Gå til innhold

barn flytte til utland

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har et barn på nesten 6 år som veldig gjerne vil flytte til faren sin i utlandet til neste år. jeg og barnefaren er ikke i noe forhold men vi er gode venner og har god kontakt og selvom han aldri har bodd i norge så har han kommet masse på besøk og vi har også besøkt han. utover det følelsesmessige (det kommer seff til å bli ganske trist for oss begge til tider) så lurer jeg om hva som må gjøres rent praktisk i forhold til flyttingen. er det noen som har erfaring..? jeg er eneforsørger, vil jeg ikke lenger være det nå.? hvor må jeg melde fra foruten til folkeregisteret og til nav...? håper noen kan hjelpe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil ikke være "forsørger" i det hele tatt om dette er det eneste barnet ditt og han ikke lenger bor hos deg. Altså; far vil ha hovedomsorgen, du vil miste eventuelle aleneforelderstønader.

Dere behøver ikke melde fra til noen flere enn folkeregisteret egentlig. Om ungen er norsk statsborger kan det være greit å si fra til ambassaden i landet han blir boende i; de liker å ha registrert norske statsborgere i landene sine.

Og så kan det sikkert være lurt å snakke med fagfolk om hvordan de tror en seksåring vil reagere på noe så voldsomt som både et komplett miljøskifte og å skulle bo hos en forelder han aldri har bodd sammen med. Jeg sier ikke at det nødvendigvis må gå galt, men "han vil gjerne" er ikke nødvendigvis en god grunn når man snakker om en seksåring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...