Groosalugg Skrevet 26. februar 2009 #1 Skrevet 26. februar 2009 Min datter på 3 år har vært forkjølet, med rennende nese og hose i ca 14 dager. Allmenntilstanden har vært god så hun har vært i barnehagen og kost seg der. Sist søndag kom hun hjem fra faren og da syntes jeg hun var litt blank i øynene og virket ikke bra. Hun hadde da litt feber, så hun fikk være hjemme på mandag. (Faren sier at hun har vært frisk tidligere i helgen). Mandagen var hun i god form egentlig, lekte og koste seg og hadde god matlyst. Jeg tenkte da at hun skulle få bli med meg på skolen på tirsdag ettersom hun ikke var så dårlig at jeg måtte holde henne inne. Men på kvelden ble hun akutt mye dårligere. Hun hostet til hun kastet opp (noe som hun pleier å gjøre ved luftveisinfeksjoner). Hun hadde da ikke feber, men hosten var jo veldig vond da. Jeg skiftet på senga hennes to ganger i løpet av noen timer bare. Jeg gikk å la meg i 12-tiden og da var jeg innom henne og hun virket litt var,. Målte tempen og den var 38,2 så jeg så ikke nødvendigheten av å gi paracet. To timer etterpå våkner jeg av at hun hyler. Jeg går inn til henne og da har hun kastet opp en gang til, og hun koker! Feberen har steget til 41,4 Jenta lå jo bare å rista i senga omtrent. Hun fikk da paracet og feberen gikk litt ned etter hvert. Tirsdag er den også høy; 40,1 på morgenen og det blir selvfølgelig ikke noe tur til skolen. Når hun har fått paracet er formen ganske god, hun sitter stort sett under pleddet i sofaen og ser film, men hun orker også å leke litt med lego og hun spiser ganske greit. Paraceten virker ikke så lenge og plutselig er hun igjen opp i 40/41 og hun er veldig påvirket av den høye tempen. Jeg tar da kontakt med lege og får time ganske fort. Legen finner ut at hun har ørebetennelse på begge ørene, i tillegg til en bronkitt og crp er på 89 så hun får imacillin. 1,5 ml x3- Hun fikk da to doser på tirsdag, 3 doser i går og fikk nå i morges. I tillegg har hun fått paracet når feberen har steget over 39 grader. I dag synes jeg tilstanden er uforandret, selv om feberen var litt lavere i dag tidlig (39,1). Men hun har ikke matlyst og er ganske så slapp enda. Burde hun ikke begynne å bli litt bedre nå? Det er jo 3 dagen med antibiotika? Vurderer om jeg må ringe legen igjen for en ny sjekk, evt. skifte til annen antibiotika. Hun har infeksjonsutløst astma og bruker flutide x2 morgen og kveld (ved infeksjon. x1 til vanlig). I tillegg har hun ventoline som hu får v/behov. Vi har brukt nesespray og hostesaft i tillegg til imacillinen og paraceten. Feber nå i skrivende stund er 39,4, siste paracet fikk hun 0830. HUn har fått maks dose av paracet siden tirsdag nå.
1974 Skrevet 26. februar 2009 #2 Skrevet 26. februar 2009 Jeg ville ha ringt legen. Når jeg selv har tatt penicillin har legen sagt at om jeg ikke merker bedring innen 2 døgn bør jeg ta kontakt. Da må en kanskje over på et annet merke. Bortsett fra ved bihulebetennelse..da kan det ta lenger tid enn 2 døgn før bedring merkes.
HegeAE Skrevet 26. februar 2009 #3 Skrevet 26. februar 2009 Får du i ho nok veske? Det er normalt at eit barn har dårleg matlyst når det ikkje er frisk. Det viktigaste er at du får i ho nok drikke, same kva det er, berre det er drikke. Ellers er det veldig lett at ein kan bli dehydrert viss ein ikkje får i seg nok veske. Da er det fare på ferde. Eg hadde nok tatt ho med til lege igjen nettopp fordi tilstanden ikkje er betre. Berre for å vere på den sikre sida. Ein kan fort bli slapp viss ein ikkje får i seg nok veske. Ein kan sjekke sjølv om ho får i seg nok veske eller ikkje. Det er å sjekke om ho tisser på do som normalt eller viss ho ikkje har slutta med bleier enno om dei er tørre eller normalt våte.
Groosalugg Skrevet 26. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 26. februar 2009 Hundrikker masse så det tror jeg ikke er problemet. Bekymrer meg ikke over matlysten egentlig men det er jo en indikasjon på at hun ikke er i form. Nå har hun fortsatt feber (38,7) og er bleik og slapp. Så da ringer jeg legen igjen og hører hva han mener.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå