Gå til innhold

Skrive brev til fødeavdelingen? når og hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at man kan skrive brev til fødeavdelingen, for å fortelle hvordan fødsel man vil ha, hva man vil bruke av epidural, lystgass, badekar osv.

Stemmer dette?

Kan dette gjøres til alle sykehus (at det ikke gjelder bare på ett sykehus?)

Og når skal dette evt sendes da?

Og hvordan skal man skrive dette brevet?

"Hei, jeg vil ditt, jeg vil datt"

Noen som har skrevet slikt brev før?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg får hjelp av en jordmor som er spesialist på fødselsangst til å skrive et sånt brev som skal ligge i journalen min. I tillegg får jeg en kopi til å ha sammen med svangerskapspapirene slik at jeg er sikker på at de får med seg informasjonen der jeg skal føde.

Jeg har ikke de store "kravene" men for meg er det veldig viktig at de tar hensyn til de tingene som står.

Dersom det er ting som er veldig viktig for deg vil jeg anbefale deg å diskutere dem med en jordmor som kan hjelpe deg å sette opp et sånt brev. De vet jo best hvordan det bør skrives for å bli tatt på alvår!

Lykke til!

Skrevet

må man ha sånt?

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Med førstemann skrev jeg ikke noe sånt brev, men denne gangen skriblet jeg ned noen ord. Vet ikke om det er sånn ved alle sykehus, men da jeg fikk innkalling til ordinær ultralyd var det et ark med diverse helseopplysninger som skulle fylles ut. Og på baksiden av det arket kunne man skrive ned evt punkter man ville at jordmor/fødeavdelingen skulle være klar over (dette er i allefall arket som brukes av Sykehuset Namsos). Nederst sto det at hvis jeg ikke hadde klart for meg hva jeg ville skrive/trengte mer tid på meg, så var det bare å sende et brev til førdeavdelingen i ettertid.

Skrevet

Dytter denne jeg :-)

Skrevet

I de to andre svangerskapene mine har jeg fått et ark av jordmor når det nærmer seg fødsel med noen spørsmål på.Det er vel dette du mener??

Da bare fyller du ut det å tar det med når du kommer på sykehuset..

Sånn fungerer det hvertfall her...

Skrevet

Jeg ble rådet til å skrive et slikt brev, men sykehuset (Stavanger uni.sykehus) var ikke det minste interessert.. Ville ikke ha det engang! Jeg hadde en ganske sur eldre dame til innskriving, kanskje en annen en ville vært mer mottakelig..

Skrevet

Nei, mener ikke ark med spørsmål som man får fra jordmor, men et brev man skriver selv om hvordan fødsel man vil ha, og sender det til fødeavd, samt tar med samme kopi når man kommer inn for å føde.

Flere som har sagt at jeg burde lage et slikt brev, derfor lurer jeg på om dette er noe alle gjør/skal gjøre.

Skrevet

det har jeg aldri hørt noen som har gjort...

Men er sikkert lurt,så er de litt klar over hvordan fødsel man vil ha :)

Skrevet

Noen som vet om det er mulig å skrive et sånt brev til de som driver med ammehjelp på barsel også? Jeg er nemlig mer redd for "ammepolitiet", og at de skal ta seg til rette med min kropp, enn hva jeg er for selve fødselen.

Skrevet

Eg har fått beskjed av jordmor denne gangen om å skrive brev t føden, men eg skal også få snakke med en jordmor ang.fødselsangst..

Forrige gang ble alt bare sagt muntlig av mannen min, for vi rakk aldri å skrive det brevet..

Skrevet

Jeg skrev fødebrev med førstemann for 1 år og 4 mnd siden.

Sendte det ikke noe sted, men lar det ligge med helsekortet og gir det til den jordmoren som man kommer til når man skal føde. Hun syntes det var bra jeg hadde det med da det gjør hennes jobb lettere.

Nå skal jeg føde igjen i april og denne gangen er nok fødebrevet litt annerledes da det er mer basert på det jeg alt har opplevd.

Jeg skal finne det jeg hadde som førstegangsfødende og legge inn her:)

Skrevet

MITT FØDSELSBREV (som førstegangsfødende):

Jeg er førstegangs og forstår at det ikke er sikkert dere kan ta hensyn til mine ønsker, men vil sette stor pris på om dere kan etterkomme disse så langt det lar seg gjøre.

