Gå til innhold

Noen som kan anbefale meg ei god bok??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble nettopp 100% sykemeldt, og har fortsatt noen uker igjen til termin...tenkte kanskje jeg skulle ta meg en tur på biblioteket å låne noen bøker for å få tiden til å gå. Noen som kan anbefale noe bra??

Er ganske så altetende, men særlig glad i historier fra "virkeligheten", romaner, familiesagaer osv..

Alle forslag mottas med takk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er egentlig ingen lesehest (tar meg månder å lese en bok;) men har en kjempeflott bok som jeg har anbefalt (og tvunget) mange til å lese. Den er på engelsk, tror ikke den har blitt oversatt på norsk, men den er lettlest og kjempe interessant! "Flowers for Algernon", masterworks by Daniel Keys. Google boken og les hva andre synes. Du kommer ikke til å angre!!! Fortell meg gjerne om du las boken eller ikke, ev. hva du synes om boken :)

Skrevet

Du må lese "et glass melk, takk" av Herbjørg Wassmo. Handler om menneskesmugling, og er utrolig gripende =) Ellers så anbefaler jeg alle Wallander-bøkene av Henning Mankell.

Skrevet

Og her kommer et par krim-tips:

triologien til Stig Larsson er råbra!! Klarte ikke legge none av de 3 bøkene fra meg!

Bøkene til Dan Brown som "Den digitale festning", "Da Vinci koden" og en til som jeg ikke husker navnet på..( Men den var ikke like bra som de to jeg har nevnt)

Eller hva med Anne B. Ragde og "Berlinerpoplene"? Disse bokene er også veldig lettleste og gode bøker.

Gled deg til å lese dem!

(Hvis ingen av disse faller i smak har man jo alltids Jo Nesbø..)

Skrevet

Siden du er glad i virkelighetshistorier vil jeg gjerne anbefale at du leser Idas dans.

Det er en veldig gripende bok, skrevet av moren til Ida; Gunnhild Corwin.

Denne boka handler først og fremst om å leve. Den er en styrkeoppvisning og en inspirasjonskilde - og som Gunnhild Corwin skriver: Vi klarer det vi må.

Skrevet

Havets katedral. En av de fineste bøkene jeg har lest.

Boktyven.

Triologien til Stieg Larson.

Skrevet

harry hole bøkene av jo nesbø er råbra.

bøker fra virkeligeten, elie wiesel-night, bra bok, (på engelsk) men lettlest. handler om en gutts opplevelser fra konsenrasjonsleirene under andre verdenskrig.

vera kommisar-på tross av alt,samme opplegget, bare at denne gutten kommer fra trondheim(han heter julius paltiel)

hvem var henry rinnan, husker ikke navnet på forfatteren, men boka var veldig bra. kom vel ut på 70 tallet en gang tror jeg.

ondskapen-jan guillou

handler om en gutt som heter erik, som vokser opp med en voldelig stefar. filmen er også bra, men boka er ti ganger bedre. en av de få man faktisk kan se filmen først, og så lese boka uten at det blir kjedelig. skal visst være en selvbiografi av forfatteren, bare med utbytta navn og gode saker.

Skrevet

Balansekunst - husker ikke forfatteren - handler om mennesker i de laveste kastene i India

Pillars of the Earth - Ken Follett - episk saga

World Without End - Ken Follett - frittstående oppfølger av Pillars of the Earth

De to siste er på engelsk, men de er oversatt til norsk - husker bare ikke hva de heter. Men det vet de sikkert på biblioteket:-)

Ellers anbefaler jeg triologien til STig Larsson hvis du ikke har lest dem. Og er du glad i spenningsromaner, kan jeg anbefale det meste av Jefferey Deaver. Bøkene hans er stort sett så spennende at jeg ikke klarer å legge dem fra meg hvert fall.

Kos deg!!

Skrevet

Her er et par bøker jeg har likt godt:

Den trettende fortellingen - Diane Setterfield

The poisonwood bible - Barbara Kingsolver

Half of a yellow sun - Chimamanda Ngozi Adichie

Boktyven - Markus Zusak

Så går en dag ifrån vårt liv och kommer aldrig åter - Jonas Gardell

Ellers: bøkene til Jonathan Safran Foer, Carlos Ruiz Zafon, Neil Gaiman, Khaled Hosseini, John Irving

Stieg Larssons millennium-trilogi er dessuten leselig selv for oss som ikke er så glade i krim... :)

Skrevet

Av Gert Nygårdshaug - Afrodites basseng, himmelblomstreet og mengele zoo, men disse kan være litt tunge å lese til tider, men så absolutt verdt det!!!

Paulo Choelo - alkymisten, pilgrimsreisen og heksen fra portobello.

Skrevet

Historien om Pi, Yann Martell (Åhhhhhh!)

Jan Kjærstad: Forføreren, Erobreren og Oppdageren (3 bøker) (Tungt og godt)

Populærmusikk fra Vittula, Mikael Niemi (LETT Å SLUKELESE)

The secret Life of bees, Sue Monk Kidd (fins på norsk, litt lettere å lese, for meg i alle fall...Men har den engelsk og er ikke sikker på norsk tittel)

Og så føder du og får ikke lest annet enn "Ammeboken" og "Spedbarnsernæring" på årevis:) LYKKE TIL!

Skrevet

Senor Perregrino, søt, spennende og lettlest

Vindens skygge, veldig spennende, men ikke krim

Halvbroren, tykk og god, en god følgesvenn over mange uker.

Skrevet

Øya, av Victoria Hislop!!!!!!!!!

Helt fantastisk!

Handler om øya Spinalonga utenfor Kreta. Det var der de sendte de spedalske før i tida! Denne boka har alt: historie, familie, kjærlighet osv.

Skrevet

Den niende innsikt av James Redfield :)

Kjekke tråd dette.

Skrevet

Jeg skriver under på denne!!!!!!!!!!! En usansynlig bra bok!!! LES DEN

Helt klart en bok jeg kommer til og huske leeenge...

Ellers må jeg foreslå, om du har mye tid.. Sagan om Isfolket.. Kanskje om du har enda bedre tid: Heksemesteren, sagan om isfolket, og lysets rike.. hehe

Men sagan om isfolket! Her får du spenning, familie, kjærlighet og lidenskap kokt sammen litt trolldom.. Den perfekte blanding.. hehe

Kunne anbefalt bøker i det uendelige... si fra...

Skrevet

Glemte og si at jeg skriver under på at du bør lese Øya... hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...