Gjest Skrevet 26. februar 2009 #1 Skrevet 26. februar 2009 hun har plutselig begynt å mislike mørket. om natta når vi slår av lyset på soverommet så blir hun helt gal. hun blir gal når jeg legger henne ned på siden av meg. hun ligger helt helt inntill mens jeg snakker rolig til henne. men hun blir ikke stille før jeg legger henne oppå meg. hun sover jo ALDRI. kan ligge hele natta å bare tulle.. hun sutrer jo siden hun er jo helt sikkert veldig trøyt. jeg prøver jo alt. hun ligger for seg selv, på henne tøy, av henne tøy, sutt, ikke sutt, pupp, ikke pupp, visst jeg kjenner jeg blir pittegranne stressa så gir jeg henne til samboeren (for de er jo så vare på sånt) om kvelden vil hun heller ikke sove.. er akkurat som om hun ikke forstår at hun er trøyt. har puppet henne i søvn noen ganger. pga hun sovner ikke visst ikke. å søvn trenger ho. når hun griner å ligger helt inntill meg så tar jeg henne ikke opp med en gang. men jeg ligger der å snakker til henne mens jeg holder henne i hånda. er det stein stokke galt av meg? for jeg er jo der. fungerte et par ganger å holde ho i hånda, men så stoppa det. hun er jo bare 8 uker gammel. jeg klarer meg fint uten søvn i mange timer, men hun må jo ha masse søvn.. hun sover ikke så lenge om ganga om dagen heller. bare en halvtime så er hun våken igjen
Nattinatta Skrevet 26. februar 2009 #2 Skrevet 26. februar 2009 Hei. Ja dette er slitsomt... Vi hadde også mange slitsomme uker i begynnelsen, ikke direkte samme som dere men vi hadde kolikk... Mye kan jo være det samme slik som urolighet ol. Vi kjøpte en slynge. Kan ligne som en skreppe/lomme som barnet ligger i. Der roet han seg helt utrolig. Der sovnet han i løpet av kvelden. Vi gikk endel med han fordi han trengte bevegelse for å kunne roe seg. Når han var i dyp søvn prøvde vi å legge han i kurven sin. Noen ganger gikk det, andre ganger ikke. hehe.. Men den var redningen her! Selvfølgelig kan en jo ikke gå slik hele natten, men de trenger jo nærhet siden det gir de trygghet! Prøv det på kveldene, før dere skal legge dere. Og husk at hun bare er 8 uker, så ikke prøv å få inn noen rutiner. Nå gjelder det å finne ut av hva som kan roe henne og som får henne til å sovne.. Så får dere helle avvenne henne med evnt uvaner senere. Det måtte vi... men det gikk egentlig ganske bra! Er det mørket som er skremmende for henne, så kjøp et slikt nattlys. Finnes mange ulike typer av det!
Nattinatta Skrevet 26. februar 2009 #3 Skrevet 26. februar 2009 og vil bare legge til at du absolutt ikke har sviktet lillemor! Dette er en tøff periode da en er sliten og kroppen din er gjennom store forandringer fortsatt.. Du forteller jo at du prøver mye for å trygge den lille jenten din, og du er der for henne uansett! Det er det viktigste! Også er du jo veldig heldig som har en samboer som kan ta sin del av dette. Gi han rom for å hjelpe, slik at du kan få hvile deg litt! Det er kjempe viktig! Hvis hun virker irritabel når hun ligger i ulike stillinger ol, så ta henne med til amnuellterapeut. Det kan jo være en låsning i nakke e.l da det kan være ubehagelig å ligge og vanskelig å få sove...
Gjest Skrevet 26. februar 2009 #4 Skrevet 26. februar 2009 syns også det er veldig tidlig med faste rutiner når de er så små. kan jo vinkle inn noen rutiner. som at hun får egne nattklær og stell på samme tid hver kveld å bare ta det litt og litt. har på lyset på mobilen hele natta. men jeg skal ta å kikke etter sånn eget nattlys. hun må jo ha det når hun legges før oss. kanskje et på badet også.. så hun ikke våkner helt av det sterke lyset..
