Gå til innhold

hele livet mitt går i oppløsning..

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har så store problemer at det er ingen som vet det.. jeg føler at hele livet mitt er på tur til å dø ut.. jeg kommer til å miste mannen min,ungene mine,ja alt.. jeg ser bare for meg fengselsgittrene som klapper igjen foran fjeset mitt..

det hele begynte vel da jeg skulle begynnepå videregående skole. dette var da i 2001. vet ikke hva jeg tenkte på den gang,men jeg startet da altså på gk mekaniske fag..kjempegøy egentlig..lærte meg mye nytt og intr.. møtte en kjekk fyr som jeg forelsket meg pladask i.. vi ble kjærester og jeg flyttet da etterhvert inn hos han.. etter noen mnd viste det seg at jeg var gravid. var veldig dårlig under svangerskapet,men jeg klarte så vidt og fullføre det første året. barnet ble født i slutten av 2002.. det beste som kunne hendt meg.. etter som mnd gikk fikk jeg litt andre meninger i livet,og ønsket ikke fortsette videre på utdannelsen jeg var begynt. når høsten 2003 kom begynte jeg på gk helse og sosial. siden jeg hadde hatt alle almennfagene fikk jeg fritatt disse,så jeg hadde kun de andre fagene. fullførte 1 året. så flyttet jeg til en annen kommunei 2004 for og fortsette på 2. året. vk1 hj.pleier. året gikk og jeg fullførte det også. høsten 2005 begynte jeg på vk2 hjelpepleier. fullførte året,så våren 2006 var jeg ferdig utdannet hjelpepleier.. (trodde jeg). ble gravid det året,så våren 2007 fikk jeg et barn til. hadde jobbet litt som vikar fra jeg var ferdig utdannet til jeg fikk barnet. etter barnet var født viste det seg at barnet hadde en alvorlig missdannelse på indre organer..vi tilbragte 4 mnd på sykehus. dette var en svært tøff periode for oss alle. det var bare et tidsspørsmål hvor lenge barnet klarte seg. men nå ser det ut som at alt går rette veien.

men så..lønningskontoret etterlyste plutselig autorisasjonen min. jeg har jo levert alle papirene som jeg fikk etter skoleslutt. på vitnemålet står det at alle årene er bestått osv.. måtte jo selvfølgelig undersøke dette og nå viser det seg at jeg mangler vurdering i 1 fag fra grunnkurset. naturfag. trenger det for og få autorisasjonen. har meldt meg opp til eksamen nå til våren. det viste seg at da jeg begynte på gk helse og sosial så har den personen som hadde fritatt meg fra almennfagene ikke hadde sett at jeg manglet vurdering i naturfag. så nå sitter jeg her som et nervevrak. jeg har altså jobbet ulovli det siste året. fått utbet for mye lønn,ja rett og slett alt. jeg kommer aldri til og få jobb igjen. ikke i helsevesenet mer. jeg som har verdens beste jobb,fantastiske medarbeidere..ja,alt.. tør ikke ha på tlf engang for nå etterlyser de jo selvfølgelig denne autorisasjonen. jeg har enda ikke fortalt sjefen hva som skjer. hun kommer til og be meg reise en hvis plass.. kommer til og bli anmeldt på flekken. kommer til og ende opp i fengsel.. kommer til og miste alt jeg har.. forguder barna mine..vet ikke hvordan jeg skal klare meg uten dem. og det verste av alt er at det er svigermor som jobber på lønningskontoret..og hun sitter jo og ser på hva som skjer. hun er av den gode gamle typen at alt skal være perfekt..ja,så vårt forhold er jo ikke akkurat på topp kan man si.. hadde jeg bare ikke hatt barna,så hadde jeg vært en helt annen plass nå..mannen min vet heller ikke noe om dette..det er så ufattelig tungt og bære på dette alene,men jeg tør ikke fortelle det til noen. tør så vidt gå ut ifall noen fra jobb skal se meg og begynne og spørre og greve etter hvorfor jeg ikke er på jobb osv..har tynne nerver når det gjelder slike ting. er kun vikar,så jeg har ikke tatt vakter på en stund nå.jeg er godt likt på jobb,og det er mange som etterlyser hvorfor jeg ikke er på jobb osv..

noen som vet hvordan jeg skal klare og komme meg gjennom dette?

(legg det gjerne ut på skravle for meg)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje jeg ikke helt skjønner problemet skikkelig, men dette høres jo ut som noe som ikke var din feil og som du ikke visste om?

Dra til sjefen din og fortell hva som har skjedd. Det er jo ikke noe du har gjort med vilje. Si at du har funnet ut hva som har skjedd og at du har meldt deg opp til eksamen pronte for å fikse opp i dette. At du håper at dere kan ordne opp sammen.

Skrevet

HI slapp nå av! Du mangler NATURFAG, det er ikke et spsifikt fag for din utdannelse, men et krav som alle må gå gjennom for å få fullverdig utdannelse.... Jeg går lærerlinja, og har snakket med en del folk som har gått ferdig, og mange av de har jobbet selvom de mangler en eksamen eller 2, de tar det på etterskud som det så fint heter:) Og det er helt vanlig og normalt! Det eneste som betyr noe er om du er flink i jobben din og utfører de oppgaver du får på en profesjonell og fullverdig måte, og det virker det da som du gjør:)

DEt at du har jobbet uten å ha hatt fullverdig autirasjon må du bare ta som det kommer, mest sannsynlig blir du bare bedt om å ta denne eksamen og bli ferdig med det uten noe mer tull:) Og din arbeidsgiver vil nok sette mer pris på at du forteller om det som har skjedd enn at du sniker deg rundt og ikke får jobbet. Siden du kun er vikar tror jeg du kan jobbe vakter uten å være fullutdannet.

Skrevet

Du må være VOKSEN nå, kontakte sjefen din og forklare problemet! Detter er jo tydeligvis ikke noe du har gjort med vilje, så det må da tale i formildende retning. Og så har du vel et papir som sier at du er fritatt for allmennfagene, så da kan jo ingen si at du burde ha visst. Er ikke sikkert de kan be deg betale for mye utbetalt lønn heller, så lenge ingen kan godtgjøre at du gjorde det av ond vilje, som det heter i jussen; altså du visste ikke om dette, eller det kan ikke påberopes at du burde ha visst om det.

Og en annen og ennå viktigere ting: Du må snakke med mannen din! Et forhold bør bygge på ærlighet!! Og hvordan har du tenkt å forklare for han at du ikke tar vakter lenger, er det ikke best å si det som det er? Hva er det du frykter fra hans side?

Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Hei du.

Du trenger ikke å bekymre deg, det er arbeisdgivers ansvar og sørge for at papirene er i orden før de ansetter deg. De kan ikke straffe deg for dette, i verste fall har du jobbet som assistent :)

Du har jo ikke vært grovt uaktsom, ikke tatt livet av noen. Bare ytt omsorg, noe du definitint ikke havner i fengsel for.

Be om et møte med arbeidsgiver, ta gjerne med tillitsvalgt som støtte. Det har du lov til :) Tillitsvalgte vil være der for å ivareta dine interesser, snakk med henne\han før møte.

Dette går så bra, ikke noe å være redd for.

Mvh Hjelpepleier med 15 år i yrket :)

Skrevet

hei og takk for alle tilbakemld.. ;)

jeg og sjefen min har et kjempegodt forhold..kanskje jeg ber henne om og komme hjem til meg i morgen. tror jeg takkler det best.

jeg tror jo kanskje at ting ordner seg,men jeg er ingen sterk person når det kommer til ting som dette og der det er snakk om at det er noe jeg har gjort galt. jeg har jo faktisk gitt ut medisiner. har jo legemiddelkurset..ja,alt er bere rot.. må jo sikkert bet tilbake det jeg har fått for mye,men det er ikke av den størtse sorgen. men det er det med medisinene og at jeg har jobbet med ''falsk'' bakgrunn.

rådgiver ved skolen der de bekikk denne feilen beklaget så mye at de hadde oversett dette faget og ba meg avlegge eksamen nå til våren..og det er jo selvfølgelig ikke noe problem..men alt er bare rot..

HI

Skrevet

Hos oss får noen assistenter\hjemmehjelpere lov til å gi ut medesiner etter å ha tatt legemiddelhånteringskurset :) Så detta går så bra atte.

Skrevet

Du har jo ikke gjort noe galt.. det beste er vel bare å si ting som de er, du visste jo ikke om det og har ingenting å føle deg så ille for. Går nok fint skal du se. Forstår at det føles vanskelig her og når, men hvis du sier ting som de er ordner nok alt seg.

Lykke til:)

Skrevet

så lenge du har hatt medisinkurs, så er jo ikke det noe problem. har selv noen år på baken i helsevesenet, og vet det er mange ledere som lar assistenter eller hjelpepleiere uten medisinkurs, eller oppdatert medisinkurs (de skal oppdateres hvert 2 år), få gi medisiner. syns ikke dette virker særlig grovt i det hele tatt jeg. det verste som kan skje er at du må betale tilbake noen kroner for at du har fått noen kroner mer i lønn enn det du skulle hatt. noe jeg tviler på vil skje siden det i bunn og grunn er sjefen som har det øverste ansvar for at papirer er i orden. svigermora di skulle vel også sett nøyere på papirene da, så hun gjør jo ikke jobben sin særlig ordenlig selv heller spør du meg.. viktigste nå er at du varsler sjefen så fort som mulig, slik at du ikke jobber uten autorisasjon etter at du har fått visst dette. jobbet selv noen år som omsorgsarbeider uten å ha autorisert meg, av den grunn at jeg ikke visste hva det var. skulle betalt noen kroner for å bli det også, og det tror egnetlig ikke at jeg prioriterte siden jeg ikke skjønte hva det dreide seg om engang.

dette går nok helt fint skal du se!

Skrevet

det er vel bare nå i de senere år at man kan autorisere seg? vet om mange som ikke er autorisert.. (ikke at jeg vet hva det er egentlig)

Skrevet

HI - her er det hjernen din og virkeligheten som ikke stemmer overens. Dette er ikke noe problem i det hele tatt, det er bare hjernen din som tror det. Det er ikke spesielt rotete engang.

Skolen din vet hva som har skjedd med hensyn til naturfaget, så bruk dem som referanse. Uansett er det ikke noe stort problem.

Du kommer ikke i fengsel, du må ikke tilbakebetale noe, og du kommer fortsatt til å ha jobb i helsevesenet. Tro meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...