Gå til innhold

Hvor lenge har dere (planer om å amme...) ammet deres barn ???

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en gutt på 13mnd som fortsatt koser seg v puppen 2-3 ganger om dage! og er gla for at jeg holdt på så lenge for rundt nyttår var han syk(omgangsjuke/diare+feber) og ville ikke ha/tålte ikke anna enn puppen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ammer helt til han ikke vil mer. STorebror sluttet selv da han var nesten 11 mnd, da hadde han ikke tid til å ligge ved puppen mer. Det var litt vemodig!

Lillebror er snart 9 mnd nå og gir foreløpig ingen indikasjoner på at han er lei, han er en skikkelig puppegutt.

Mannen min sa forleden at han synes jeg skulle slutte å amme når lillebror begynte å gå. HUH? sa jeg, og så ble vi enige om at han var kjempeteit. :)

Skrevet

planen min er å slutte (el evnt bare kveldspuppe) til sommeren. om han ikke vil slutte før selv, eller om han får en biteperiode før det. Han har for øyeblikk 5 tenner og er flink til å IKKE bruke dem på puppen!!!

Skrevet

Petter'n min er 22 mnd og får pupp så ofte han vil - det er både dag og natt. Ammer vel 5 til 10 ganger i døgnet til vanlig, mer om han er syk (da vil han baaaaare ha pupp).

Martine var fire år i januar og får fortsatt en sup i ny og ne - sånn ca. en gang om dagen. Noen dager ikke, andre dager to-tre ganger. Fram til hun var tre og et halvt fikk hun daglig, og flere ganger om dagen.

Skrevet

Jenta mi ville ikke mer da hun var 10 mnd gammel. Jeg hadde håpet å holde på litt lengre, men greit nok.

Denne gangen ammer jeg til hun ikke vil mer, eller at det ikke går (må begynne å jobbe etter 6 mnd og vet av erfaring at da går det fort nedover med ammingen).

Skrevet

Sluttet etter 21 mndr sist.

Da var jeg gravid og hadde voldsomt med prosirasis på puppene o g valgte å slutte for å få sommeren tl å blir frisk så nestemann skulle få et godt utgangspunkt når den tid kom

Gutten min var pupppegutt, mens denne nye jenta kun vil ha pupp når

I kveld var det IKKE kl 21 men absolutt kl 21.30 !? tullejente

Hun kommer ikke til å die til hun er 21 mndr regner jeg med, men man vet jo aldri.

Skrevet

Jeg tenker å amme frem til hun ikke vil mer eller jeg ikke har mer. Sannsynligvis blir det i noen år, hun er bare 16 måneder nå og har god tid. :)

Skrevet

Så lenge hun har lyst. Hvis jeg bestemmer tipper vi 2 år og vel så det. Aller helst bør man vel amme til 4 år men jeg får se om vi begge trives med det så lenge.

Skrevet

jeg kommer til å slutte amme når vesla er 7 mnd, begynner på skolen for fullt igjen når hun er ca 7,5 mnd og kommer til å være borte ganske lenge fra henne om dagen.. med nr 1 sluttet jeg å amme da guttungen var 5 mnd, men det var pga ammeproblemer og lite melk + at han ikke ville ha mer mm!

Skrevet

Jeg tror jeg kommer til å slutte i løpet av våren, for hun er så voldsom på å mase etter pupp når hun ser litt hud på overkroppen min... Det passer seg ikke helt, syns jeg. Går jo helt fint nå når det er vinter, men til våren... Og så er jeg lei av nattamming, og tror det blir like greit å kutte helt ut når jeg først kutter på natta, siden jeg bare ammer kveld og natt (og innimellom på dagene, men det er bare bonus) uansett. Så når hun er 14-15 mnd, tenker jeg.

Hadde egentlig tenkt å la henne slutte selv, men ser ikke for meg at det kommer til å skje.

Skrevet

hos meg er det veldig av og på. noen uker er det nesten for mange ganger om dagen, mens neste uke er det bare 2 ganger annenhver dag. far blir kjempeglad når han får gi flaske da:-) men babyen vokser og blir stor og er frisk så jg klager ikke.

Skrevet

Jeg har tenkt til å amme til hun er ca 11mnd, (nå er hun 6,5) da skal vi nemlig gifte oss og jeg skal begynne på skole igjen og sånn.

Men det kan jo være at vi fortsetter med et måltid om dagen, vi får se, vankelig å vite hvordan det blir.

Skrevet

Jeg hadde egentlig tenkt å amme til sånn rundt toårsalderen men sluttet litt før (19 mnd) pga forhold på jobben som gjorde amming uaktuelt. Helt enig i at amming er kjempegreit når de små er syke og mister matlysten, da er det godt å vite at de får i seg noe som er næringsrikt i det minste :-)

Skrevet

I dag har vesla bitt meg skikkelig i puppen... Har lyst til å slutte i dag,hun er nå 9 mnd,men jeg gir meg ikke,slutter vel i løpet av våren,sommeren pga jobbsituasjon. Jobber vakt på sykehus og er i vakt borte fra 8 om morgenen til midnatt.

