Gå til innhold

Her kommer dagens dummeste spørsmål...

Anbefalte innlegg

Skrevet

... hva som gjør at bilstolen er for liten? Lengden på barnet? Vekten?

Med babystolen er det når babyens hode kommer i høyde med kanten på setet. Men hva med sete nr to?

Lillegutten min er 3 år, 105 cm lang, 18 kg tung. Han sitter bakovervendt i et HTS Izi Kid-sete. Hodet hans er over kanten på setet nå.

Hva som er viktigst når det gjelder bytte av setet?

Om noen skjønner hva jeg mener...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes gutten din er for stor til sete da ja, vektgrensen er jo også på 18 kg, så med klær veier han sikkert litt mer. Stolene beskytter dårligere når vektgrensene ikkeblir overholdt.

Regelen er at setet er for lite når vektgrensen er nådd og/eller ørene til barnet når kanten på stolryggen, samme hvilken type stol det er snakk om. Begge deler veier like tungt.

Skrevet

Jeg må si meg enig med Alva her.

Jeg ville nok bytta sete nå....

Skrevet

Hovedregelen er antall kg, men tilleggsregel er lengden. Er hodet mer enn halvveis over kanten er han for stor til setet.

Skrevet

Ja, det var det jeg tenkte... han har god plass til beina sine (stor bil), men hodet er over kanten.

Kanten på setet er vel med ørene hans nå.

Han er 18 kg med bukse og genser på.

Men hva med selene? Ny 5-punktsele stol eller 3-punktssele?

Skrevet

Her bør du nok kjøpe en stol med begge mulighetene vil jeg tro, en som kan snues kanskje til og med, slik at du har sete ut setetiden...

Men du må nok bare prøve deg frem mtp hva som passer.

Vi har selv Acta Gracos Cosmic som skal brukes lenge på minsta, mens storejenta har fått seg et Recarosete som kan brukes ut setetiden. Først med 5 punkt og deretter med bilens belter.

Bakdelen med Recaroen er at den ikke kan brukes bakovervendt.

Men den er veldig lang i ryggen iallefall...

Skrevet

Det beste er jo en ny stol han kan sitte bakovervendt i. Vi har britax multitech og det kan brukes bakover til de veier 25kg. Det er i følge noen andre her inne lengre i ryggen enn de fleste andre seter også fordi man kan flytte på den øverste delen av ryggstø etterhvert som de vokser. (mini er bare 1,5år, så vi har ikke testet hvor godt det fungerer når han blir stor)

Hvis du først skal ha han forovervendt, så er det beste å ha dem med bilens egne seler når de er over 15kg.

Skrevet

Enten ville jeg kjøpt en bakovervendt en som går til 25 kg, eller så ville jeg kjøpt en pute-stol som man fester barnet med bilens egne seler i. De nyeste putestolene er faktisk veldig gode og trygge når barna begynner å bli større, har gode sidestøtter, hodestøtte osv.

Skrevet

skal du ha nytt sete med 5 punkt sele, så må du ha en som går til 25 kilo. de fremovervente som er fra 9-36 kilo må man ta ut 5 punktene nr de er 18 kilo og bruke vanlig bilbelte. dette fordi at selene ikke tåler å ta i mot et barn på over 18 kilo.

det anbefales å sitte med 5 punkt til de er 18 kilo, men de kan begynne med vanlig sele fra 15 kilo. så du kan jo enten kjøpe en stol som er til 25 kilo. eller en beltestol som er fra 15-36 kilo.

Skrevet

Det som oftest er problemet er at selene i stolen blir for "små".

Selene skal aldri komme nedenfra å over skuldrene, da gnager selene ned i skuldrene.

Som de nadre sier, så er det nok på tide med et bytte. Å da er det jo valget om du skal fortsette å ha han bakovervendt, eller om du skal snu.

Ta han med deg i butikk, å prøv hvordan han passer inn i de bakovervendte bilstolene, da feks akta graco cosmoc comfort, brio zento eller britax multi-tec.

Skal du ha han fremovervendt, så bør du velge en stol hvor du bruker 3 punktsselen som er i bilen.

Lykke til :)

Skrevet

forresten ble litt feil her. selv om du kjøper et sete opp til 25 kilo, så kan du ikke bruke 5 punkten i den. men vanlig belte. da barnet blir for tungt. så da ville jeg nok kjøpt et 15-36 kilo sete=)

Skrevet

Han vil jo veldig gjerne sitte fremovervendt, men akkurat det skal ikke han få bestemme, hehe.

Jeg surfer rundt nå etter forskjellige seter, og info vedrørende vekt og fem/tre punktsseler. Jeg mener jeg leste en gang at etter x antall kilo var ikke fempunkts bra for det ville presse for mye inni magen og over brystet ved en kollisjon. Og ved trepunkts, så er det jo bare fremovervendt som er alternativet, så vidt jeg vet?

Det recarosetet så jo veldig bra ut, men hvordan er sikkerheten på det?

Skrevet

Det er ikke noe problem med 5pkt hvis han sitter bakover, bare hvis han sitter fremover.

Skrevet

OK, så da er 5-punkt greit så lenge han sitter bakovervendt?

Jeg får ta gutten med på en butikk og snakke med de som jobber der, de kan nok anbefale oss et sete =)

Skrevet

Kan bare svare for 3 åringen, men øret skal ikke gå over kanten på setet har jeg lært..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...