Nea_26.09.09 Skrevet 27. februar 2009 #1 Skrevet 27. februar 2009 Bare ett teit spm egentlig, men jeg har så sinnsykt lyst på!!!
tg85 Skrevet 27. februar 2009 #2 Skrevet 27. februar 2009 Ja, jeg har spist det mye! Ingen problem..ser ikke problemet ihvertfall Kos deg!
MathildeC Skrevet 27. februar 2009 #3 Skrevet 27. februar 2009 Selvfølgelig er det kjempemange som gjør det. Men det er anbefalt å putte det i fryseren en dag før du spiser det. Selv er jeg ikke så glad i spekemat, så er ikke en problemstilling for meg.
MammatilMarcusoglillespiren<3 Skrevet 27. februar 2009 #4 Skrevet 27. februar 2009 jeg har spist d fra dag en ...når d er ferskt seff.. 24+4 idag..ikke skjedd noe galt med meg så.
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 27. februar 2009 #5 Skrevet 27. februar 2009 Ja "masse"! Må ikke på død og liv trykke det i meg hver dag, men jeg har spist fårepølse og mørpølse hele tiden.. Litt fenalår ble det også i jula siden det er det beste jeg vet. Ligger unna pakker som har ligget lenge åpen da.
Kjærlighet <3 Skrevet 28. februar 2009 #6 Skrevet 28. februar 2009 Derfor burde en ikke spise spekemat : Primærinfeksjon hos gravide er alvorlig pga. fare for overføring til barnet og skader av nervesystemet, syn og hørsel. Risiko for smitte til fosteret er størst i siste del av svangerskapet, men fostre som smittes tidlig i fosterstadiet er mest utsatt for alvorlig skade. Det er vanligvis få eller ingen symptomer ved smitte under graviditet. I Norge er ca. 90% av fertile kvinner smittemottakelige. Ca. 2 av 1000 smittemottakelige gravide i Norge smittes. Transmisjon til fosteret fra ubehandlede smittede mødre er avhengig av når den gravide smittes; <5% i første trimester, 20-30% i andre trimester og 60-80% i tredje trimester. Andelen smittede barn som har skader ved fødsel er usikker, men enkelte studier har vist senskader hos opptil 80%. Smitteoverføring i spesielt første del av svangerskapet kan medføre abort eller gi skader hos barnet som hydrocefalus, mental retardasjon, nedsatt syn eller blindhet. Infeksjonen kan reaktiveres hos barnet opp til ca. 20 års alder og gi øyeinfeksjoner. Immunsvekkede, bl.a. HIV-smittede, kan utvikle et alvorlig sykdomsforløp med bl.a. encefalitt. Kopiert fra : http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5799&MainArea_5661=5799:0:15,1904:1:0:0:::0:0&MainLeft_5799=5544:56115::1:5800:119:::0:0
MammatilMarcusoglillespiren<3 Skrevet 28. februar 2009 #7 Skrevet 28. februar 2009 Ja men når det gjelder spekemat så er dette ganske liten sjangse for at man får noe amitte av noe slag fordi dette er Norge...DET ER TROSS ALT IKKE PAKISTAN LIKOSM... hvis spekemat blir spist ferskt er det ikke spes farlig...vil ikke anbefale og spise fra en pakke spekepålegg som harligget på kjøkkenbenken i to døgn uansett om man er gravid el ei liksom..men listeria er det da ikke ikke i spekematen! Og hvis det da er det så merker de det fort og da blir dt informert om i aviser om at feks gilde har listeria smitte ..og da blir det også fjernet fra butikkene.
Kjærlighet <3 Skrevet 28. februar 2009 #8 Skrevet 28. februar 2009 Nei da, vi er ikke i Pakistan. Om du tar sjansen får du gjøre akkurat som du vil. Ja, det er sjeldent i Norge. MEN det forekommer. Følgende kan være alvorlige for den som er så uheldig å spise akurat det stykket med smitte. Om jeg skulle spist noe som inneholdt smitte og det hadde fått følger for babyen vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Hadde du klart å ha det på samvittigheten? Nå vet jeg hvordan det er å få et alvorlig sykt barn for deretter å miste det, og jeg er sjeleglad det ikke hadde noe med hva jeg har gjort eller spist å gjøre! Alle får gjøre som de vil, bare vær klar over hvilke konsekvenser det kan få. Jeg velger å holde meg unna det vi blir anbefalt å holde oss unnna. Er ikke snakk om lange perioden heller. Så selv om jeg elsker fenalår, klarer jeg meg flott uten i noen mnd. Akkurat som jeg klarer å holde meg unna alkohol og røyk
sweet dreaming Skrevet 28. februar 2009 #9 Skrevet 28. februar 2009 Jeg mener at om du spiser spekemat i svangerskapet så er det på eget ansvar. Om du velger å gjøre det kan du alikevel ikke si til andre , jada kom igjen ,bare spis med god samvittighet. De kan være uheldige og få ett stykke som inneholder toksoplasmose eller listeria. Da er løpet kjørt... Listeria dør ikke av frysing. Jeg kommer fra bygda der det er vanlig å speke maten selv, rake fisk og yste ost. Drikke melka rett fra kua osv. Bygda er jo kjent for såkalte bygdeskrullinger. De rare, lett tilbakestående, svaksynte, de som må ha hjelp på skolen, men ingen egentlig vet hva som feiler de. Hva tror du mødrene har gaflet i seg i svangerskapet ? Og så har vi hygienen på det som blir solgt. Om en ting er så uhygenisk som bare fy så er den trygg å spise når den er kokt /stekt. Når du får maten rå så er du prisgitt at den som leverte råvarene var nye, at kjøttet ikke var i kontakt med jord før det ble speket osv. Selv om vi bor i norge kan ting skje. Vi har hatt tilfeller av ekoli der mange faktisk døde. Salmonella har forekommet så toksoplasmose og listeria kan også fint skje. Listeria var det ett utbrudd av i Finsbråten -pølse før jul. Som de da trakk tilbak, men noen kan ha spist den uten å vite det . Og hvis den personen var gravid og ikke lot pølsene trekke lenge nok så kunne det fosteret dødd, blitt blind, blitt tilbakestående, fått en skade som det måtte levd med hele livet . Det er ikke ett kjempeoffer å holde seg unna visse ting i svangerskapet som ikke er anbefalt. Og hvis man velger å se bort i fra advarsler så for all del opplys om at det er ett valg du har tatt og ikke si til andre at det er bare å spise for det gikk helt fint i mitt svangerskap. Folk tar fly hver dag også, og det skjer nesten aldri noe. Men noen dør i flyulykker og det er da greit å vite at det kan skje og hvis du vil ta risikoen så er det greit. Min far døde i flyulykke, så det kan altså skje selv om det er sjelden. trist for dem det rammer. Mat som kan skade bør unngås så langt som mulig, så lenge man har ett valg. Nå har man anbefalinger å gå etter og da burde man følge de for sitt ufødte barns skyld.
Kjærlighet <3 Skrevet 28. februar 2009 #10 Skrevet 28. februar 2009 Akkurat som jeg skulle sagt det selv ! :-)
Idun<3tosmå<3 Skrevet 28. februar 2009 #11 Skrevet 28. februar 2009 Listeria i speket kjøtt? Tviler på at Liseriabakterien vokser i speket kjøtt. Har jeg aldri hørt om i allefall... (Ja, jeg har kunnskaper om dette og derfor føler jeg at jeg kan uttale meg). Synes det er bra folk tar forhåndsregler, men synes samtidig det er synd når virkeligheten blir vrengt på for å skape frykt. Jeg vil si det sånn, skulle jeg med det jeg vet om både listeria og toxo ta de forhåndsreglene som nevnes over her, så måtte jeg også slutte å kjøre bil. Noe annet ville vært hykleri! Hvorfor passe på på ene siden og ikke andre siden?
Gjest Skrevet 28. februar 2009 #12 Skrevet 28. februar 2009 Jeg har spist masse masse ser ingen grunn til å være hysterisk. lever livet ganske normalt
*bolla pinnsvin* Skrevet 28. februar 2009 #13 Skrevet 28. februar 2009 Nei, si det, Trulte. Jeg driter i alt. Røyker og drikker mens jeg styrer bilen med høyre hånd og holder spekepølsa i venstre - bare for å passe på at jeg ikke er hyklersk under svangerskapet....
Kjærlighet <3 Skrevet 28. februar 2009 #14 Skrevet 28. februar 2009 Å følge anbefalingene kan da ikke akkurat kalles å være hysterisk... Det ER en grunn for at anbefalingene er der. Kan da leve normalt selv om en ikke spiser spekemat :-)
Idun<3tosmå<3 Skrevet 28. februar 2009 #15 Skrevet 28. februar 2009 Ja, nå var det ikke så satt på spissen ment da, men jeg tar hintet ditt. For å forklare deg i klartekst hva jeg mente, så var det at Listeria i spekemat er ikke et problem, så hvorfor skremme folk med det? Jeg skrev jo at jeg mente det var bra at folk tok forhåndsregler! Men hvorfor være redd for noe som ikke er en trussel?
Kjærlighet <3 Skrevet 28. februar 2009 #16 Skrevet 28. februar 2009 Mulig jeg ikke har lest alle innleggene godt nok, men jeg snakker hvertfall om toxo når det er snakk om spekemat, ikke listeria. Det er et kapittel for seg selv :-)
Kjærlighet <3 Skrevet 28. februar 2009 #17 Skrevet 28. februar 2009 Fra matportalen om LISTERIA : Listeria (L. monocytogenes) kan være årsak til svært alvorlig sykdom (listeriose) hos både mennesker og dyr. Det er bare visse grupper i befolkningen som er utsatt for sykdom, men listeriose skiller seg fra enkelte andre matbårne infeksjoner ved sin høye dødelighet (20-30 prosent). Særlig er fostre (smittes fra moren under svangerskapet), nyfødte og mennesker med nedsatt immunforsvar utsatt for alvorlig sykdom. For de fleste forbrukere er det vanligvis nødvendig med et svært høyt antall bakterier per gram matvare for at det skal oppstå sykdom. Bakterien finnes naturlig i vann, jord og råvarer, og vokser ved lave temperaturer, som for eksempel i kjøleskap. Mattilsynet har gitt retningslinjer som sier at Listeria ikke skal finnes i spiseferdig mat som er holdbar i mer enn 15 dager og som samtidig har gode vekstvilkår for bakterien. Eksempler på slike matvarer er vakuumpakket røkelaks og kjøttpålegg. For rakfisk er det imidlertid en grense for Listeria på 1000 per gram. http://matportalen.no/artikler/2003/12/listeria (Så det kan forekomme i kjøttpålegg også, men da ikke bare i spekemat sånn som jeg skjønner det...)
Idun<3tosmå<3 Skrevet 28. februar 2009 #18 Skrevet 28. februar 2009 Jeg anklager ikke personer, og hvem som har skrevet hva er ikke så viktig. Men det er meninger her om at det hjelper ikke å fryse ned spekemat, fordi det dreper ikke Listeria. Og da mener vel vedkommende at Listeria er noe å være redd for når man spiser spekemat! Sånn tolker i allefall jeg påstanden. Og jeg synes det er feil at folk går rundt å er redd for Listeria i situasjoner de ikke behøver å være det! Forøvrig er det mye større sjans å finne Listeria i kokt skinke enn i et fenalår. Enda en ting som folk uten nok kunnskap går rundt å tror her på BIM, "Joda, det er kokt, da vil Listeria aldri bli et problem". Og jeg vil igjen si at jeg mener det er bra folk tar forhåndsregler, og jeg synes det er litt dumt når enkelte lager usaklige innlegg fordi de ikke har vett til å forstå det som er skrevet!
Idun<3tosmå<3 Skrevet 28. februar 2009 #19 Skrevet 28. februar 2009 Risikofaktorene for å få listeriose er: Konsum av langtidsholdbare, kjølelagrede matvarer som spises uten oppvarming, kan føre til sykdom hos svekkede personer, dersom matvarene er forurenset med Listeria, og bakterien har fått anledning til å formere seg. Slike produkter kan være rakefisk, gravet fisk, røkt fisk, kokt kjøttpålegg og bløte modningsoster http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2008/4/1207570385.6 Jeg vil bare presisere at i samme artikkel er dette skrevet: Det er registrert tre sykdomsutbrudd, hvorav ett der norskproduserte kjøttprodukter var smittekilden: I 1992 forårsaket kontaminert vakuumpakket kjøttpålegg et utbrudd i Trøndelag der seks ble syke og én døde. Det største utbruddet, i 2007, skyldtes økologisk produsert camembert fra et norsk gårdsmeieri.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 28. februar 2009 #20 Skrevet 28. februar 2009 Det er ikke listeria man i hovedsak bekymrer seg for når det gjelder spekemat, men toksoplasmose. Det finnes i bla rått kjøtt, og spekemat er rått kjøtt.
Idun<3tosmå<3 Skrevet 28. februar 2009 #21 Skrevet 28. februar 2009 Ja, og toxo dør ved nedfrysing. Og om du spør Gilde, så får du til svar at det er noen få produkter de selger som ikke har vært fryst ned før salg. Seranoskinke eller noe i den dur er den ene i allefall. Uff, jeg lovte sist jeg gikk gravid og var inne på BIM at jeg denne gangen ikke skulle blande meg inn i slike diskusjoner. Men jeg klarer ikke la være! Det jeg vil med mine innlegg er at folk ikke skal være redde uten at de trenger å være det! Synes det er unyttig bruk av energi, og det tjener ikke godt for den lille i magen at mor går og stresser. Men jeg gir meg her! Lykke til alle gravide! Pass på å spise variert i allefall!
Kjærlighet <3 Skrevet 28. februar 2009 #22 Skrevet 28. februar 2009 :-) Vi er vel enige om at sjansen for smitte er der, den er liten, heldigvis! :-) Forhånsregler er viktig. Så får det være opp til hver enkelt hviken sjanse de vil ta. ( det jeg syns er skummelt er at ikke vi som friske voksne vil merke smitten, var det toxo smitte ?, men fosteret vil kunne få senskader...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå