Gå til innhold

Noen med 10-åringer i huset??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en 10-åring som er hos oss annenhver uke, og prøver nå å få henne til å skjønne at det er normalt å måtte hjelpe til litt i huset. Så langt har vi gitt henne som oppdrag å tømme oppvaksmaskina, men selv ikke den lille jobben blir gjort uten at vi maser og det skjer aldri uten mye sukk og stønn og klaging. Å rydde og støvsuge rommet sitt har vi også bedt henne gjøre, men ryddingen består da i å flytte det som måtte ligge på gulvet opp i senga (som da selvfølgelig havner på gulvet igjen når hun skal legge seg) og støvsuge midt på gulvet. Klager vi på jobben blir det et sirkus uten like med grining, smelling med dører og telefonsamtaler hjem til mor om at det er så grusomt å være her.

Er det så uvanlig at en på 10 må hjelpe til litt hjemme?

Har deres 10-åringer noen plikter i hjemmet? Hvilke?

Hvor mye får de eventuelt i ukelønn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke en ti-åring selv, men en søster som er det.

Hun gjør sine plikter hjemme vet jeg. Tar i og ut av oppvaskmaskinen. Støvsuger. Har ansvaret for at rommet er ryddig. Bretter sammen klær av og til.

Når hun er til meg, så hjelper hun også mye til, med å lage mat, passe mitt barn og smårydde.

Vet ikke om hun får en fast ukelønn, men får penger når hun trenger det.

Skrevet

Høres kjent ut det der ja.. Har prøvd å lage et system der hun får ukelønn etter hvor mye hun hjelper til, men det fungerer bare periodevis. Men er ganske striks på at det blir ukelønn bare dersom hun har hjulept til. Da kan hun få ca 30 kr på en uke. Rydde rommet, tømme oppvaskemaskin, gå ut med søppel, se etter lillesøsteren, hente posten osv. Er sunt å lære barna opp til å ha plikter, men det krever litt av oss voksne merker jeg..

Skrevet

Lykke til med dette. Har tiåring, og det er vanskelig å få han til å hjelpe til. Men med litt overtalelser, og lønn for strevet, er det lys i enden av tunnellen.

Min tiåring rydder opp leker, tar ut søpla, mater dyrene våre, og passer på søsken litt, så jeg får gjort noe. Bretting av egne klær er også en selvfølge.

Ute må han hjelpe til når det er sommer, med gressklipping, men da består jobben i å plukke opp pinner fra plena før vi klipper. Evt at han får sitte på plenklipperen og klippe mens jeg ser på. Men dette er morsomt arbeid, og under strengt tilsyn. Noe morro må de jo ha.

Skrevet

Gutten min er ni år. Han må gå med søpla, støvsuge av og til (det syns han er gøy), skifte vann på dyret sitt og rydde vekk leker når han er ferdig med dem. Av og til hjelper han til med matlaging fordi han har lyst og han må hjelpe til når vi har storrengjøring på rommet hans ;-) Alle må jo bidra...men han klager av og til ja...

Skrevet

Må innrømme at min 9 niåring ikke har noe særlig plikter hjemme. Eller hun må rydde opp etter seg når hun tegner, maler eller leker med andre ting, hun må henge opp jakken sin og sånn.

Noen ganger hjelper hun meg med å bære klær som jeg har lagt sammen opp på loftet.

En periode laget vi en liste der hun hadde forskjellige oppgaver hver dag, gå ut med boss, rydde av midd bordet, passe lillebror en halv time osv. Etter endt uke fikk hun 50 kroner.

Jeg synest nesten det ble mer arbeid å lage listene og mase på henne om å huske oppgavene enn å bare gjøre det selv hehe.

Men er kanskje på tide å begynne igjen, kremt.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...