1. Vil ha all info, både negativt og positivt – jo mer dere forteller jo roligere blir jeg.

2. Vil gjerne ha veiledning for å unngå revning, dette er noe jeg er REDD for.– gjør jeg det riktig eller galt – si det til meg. Jeg er REDD for å bli klippet.

SMERTELINDRING (Dere med erfaring er flinkest til å se an situasjonen. Kom gjerne med forslag).

3. Badekar: Jeg har tro på varmtvann i åpningsfasen

4. Akupunktur: Det ønsker jeg IKKE.

5. Steriltvannspapler: Det ønsker jeg IKKE.

6. Lystgass: JA TAKK. Hjelp meg til å puste riktig.

7. Epidural: Har ingen motforestillinger mot dette. Jeg er ikke glad i sprøyter så jeg prøver nok lengst mulig uten.

8. Pudendalbedøvelse: Dette er noe jeg kunne tenke meg om jeg ikke skal ta epidural. Si gjerne til meg om det er jordmor som kan sette dette på vakt.

ØNSKER BABYEN OPP TIL MEG SÅ FORT SOM MULIG.

PAPPAS ROLLE:

Jeg ønsker at all kommunikasjon skal omhandle pappaen også, ikke utelat han på noen måte da jeg stoler 100 % på han og han kjenner meg slik at han kan ytre mine ønsker om det meste om jeg ikke skulle klare det selv.

På forhånd takk

Hilsen xxx og xxx.

Skrevet

Vil bare si tusen takk for at du la ut fødebrevet ditt. Det var skrevet på en veldig fin og informativ måte og jeg fikk gode tiås i hvordan jeg skla utforme mitt!

Klem

Skrevet

Bare hyggelig:)

Lykke til med fødsel!!!

Skrevet

kan jeg bare få spørre hva en Pudendalbedøvelse er ?

Skrevet

En sprøyte de setter i åpningen for å bedøve når hodet kommer.

Tok den ikke.....

Jeg fikk varme kluter på åpningen isteden og det var vidunderlig!! Anbefaler dere å be om det!

Skrevet

aha.. ja det hørtes ikke så sumt ut =O) hehe greit med alle gode råd en kan få. med min forrige fødsel fikk jeg epidural.. var forsåvidt fornøyd med detmen om jeg kan slippe vil jeg gjerne det =)

Skrevet

Jeg er andregangsfødende, og nevnte til min lege at jeg ville skrive et slikt brev, og spurte hvordan jeg skulle gjøre det. Jeg skrev ikke et slikt brev første gangen.

Da svarte legen at hun ville henvise meg til føden i forkant, slik at jeg fikk snakke med både fødselslege og jordmor, for å si min mening.

Det er jo relativt liten sjanse for at nettopp disse er på vakt når jeg skal føde, men da skal vi ihvertfall formulere noe, som kan ligge i journalen min når jeg skal i ilden igjen.

Skrevet

Takk til deg beredt på ny som la ut eks på fødebrev :-)

Tror jeg skal forfatte et jeg også :-)

Er så usikker på den epiduralen, da den ikke hjalp sist gang og ble koblet fra... Om jeg skal prøve det på nytt igjen eller klare meg uten.. Var jo ikke til noen hjelp.. Og liker IKKE sprøyter.. Den førte til utsatt fødsel, måtte ta drypp for å få sterke rier igjen..

Skrevet

Gravid med nr.2:

Pudendalbedøvelse kan visst også ha riedempende effekt...

Be ihvertfall om varme kluter på åpningen når det sprenger som verst, det syntes jeg var ganske bedøvende i seg selv. Og helt ufarlig:)

Skrevet

På ABC på Ullevål skal alle fødende skrive et brev til jordmor som vil ligge klart sammen med de andre papirene når man skal inn og føde. Jeg er førstegangsfødende og syns det er veldig greit. Det kan jo være noen ting som det er lurt at jordmor vet om, f.eks om man har vært utsatt for overgrep eller sliter med ting, eller bare er veldig redd for nåler eller hva det måtte være...

Disse spørsmålene har jordmor bedt meg om å svare på:

1. Hva er viktig for meg at jordmoren vet om meg for å kunne hjelpe meg på en best mulig måte?

2. Hvorfan reagerer jeg når jeg blir usikker, engstelig eller redd?

3. Hva trenger jeg for å føle meg trygg sammen med jordmoren?

4. Hvordan ønsker jeg at fødselen min skal være?

5. Hva tenker jeg om ammingen og det å bli mor?

Skrevet

Lurer på om dette gjelder på Ahus også? Noen som vet det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...