifisert. Synes det er grenser for hvor lite en skal respektere denne yrkesgruppen. TIl HI utgangspunktet er det andre pedagogutdanninger som kvalifiserer til å ta småbarn og barnehage-ped. Ring studiestedet du er nærmest for å høre om du blir vurdert. Jeg er barnevernspedagog og jobber som ped 2. Altså har pedagogoppgaver og lønn, men svarer til en pedagogisk leder. VI har hatt en sosionom i et slikt vikariat hos oss. Dette er en barnehage som eies av barnebygg, så et alternativ kan jo være å prve seg der. Sjekk www.Barnebygg.no for ledige stillinger.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2009 #7 Skrevet 28. februar 2009 Det samme kan en si om jurister, jeg er gift med en som er fjerdegenerasjons jurist og de er ikke riktig kloke noen av dem.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2009 #8 Skrevet 28. februar 2009 En sosionom er underkvalifisert til å være ped.leder. Det er en bachelorgrad på lik linje med førskolelærer, men pedagogikken er så og si fraværende. Det betyr at en sosionom ikke har noen pedagogisk kompetanse, og dermed må ta tilleggsutdannelse forå være kvalifisert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå