Gå til innhold

Til dere som mener knipsing,klaps,ris eller liknende er greit....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en 26 år gammel tobarnsmor...er idag gift og lykkelig med både mann og barn..

Jeg vokste opp med en far som syntes det var greit med slik "uskyldig" barneoppdragelse..

Han gjorde meg aldri fysisk vond.! derimot så utgjorde hans handlinger at jeg følte meg så ubetydelig og lav av betydning at jeg vokste opp med å oppriktig 110% hate min far..

Jeg VISSTE inne i hjertet mitt at han kun anså meg til å være en byrde.. Han sluttet ikke med å knipse/klapse før han skjønte at han ikke ville slippe unna med det lengre..

Han var også av den forståelsen av at jo høyere man roper jo mer alvorlig tar barna det..Kanskje hadde jeg reagert på stemmebruken hans om ikke jeg allerede var følelseskald ovenfor han,men..

Han kunne stå å kjefte/oppdra oss mens jeg stod og tenkte inni meg om hvordan jeg enten kunne rømme hjemmefra, evt hvordan han kunne dø...

Det høres ikke ut,og det var det også!!

Vi har et såkalt godt forhold nå.. Jeg anser han forstatt ikke for å være noen god far..men jeg har startet å bry meg om hvordan han har det..men er ikke glad i han..

tror ikke han vet hvor mye han egentlig ødela i barndommen.jeg har aldri sagt noe..og jeg håper han aldri får vite noe...

Jeg tror/(håper) han ikke ville tatt det så godt om han visste hvordan tingene egentlig er...

Han er verdens beste morfar!!!

unnskylder han med at jeg tror de hadde økonomiske problemer i de tiårene...men forholdet mellom meg og han frykter jeg aldri vil bli "normalt"...

Så til alle dere som mener at slikt ikke vil føre til senskader...det kan gjøre det!! og det er ikke verd det!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det virkelig noen som fortsatt mener at dette er greit???? Selv de som går over streken og klapser barnet sitt, mener jo at det er galt, men at de ikke klarer å ta seg sammen. MEn er det virkelig noen som fortsatt sier at de ikke tenker at dette er skadelig eller upassende??

Skrevet

det er desverre MANGE som gjør dette mot barna sine...

Jeg syntes selv at det er bedre å oppdra ungene til å høre etter av respekt og ikke av redsel...

Og det er i praksis det de gjør de som knipser/klapser barna. De spiller på barnas frykt for fysisk smerte...

aldri aldri aldri at noen får røre mine barn på den måten!!!

HI

Skrevet

Barn kan få senskader av det meste, også av knipsing og vold. Trist å høre om oppveksten din.

Jeg fikk ris på blanke messingen da jeg var liten. Bjørkeriset ble truet med, men jeg skjønte tegningen når jeg fikk ris :-) Utfordret ikke samme område igjen. Husker ikke når jeg fikk ris sist, men var sikkert 10-12 år. Jeg synes faktisk at jeg fortjente det de gangene jeg fikk det. Spesielt sett i ettertid. Jeg har ikke tatt noen skade av det og ahr verdens beste forhold til min far.

Jeg kommer ikke til å rise mine barn, mest fordi jeg vet at samfunnet rundt vil reagere veldig negativt på det og fordi barna vet at det ikke er lov, men jeg har knipset mine små barn og kommer til å gjøre det også når sistemann kommer til verden til våren.

Jeg tror mange av dere misforstår mange av oss som knipser. Det er ikke en daglig del av oppdragelsen, men det er er hjelpemiddel i den korte perioden hvor barnet skal lære hva ordet "nei" betyr. Dvs når de er 1-1,5 år. Det er oftes snakk om noen få ganger i livet, og barna tar ingen skade av det. Barna mine på 3 og 5 år husker ikke at vi har knipset de forsiktig på hånden, så barn tar ikke senskade av forsiktig bruk! Et forsiktig knips brukes for å understreke "nei" når barnet ikke vil høre og de rører noe som kan være farlig. Fjerne det fra situasjonen er allerede prøvd. Mulig man kan gjenta det å fjerne de x antall ganger, men et lite knips gir raskere forståelse. Og det gjør ikke vondt slik vi knipser.

Alt kan gi senskader på barn; foreldre som krangler, barn som blir skremt "bø" fordi noen synes det er morsomt, barn som blir tatt med i karuseller fordi foreldrene synes det er morsomt, barn som blir mørkredde fordi foreldrene lar de sove med lys på osv.

Barn kann få senskader av å bli

Skrevet

Jeg syntes dette høres fryktelig ut. Hvordan kan man virkelig klare å gjøre noe slikt mot sine egne barn. Jeg har aldri blitt utøvet fysisk vold mot på noen som helst måte av mine foreldre. Verken knipsing, rive i øret eller lignende. Så dette er virkelig utenkelig for meg å gjøre mot min datter som en del av oppdragelsen. Dette kaller jeg mishandling ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...