Skrevet

9,5 mnd nå og ammer ca 4 ganger i døgnet. Fortsetter så lenge han vil med det, og håper han vil lenge! Har jobba 100% i snart 3mnd nå.

Skrevet

Jeg er i sluttsfasen nå. Han er 13,5 mnd og begynte med kun kveldspupp for to dager siden, men det får han holde på med så lenge det er melk der. (er jeg som har bestemt dette da, ellers har vi holdt på til evig tid tror jeg)

Kan man forresten bare kveldsamme uten å miste melka?

Skrevet

Det er melk der så lenge barnet gidder å suge ;) Det kan bli litt lite, men det spiller jo ingen rolle egentlig. Kos og antistoffer og litt mat er det jo uansett!

Skrevet

Eg tenkte å amme jenta vår til hun kan begynne med vanlig melk.

Hun nekter å ta flaske med mme så har ikke så mye valg. Prøver å få henne til å drikke vann no, men lite hell der og.

Hun er snart 10 mnd.....

Men er åpen for å amme lenger selv om det nok kommer endel kommentarer fra svigerfamilien....

Skrevet

Det er det som er det verste... Grunnen til at jeg bare kveldsammer, er fordi familie, svigerfamilie og venner har så sterke meninger om amming over 1 år. Blir helt flau jeg og derfor har jeg begynt å kutte ut. Er jo mere jeg som har et problem som er så svak, men slik har det blitt. er egentlig ikke klar for å slutte helt. Får kveldsamme så lenge han vil da. Merker allerede at det er egentlig litt for lite melk til han nå, han skulle gjerne ligget der lengre, men orker ikke når det kommer så lite... takk for svar og beklager Hi at jeg stjal tråden din litt her nå ;)

Skrevet

Ingen av mødrene i svigerfamilien min har ammet så lenge som eg har, og begynte tidlig å hinte om at eg burde slutte,og heller gi flaske. Svigermor har og komt med bemerkninger om at hun kan jo ikke passe jenta så lenge eg ammer, og da eg ble bitt for førstegang under amming sa hun med en gang at nå slutter du nok snart! Men det er jo 4 mnd siden.... De mener og hun blir mammadalt pga det.

Men ser ikke bort ifra at eg ammer til hun er 1,5 år eller noe....

Folk får heller bare si hva de vil!

Syns du skal amme så mye du vil, anonym. Er ingen andre som har noe med det. Ang melkemengda så tror eg den tilpasser seg til kun kveldsamming så lenge du gjør det. Så lenge det skjer hver dag så tror eg ikke at melka forsvinner.

Skrevet

Tror jeg blir å amme til hun begynner i barnehagen høsten 2010. Da er hun 1,5 år. Ammet gutten min til han var 3 år!

Skrevet

Eldstejenta sluttet på fireårsdagen sin. Da var jeg gravid med nr tre og hadde omtrent mistet melka. Mellomste sluttet like etterpå, da var hun drøyt to. Babyen skal også få amme så lenge hun vil :)

Skrevet

Jeg synes man skal amme så lenge barnet vil og ikke presse det lenger enn så. Men til over 2 år, tror jeg ikke er særlig vanlig eller naturlig. Jeg har to barn fra før, en jente og en gutt. De sluttet av seg selv når de var 8 og 9 måneder. Minstejenta ville gjøre som storebror og spise selv og sluttet nok derfor tidligere enn eldstemann. Men minstemann er nå snart 11 måneder og vil fortsatt ha pupp. Han har 5 tenner og biter meg ganske ofte. Så det er ikke så kos alltid lenger. Tror han snart nøyer seg med å koseligge i fanget.

Jeg er enig i at det er bra å kunne amme når de er små og er syke. Men jeg mener ammepresset har blitt overdrevet stort. Det er flere ting som er viktige for et barn. Barn kan fint kose seg med mamma og ha en fin kontakt uten å ammes. Jeg synes det høres rart ut å amme til de er 4 år. Det er også viktig med utviklingen av barnet som individ, mener jeg. De skal bli mer og mer selvstendige og ikke så avhengige av mor.

Mødre som ikke kan amme er også gode mødre, men føler seg ufortjent misslykket i dag. Det blir litt for gærnt synes jeg.

Skrevet

Og sammenhengen mellom uselvstendighet og amming er?

Jeg synes det er like ille å kalle amming utover et år unaturlig som å fortelle de som gir flaske at det er feil. Begge deler er mangel på respekt for andres valg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...