Gå til innhold

Det finske grepet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at det finske grepet er med på å minske faren for rifter under fødsel. Vet noen av dere om det er vanlig at norske jordmødre kan dette grepet? Noen som har født tidligere som har "erfaring" med at jordmor bruker det finske grepet?

Det eneste jeg er redd for med fødselen er å revne. Har kjøpt inn bringebærblad kapsler og håper at de kan være med på å forhindre det. I allefall verdt forsøket. Hvilken olje var det som man kunne smøre med? Hvor får jeg tak i den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jordnøtt olje, aner ikke hvor du får kjøpt det.

Det "finske grepet" brukes av jordmødrene på UNN (Tromsø) mener jeg. Det var ihvertfall noe sånt de utførte på meg da jeg presset. Ba meg om å stoppe presse, og bare puste (hyperventilere små korte pust - sommerfugl pust) imens de holdt igjen babyen. Men jeg hadde selfølgelig en ri akkurat da, så kroppen presset på selv om hvor mye jeg aktivt hadde stoppet, og lå der å peste. De forklarte at de skulle ta det grepet så jeg ikke skulle revne. Jeg revnet kunn helt overfladisk, og de satte noen små "pyntesting" på bare.

Skrevet

Hei hei,

Du skal kanskje skrive et lite brev til jordmor som skal være med deg under fødsel (det har ihvertfall jeg blitt oppfordret til av sykehuset)? Der kan du skrive at du er redd for å revne og ønsker en jordmor med kompetanse innen finskegrepet.

Finskegrepet har jeg forstått dreier seg om at jordmor holder igjen hodet til babyen og ber deg la være å presse på en eller flere pressrier - slik at du får litt ekstra tid på å bli utvidet og dermed ikke revne.

Skrevet

Jeg spurte jordmoren min om dette, og hun sa at ikke så mange brukte selve "finskegrepet", men at det handlet om å holde igjen hodet/støtte mer under pressingen. I følge henne hadde det i mange år vært populært med "hands off", altså at den fødende styrte pressingen selv, og at en på slutten er så klar for å bli ferdig at en bare presset på, og at det var større sjanse for revning da. Nå var det mer tilbake at jordmor holder igjen og støtter, og at samarbeidet mellom den fødende og jordmoren var viktig.

Selv sa jeg sist fødsel at jeg var redd for å revne, og fikk masse god støtte og hjelp - det var ikke snakk om noe "finskegrep" da, så ikke fortvil om du ikke får en jordmor som kan akkurat det. Bare si til jordmor/skriv i ønskebrev hva du tenker ang dette.

Skrevet

Det dreier seg om å gi et mottrykk mot perineum (tror det heter mellomkjøttet på norsk, grusomt ord) i det barnet fødes, perineum er området mellom skjeden og anus. Dermed er sannsynligheten for totalruptur (altså rifter som går helt bak i anus og kan gi lekkasjeproblemer av avføring -grøss og gru) mindre. Jeg har ved mine fødsler bedt jordmor støtte perineum, og det har de gjort og det har gått bra. Riktig som noen skriver at kommunikasjon mellom den fødende og jordmor også er viktig.

Om jordnøttolje har noe for seg vet jeg ikke, har selv ikke brukt det.

Skrevet

Forrige gang jeg fødte, så sto jordmor og "tøyde" skjedeåpningen mellom riene.. dvs hun dro liksom fingeren på hver side av "leppene" ( ehh.. ok, det ble vanskelig å forklare) hun forklarte da at dette var for å hindre revning.. jeg fikk kun en BITTEliten rift og måtte ikke sy i det hele tatt,, selv om "minsten" var 4800 gram og 37 cm rundt hodet :)

Skrevet

"finske grepet" har jeg aldri hørt om. Men det er virkelig noe jeg vil prate med jordmoren min om. Skal føde på Tromsø UNN, så hvis det stemmer at det bare er der de gjør det passer jo det perfekt.

Det eneste jeg er redd for er å revne under fødselen. Har begynt å ta bringebær kapsler nu. Håper det hjelper!:)

Skrevet

Sykehuset på Lillehammer benytter denne teknikken. Ble ikke brukt ved min forrige fødsel fordi de måtte hjelpe til med tang, så jeg kan egentlig ikke si noe om effekten av å bruke teknikken. Men vet de sa på føden der så hadde antall rifter under fødsel minket ganske mye etter at de begynte å forløse på denne måten.

Skrevet

Takk for alle svar. Skal skrive et brev/snakke med jordmor om revning og hvorvidt de har lært det finske grepet.

Skrevet

Bringebærkapsler, jordnøttolje? Når begynner man med dette da?

Noen som vil gi en liten "bruksanvisning?

Jeg er 30 uker på vei.

Skrevet

Flere jm jeg har snakket med anbefaler å massere mellomkjøttet med olje i ca ti min hver dag i ukene før fødsel, da studier visstnok viser at man kan minske revning ved dette. Vet ikke om det er tilfelle, men det skader nå ikke:)

Ifølge dem spilte det mindre rolle hvilken olje det var, man kan godt bruke olivenolje etc også.

Forøvrig kunne visstnok de aller fleste jm der jeg skal føde (SUS) finskegrepet.

Skrevet

På ahus har de begynt å bruke denne metoden, men en jordmor jeg snakket med sa at det er lurt å si i fra, for de trengte en påminnelse innimellom. Så si i fra ved fødselen :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...