Itsrejk Skrevet 26. februar 2009 #5 Skrevet 26. februar 2009 Har dessverre ikke så mange gode råd å komme med, men vil bare si at jeg alldeles ikke har inntrykk av at du har sviktet tuppa di på noe som helst vis. Tvert imot tror jeg hun har en veldig anvarsfull og god mamma! Som hun over har foreslått: kjøp nattlys om hun er redd mørket. Selv har jeg litt svakt lys (nattlampa mi dimmet til det svakeste) på soverrommet - mest fordi jeg liker å se pjokken om natta, enten når han våkner og vil ha smokk, bleie eller mat - eller når jeg våkner og vil sjekke at han puster. Og ang. å puppe i søvn: Hvis hun ikke sovner uten ville jeg ha gjort det med god samvittighet. Som du sier er jo søvn viktig, og en eller annen gang før konfirmasjonen får du nok vennet henne av med det igjen. Og hvis hun sover godt oppå deg kan du kanskje la henne gjøre det? Jeg har en god stol som jeg har sovet mye med småtten på brystet mitt. Jeg putter ei litt stor pute mellom meg og armlenet på den sida småtten ligger, så jeg er helt sikker på at han ikke faller ned selv om jeg skulle sovne tungt. Så ligger han enten på magen eller helst litt på sida oppå meg. Da sover han kjempegodt! Er så heldig at han sover godt i senga si om natta, men vi har sovet mye sånn på dagtid, og også et par netter der han var litt urolig. Synes det høres ut som om du gjør en kjempejobb med jenta di jeg, 1smule! *klappe på skulderen*
Gjest Skrevet 26. februar 2009 #6 Skrevet 26. februar 2009 tusen takk for kjempegode ord kjente jeg trengte det nå
Mamma mjaua Skrevet 26. februar 2009 #7 Skrevet 26. februar 2009 så utrolig flink mor du er som prøver og prøver og prøver. men ikke slit deg helt ut:) du er ikke alene. min lille mann på 6 mnd har store problemer med å sove på dagen. han blire så trøtt at han har ringer under øynene og nekter å sove. han sutrer hele dagen. blir helt gal selv. så du er ikke alene om å ha en umulig baby
Gjest Skrevet 26. februar 2009 #8 Skrevet 26. februar 2009 tusen takk syns ikke hun er umulig. hun vet jo ikke bedre stakkars. er jo vår oppgave som foreldre å vise de at søvn er godt når en er trøtt. sa helsesøster noe om søvnmangel? om det er skadelig når de er så små? var på sjekk igår, men jeg glemte å høre. for hun blir veldig krælete om kvelden.. helt blank i øynene. så at hun er overtrøtt er jo ingen tvil. så en søt liten nattlampe som jeg tror jeg skal bestille. http://barneshoppen.no/index.php?main_page=product_info&products_id=271
AO3 Skrevet 26. februar 2009 #9 Skrevet 26. februar 2009 Jeg har ikke noen gode råd å komme med, bare sympati. Jo, forresten, jeg har ett råd: Til neste baby har sambo og jeg funnet ut at vi skal kjøpe vugge! Sønnen min sov OPPÅ meg til han var over to måneder gammel... Det var den eneste måten å få ham til å sove på om natta - på dagtid gikk det merkelig nok bra både på saueskinnet på gulvet og i vogna, men ikke om natta. Ikke tale om. Typisk. To mnd gammel fikk jeg ham endelig til å sove ved siden av meg, men lyset måtte fremdeles være på i minst en måned til. Prøvde jeg å skru det av, våknet han og illskrek. Fire måneder gammel prøvde vi å legge ham i egen seng, og det går ganske bra nå (4,5 mnd gammel). Om dagen sover også sønnen min bare ca en halvtime i gangen, med mindre vi går tur, da sover han lengre. Det er ikke så lett i begynnelsen! Du har i alle fall IKKE sviktet henne på noen måte! Det er viktig at DU også får sove, ikke bare at hun gjør det. Ikke undervurder/bagatelliser ditt eget behov for søvn, heller, da sliter du deg bare ut! Det høres ut som en klisjé, men det VIL bli bedre, selv om det ikke hjelper deg noe særlig nå. Tidligere råd med en babyslynge/sjal synes jeg høres kjempelurt ut. En ting vi har lært med sønnen vår, er i alle fall at han MÅ legges før han blir overtrøtt, ellers blir det et mareritt. Det hender at jeg må "hjelpe" ham til å sove, med å dytte inn smokken, stryke over kinnet, hjelpe ham med å roe seg ned, rett og slett. Dere vil selv finne ut hva som fungerer for deres barn. Du sier at hun blir rolig hvis du legger henne oppå deg - hvis det er det som gjør henne trygg, og som fører til at dere begge får sove, så gjør det! Det gjorde vi, og det reddet oss, tror jeg.
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 26. februar 2009 #10 Skrevet 26. februar 2009 Prøv å legg henne for kelden når hun BEGYNNER å surke, er som regel veldig trøtt da å faller lettere i søvn.... Har det så mye lettere nå med nr 2, vetliksom hva jeg gjorde "galt" første gang. Sønnen min på 2 år og 5 mnd sov svært lite på dagtid når han var liten, og han sov oppå meg de 3 første mnd. Erfarte da forsent at det var for lite søvn han hadde og at han derfor ikke fant roen mange ganger.... Snuppa her legger seg nå 18.30 og vi tar morgen klokken 8.....må da opp å kjøre storebror i barnehagen
Januargull-09 + augustspire-11 Skrevet 27. februar 2009 #11 Skrevet 27. februar 2009 Bare å stå på, det er du som kjenner pia di best, gjør det som føles bra for deg og henne, så ordner det seg. Og som du sikkert vet, etter et strålende smil fra lillepia, er det meste slitet glemt! Hvis hun ønsker nærhet, så gi henne det med god samvittighet, og husk at tiden flyr fort i fra oss, snart er hun 14 og vil ikke vite av kos eller klem, hehe. Vi har også ei på 8 uker som er en utfordring, med nakke/magevondt, skriking, urolighet og vanskelig for å sove på dagtid (og om nettene hvis hun jobber med magen). Våre triks er masse søvn på dagtid, jeg går ut på tur i 1-2 timer om formiddagen, og lar henne sove videre i vognbagen på kaldt soverom (1-3 timer ekstra). Bare ytterklærne kommer på, faller øynene igjen. Søvn avler søvn sies det, og når hun sover godt på dagen, sover hun gjerne godt på kvelden. Bæresjalet Moby Wrap har vi også brukt masse, der sover hun godt såfremt hun ikke jobber med mage/gulp da. Hun roer seg av vugging og byssing, sang, holde i handa om putte inn smokken mens hun sovner, og noen ganger bare av å få ligge i senga og styre og sparke (uten gråt) til hun roer seg av seg selv. Har ei reiseseng oppi sprinkelsenga så den blir mindre og tryggere.
AO3 Skrevet 27. februar 2009 #12 Skrevet 27. februar 2009 Forresten, ang dette med å la babyen sove på magen - jeg var så bekymret for dette, fordi det førte til at babyen måtte sove på magen (altså SIN mage, selvsagt), og det er jo et absolutt fy-fy i forhold til krybbedød. Jeg spurte både helsesøster og jordmor om dette, og begge hadde samme svar til meg - det var ikke noe problem, jeg hadde så god oversikt over babyen når han sov oppå meg. Det eneste de var bekymret for var: "Får DU nok søvn når han sover slik?" Da svaret var ja, hadde det var helt greit. Det er viktig at du sover også!
Lillenille + Prinsesse Skrevet 27. februar 2009 #13 Skrevet 27. februar 2009 Høres ut som hu ikke kan finne roen til å sovna selv. Søvn avler søvn, og får hu ikke nok blir det en vond sirkel :/ Mit råd til deg er å titte på den dvd'en som hetter: "the happiest baby on the block" Der er mye goe tips i den og har funket veldig bra for meg og mine unger. Om du beslutter å se den skal du vite at helsesøster i norge ikke anbefaler barna å sove svøpt på den måte de viser i dvd'en så du må løsne teppet litt når hu er faldet i søvn slik hu har armene fri Men det funger veldig veldig greit, og gir den trykhet mini trenger for å få den søvnen hu trenger og kan love deg det vil bli slut på skrikingen også, vi bruker det når prinsessen her tar helt av og det er så veldig greit å vite der er en sunn og naturlig måte og hjelpe hu til å roe sig ned og vi får flere gode timer med hu
Gjest Skrevet 27. februar 2009 #14 Skrevet 27. februar 2009 Kaster meg på de andre og sier høyt: DU HAR IKKE SVIKTET BARNET DITT! Vi har vært (og er igjennom) det samme som deg. Når de er så små så ville jeg bare anbefalt og bysse dem i søvn, ikke slit deg helt ut på å få rutiner, de skjønner det likevel ikke enda. Og du trenger også hvile, så hvorfor ikke gjøre det som fungerer. Om hun trenger din nærhet, så kan du jo prøve som jeg gjorde, og bygge et lite fort i senga med dyner og puter, og sitteligge i sengen med babyen oppå deg, mens du sover selv. Hun sov bare godt oppå meg i et par uker, men nå holder det å bysse henne til hun sovner, og så legge henne ned. Men jenta mi liker ikke senga og sover bare i den tette lune vognbagen. Om dette er noe som akkurat har startet, så kan det jo hende hun er blitt litt forkjøla eller har vondt? Du kan jo evt prøve lit paracet, og se om hun roer seg sånn. Lykkelykke til uansett hva du prøver. Håper det roer seg snart, og at hun sover mere snart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå