To små - en rosa og en blå Skrevet 27. februar 2009 #1 Skrevet 27. februar 2009 Må bare få ut litt frustrasjon. Var på helsestasjonen med jenta mi i går (4,5år). Helsesøster sa da at "oj, du må jo ha jo veldig stor mage." "Nei, jeg har faktisk SF mål et stykke under gjennomsnittet og har derfor blitt sendt på vektestimering på sykehuset" kunne jeg fortelle henne da. I stad ringte naboen på og sa "OJ, nå har du stor mage ja." "NEI det har jeg IKKE!!" Forventer folk sixpack når man har 1,5 uke til termin eller? Hadde ikke vært farlig om jeg faktis hadde hatt stor mage (selv om jeg sikkert ikke ville likt kommentarer da heller), men ville tro at ihvertfall helsesøster kunne se forskjell på stor og liten mage... Og kanskje droppe disse kommetarene til en veldig høygravid kvinne. Siste hun sa var at "da ringer jeg når jeg har fått papirene på at fødselen er over så kommer jeg på hjemmebesøk." "Nei, det gjør du nok IKKE" tenkte jeg da. Får ta det da, men trenger ikke besøk av den dama. Litt frustrert og kanskje en smule hormonell ja;)
ziwwote Skrevet 27. februar 2009 #2 Skrevet 27. februar 2009 Hvis det er noen trøst,så fikk jeg følgende kommentar av sjefen min på jobb her om dagen; "Nå må du se å få kjøpt deg noen nye klær,for de du har sitter som et pølseskinn!" Jeg er i uke 31...Jeg følte ikke selv at de satt som et pølseskinn. Kan man tillate seg å si hva som helst bare fordi man er sjef?? Kjente jeg ble litt småamper...
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 27. februar 2009 #3 Skrevet 27. februar 2009 Det er ikke morsomt med sånne kommentarer nei... Nå mener jeg IKKE å forsvare verken henne eller naboen, men tenkte på noe jeg har merket selv, med min EGEN mage. Og det er at noen ganger virker den mye større enn andre ganger, rett og slett fordi den er mer "spent" - har vel antakelig noe å gjøre med hvordan babyen ligger der inne. Kanskje de noenganger ligger sånn at de "trykker" magen mer utover, og at den dermed ser større ut ? Og kanskje det var nettopp det som var årsaken til at disse to kom med sine ubetenksomme kommentarer ? Igjen, misforstå meg riktig, jeg forsvarer ikke det de sa, for det er totalt unødvendig og ubetenksomt ! Men jeg bare lurte, om det kan være en mulighet.... Jeg selv blir iallfall fascinert av hvordan magen min kan se MYE større ut på ettermiddagen enn på morgenen f.eks - som faktisk skjer relativt ofte ;-)
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 27. februar 2009 #4 Skrevet 27. februar 2009 Det høres ut som noe sjefen min kunne sagt, men ment som en fleip.. Han er en av de som syns at alt kan fleipes med, og ikke helt forstår at det ikke alltid passer seg, eller blir like godt mottatt av den det gjelder... Nå vet jeg jo ikke om DIN sjef er på samme måten, men... uansett om det blir sagt som fleip eller i fullt alvor, er det slike kommentarer man rett og slett ikke har "lov" til å slenge - verken til gravide eller andre. Spesielt ikke som sjef... Det er da man må si i fra, rett og slett... At slike kommentarer finner jeg meg ikke i - de er unødvendige og sårende.
To små - en rosa og en blå Skrevet 27. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 27. februar 2009 Hehe, jada enig i at magen kan endre seg i løpet av dagen. Synes bare det er unødvendlig med sånne kommentarer i det heletatt til en som er høygravid. Magen er så stor som den er den... Er egentlig ikke nærtagende altså, bare i går tydeligvis;)
Prinsesse-06,baby.mars-09! Skrevet 27. februar 2009 #6 Skrevet 27. februar 2009 Hei. Helt enig i at de kan holde komentarene for seg selv. Fikk høre det nok en gang i dag hvor stor jeg er. Er 36 uker, og de som komenterer mener jeg må jo være dagsventende så stor som jeg er. Men så er jeg 1.57 og, og har en samboer på 1.87. og føder ikke så veldig små barn. Så hvor skal jeg plassere barnet då visst magen ikke skal vokse!!!!!! Ikke så veldig mangen alternativer nei!!! Lagt på meg 8 kilo bare,og er selv storførnøyd og synes jeg har fin mage. Men blir lei meg når jeg får de komentarene hele tiden. Blir så oppgitt jeg at jeg ikke klarer å si noe. Er utrolig kjipt å bli sammenlignet med ei på 1.70 for eksempel. Jeg og forstår jo at en mage synes ikke så godt der som hos meg!!!! Kos deg med knøttet i magen:) Siste gang her så litt spesielt denne gangen:)
Gjest leelu25 *høygravid* Skrevet 27. februar 2009 #7 Skrevet 27. februar 2009 Vet godt åssen det er.. Jeg er nemlig 1.80 cm høy men har alikevell gedigne mager.. Symfysen til termin sist var 45 cm, og nå er jeg 36+0 og har 36 cm.. dvs. 1 cm over hva som er vanlig til termin.. så det er ikke alltid at vi høye får små mager.. Jeg bærer magen langt frem. Har ei vennine som har termin 2 uker før meg, altså om 14 dager og hun er like høy som meg og hos henne vises nesten ikke magen..
Månefeen ♥ Skrevet 27. februar 2009 #8 Skrevet 27. februar 2009 Hehe, kjenner frustrasjonen, selvom jeg får høre det motsatte.. Magen min ligger akkurat på målet, og vokser fint, men tok av meg på kroppen i begynnelsen å ikke lagt på meg annet enn mage.. Svigemor har fortalt meg sikkert fem ganger nå hvor liten magen min er, hun sier hun kjenner to andre som har termin samtidig og de er myyye større!! Det er ikke særlig moro å høre når man er stolt av sin første gravidmage. Nå tar jeg meg ikke nær av henne, hun har det med å slenge med leppa. Folk burde lære seg å holde slike komentarer for seg selv!
BabyBlue Skrevet 27. februar 2009 #9 Skrevet 27. februar 2009 Jeg er i uke 31 og har lagt på meg 18 kg. Jeg la på meg mye med førstemann også, men det skal sies at jeg hadde 10kg fra første mann på meg når jeg ble gravid nå. Men jeg har fra jeg fortalte at jeg var gravid til nå hørt hver eeeeneste dag hvor stor jeg er, og om jeg er sikker på at det ikke er 2 der inne. Jeg er DRITT MØKK LEI, av å høre de snakke om hvor stor jeg er, spør om det begynner å bli tungt osv. DRITT LEI!!! Jeg snakket med min mor i dag som godt kan slenge med leppa uten å mene noe vondt med det, men hun mener nok litt sannhet. Hun fortalte at hun kanskje skulle komme å besøke meg neste uke...jeg har ikke sett mamma i det hele tatt etter jeg ble gravid...å vet dere, jeg gruer meg noe JÆVLIG til hun kommer fordi jeg vet at hun kommer til å kommentere hvor stor jeg har blitt!! og jeg kommer til å bli kjempelei meg og bli veeeldig skuffet og sint!!! Jeg spiser sundt, skal sies at det har blitt sjokolade hver dag nå....men så har jeg en jobb hvor jeg er aktiv 6t om dagen med mye løfting og gåing. Jeg kommer fra gener som legger fort på seg. Jeg var før jeg fikk første mann 172 og 63kg. Jeg vil tilbake dit igjen, men først vil jeg ha en frisk vellskapt unge åsså kan jeg heller svette bort kg`ene etterpå. Føler med dere som får kommentarer. Det er kjempekjedelig...men jeg har lært at det er bare å svare igjen, eller ikke gidde å kommentere det for da kanskje de skjønner at sånt sier man ikke!!!
Eplejuice Fødeklar Skrevet 28. februar 2009 #10 Skrevet 28. februar 2009 Blir lei av de kommentarene selv. #Tror folk glemmer hvor store gravid magene blir, derfor syns de ALTID folk er enorme. Vi får bare passe på å huske på å ikke kommentere selv. Jeg var faktisk veldig stor sist gang, å nå sier folk OJ så stor du er denne gangen, du er jo enda større. Men nei, denne gangen så sliker SF målet litt under den røde streken, i stedefor litt over toppen av den grønne som sist.
Fru Hansen med frøet Skrevet 28. februar 2009 #11 Skrevet 28. februar 2009 Uff, jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk er nødt til å slenge slike kommentarer! Enten kan de si noe pent eller så kan de holde munn! Mitt intrykk er at folk bare må kommentere om magen enten er stor eller liten.. I virkeligheten har de jo ikke peiling på mager.. Alle mager vokser jo så forskjellig og noen bærer langt inne, mens andre langt ute! Jeg hører stadig vekk at magen min er liten, enda den ligger over på SF-målet.. Ble ganske lei meg i begynnelsen, men nå hever jeg meg over det og er stolt av den flotte magen min:)!
Ranni Skrevet 28. februar 2009 #12 Skrevet 28. februar 2009 Åh, jeg er så enig, så enig. Det jeg ikke skjønner er hvorfor det er lov å kommentere kroppene våre (både "store" og "små" kommentarer) når vi er gravide... Til vanlig er det jo normal folkeskikk at man ikke kommenterer folks fysikk (i så fall som kompliment av typen "så bra du ser ut"), er det ikke? Man er ikke akkurat mindre nærtagende når man er gravid... Selv koser jeg med magen, men kunne myrdet en del "forståsegpåere" som mener jeg er blitt gigantisk. Jeg er faktisk liten i forhold til normalen (en måned til termin). Jeg har taklet det noen ganger ved å småprate litt med gutten min inni magen og sagt noe sånt som "ja, ja, de tror de vet hva de snakker om, de, men vi vet bedre, vi to." Sparker han tilbake er alle dårlige følelser glemt :-) Og så sier jeg til de som faktisk sier hyggelige ting av typen "du stråler", "du ser så godt ut" at "takk, det er skikkelig deilig å høre sånne ting når man er gravid". Man skulle gått med genser med påskriften "gi meg et kompliment eller hold kjeft :-))" "min mage, ikke din" eller liknende. Hvis det blir en neste gang, skal jeg få laget en sånn ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå