Gå til innhold

Hva er egentlig fattigdomsgrensa?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes ikke noen fast sum som deffinerer fattigdomsgrensen i Norge. Ulike instanser og organisasjoner bruker ulike tall og utregninger.

Skrevet

for sosialkontoret har de regnet ut at for en voksen etter at boutgifter er betalt skal han/hun ha minst 5000,- å leve for.. de legger til ca 2000 kr. for hvert barn man har ansvar for....

(det er flere som lever under denne grensen..som er for stolte til å søke hjelp:(

Skrevet

Da er jeg fattig iallefall...... sitter igjen med 3000 jeg når alle faste utgifter er betalt..... Og jeg får ikke hjelp....

Skrevet

Er det tilfelle?

Da har jeg først forlatt fattigdomsgrensa nå som jeg har begynt å jobbe på heltid (er ferdig med studiene - har levd på 8500 i måneden, og betalt 4500 i bolig og strøm.) Har levd helt fint jeg. Føler ikke jeg forsaker noenting.

Nå som jeg jobber prøver jeg ikke å heve levestandaren, som er helt super for min del, og heller spare penger hver måned. (Får selvsagt se hvor lenge det varer, men så langt sparer jeg ti - femten tusen hver måned.)

Skrevet

5000 er etter husleie og strøm, ikke alle faste utgifter... En sosialklien må betale telefon/tv/internett/forsikringer osv av de 5000,-

Skrevet

Anonym 13.12 her.

Jeg har 3000 igjen etter at jeg har betalt barnehage, strøm og husleie. Får ikke noe hjelp i det hele tatt med sosialkontoret. Dette er takket være nav sin laaaange behandlingstid har gått sånn i to måneder nå og blir rett og slett deppa over det.

Skrevet

Har 2 barn oxo å mette opp og ha klær til....

Skrevet

har 4400 i studielån i mnd

2000 i bostøtte.

husleie på 6500.. ink strøm...

altså -100 før faste regninger å mat/ klær osv..

:-)

det er nok underfattigdomsgrensa vil jeg tro. Ba om hjelp på sosialen, men de mante at jeg hadde 8500 i mnd (som uansett ikke er nok...)

men jeg har fått lån til skolepenger som de regner med, og de har jeg jo betalt til skolen...

idioter.

Skrevet

Vi har vært studenter med to små barn, og da vi søkte lån i banken kunne lo til slutt saksbehandler da han sammenlignet sifo sitt budsjett for hvor mye en tobarnsfamilie bør tjene og hvile utgifter en har. Vi fikk mer lån enn vi skulle, og følte igrunnen at vi levde fett nok under fattigdomsgrensa:) Noe helt annet å ha det sånn hele livet, men når en bor i byen trenger en ikke bil om mye på det budsjettet anså jeg og fortsatt ser på som luksus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...