Rødhette <309+<312 Skrevet 27. februar 2009 #1 Skrevet 27. februar 2009 huff, no begynner det å verke skikkelig på venste side av korsryggen og ned i den venste foten. klarer ikke å sette vekten på venste foten og har smerter når eg går, dette begynte for noen dager siden med skikkelig smerter, har bare vært litt øm avogtil i foten og bekkenet før. er ikke hver dag eg har skikkelig vondt, men det kommer og går, spesielt på ettermiddag og kveld etter jobb. har lege time om en uke, skal eg vente til denne timen eller prøve å komme til før? hva kan legen eventuelt gjøre? henvise til fysioterapaut? er 24 uker på vei.
ifie Skrevet 27. februar 2009 #2 Skrevet 27. februar 2009 Du må bruke gode, stødige sko med såle som gir litt etter. Stå alltid med bena litt fra hverandre så vekten er lik på begge beina. Ikke gå med lange skritt. Sitt som du står - med beina litt fra hverandre (ikke i kors eller sammenkrøllet). Svømming er også godt for bekkenet. Slalåm, eller lignenede bevegelser (der overkroppen og bena er vridd til forskjellige sider) er drepen for bekkenet. Dette er råd jeg har fått når jeg har hatt antydning til begynnende bekkenløsning
Megawhat har ♀ + 2 nyankomne Skrevet 27. februar 2009 #3 Skrevet 27. februar 2009 Gode råd du har fått her, vil bare si at svømming IKKE nødvendigvis er godt for alles bekken.. Fikk det som råd sist og det gjorde vondt værre for meg.. samme er det nå og, prøvde meg på en svømmetur for to dager siden og har vært skikkelig ille etterpå... Men poenget er å ikke presse seg til ting man kjenner gjør vondt, og jeg kjente jo forsåvidt at det var vondt når jeg svømte, så burde gitt meg... Sov med ammepute el.l. mellom beina når du sover. Viktig at det er en slags pute/dyne mellom knærne OG anklene når du ligger på siden! Avlaster bekkenet ditt godt! Du kan nok godt vente en uke før du går til legen ja, er jo ikke noe som pleier å bli bedre utover i svskapet akkurat.. Jeg går til kiropraktor og det hjelper litt, kanskje du kan få en time der imens?
Totentrollet ♥♥♥ Skrevet 27. februar 2009 #4 Skrevet 27. februar 2009 Hei. I tillegg til tipsene over, så har jeg fått tips av jordmor å sitte godt inn på stolen, så jeg får god støtte i bekkenet. Du må også passe på så du ikke sitter bakvoverlent slik at trykket kommer på halebeinet. Det kan gjøre det vondere. Jeg tror jeg ville fremskyndet timen. Det kan være ventetid hos fysioterapeuten. Ellers så vil jeg anbefale deg vannjogging, hvis du har mulighet til det. For da får du trent uten å belaste bekkenet unødig. Noen kan få hjelp til å trene bekkenet slik at smertene ikke bare blir sterkere og sterkere. andre desverre er det ikke så mye å få hjulpet med annet enn å lære seg å bevege seg på best mulig måte. Ellers så kan et gravidbelte hjelpe deg. Det stabiliserer bekkenet og hindrer deg i å ta for lange skritt. Er ikke dumt å prøve det ihvertfall. Hør med jordmor om hun har til utlån, for de er svindyre i innkjøp:-)
FruV Skrevet 27. februar 2009 #5 Skrevet 27. februar 2009 Jeg prøvde fysio i mitt forrige svangerskap og jeg synes ikke det funka noe særlig. Begynner å kjenne at bekkenløsninga er på vei tilbake så jeg har bestillt meg time til ostopat .
Rødhette <309+<312 Skrevet 28. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 28. februar 2009 Tusen takk for mange gode svar og tips, er mitt første svangerskap dette og tar til meg alle gode tips er litt bedre i dag, ikke så mye smerter, men kjenner at det er ømt. tror jeg tar det rolig og venter på den legetimen jeg har om en uke. jobber i barnehage og det er stress til tider, og jeg er ikke så veldig flink til å ta hensyn til kroppen min, men no har den sagt fra, så da skal jeg prøve å bli flinkere til å ikke gjøre de tyngste tingene og ikke stresse så mye de er flinke på jobben til å tilrettelegge for meg, men ikke alt kan tilrettelegges i en barnehage, og jeg føler at de andre på avdelingen min må gjøre mye mer, når jeg ikke kan gjøre det, får litt dårlig samvittighet. men tusen takk for gode svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå