Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 26. februar 2009 #1 Skrevet 26. februar 2009 Jenta mi er plutselig blitt trassete igjen... Alt jeg gjør er feil, og jeg forstår visst ingenting. Vi kan leke og kose oss i 10 minutter, men så er det noe som er galt og da er det full drama og rulling på golvet... Hun har også fått for seg at hun skal tilbringe mesteparten av tiden på kjøkkenet med å åpne og lukke fryseskapet og dra ut ting fra skuffene, så jeg har kjøkkendøra igjen - men da står hun utenfor der og hamrer og skriker... Jeg føler meg så hjelpeløs til tider når jeg ikke forstår hva hun vil... Hun kan stå og peke på vasken og sutre, og når jeg gir henne en kopp med vann sier hun bare "nei nei nei" og blir enda mer frustrert... Jeg vil tro det kommer av at hun har mer vilje enn språk, og at hun blir frustrert fordi hun ikke kan si hva hun vil, men... Det blir vel ikke lettere heller, for om ikke så lenge setter vel den virkelige trassen inn... Er deres barn på samme alder slik også?
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 26. februar 2009 #2 Skrevet 26. februar 2009 Jenta mi er nå 2,5år men starta trassen før ho var 1år............ Me har hatt det slik som du har det ganske lenge, det er først det siste halve året at det har roa seg grunna at språket kom så mykje bedre. Så ho har vert frustrert i ein periode når ho ikkje klarte å få forklart kva ho ville. Eg sa til ho at ho måtte vise til meg da, peke osv. Om det innebar at eg løfta ho opp så gjorde eg det. Og om nokon trøst så trassar ho enda.....jenta mi er ekstremt sta og bestemt........har vert sida ho blei født, tydelig vist kva ho ville....
*Rutletutt* Skrevet 26. februar 2009 #3 Skrevet 26. februar 2009 Milla er mye på samme måten. Hun kan være blid som en sol i ene øyeblikket, og bli sint og grinete neste, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Hun blir skikkelig sint hvis noen (les: storebroren) tar fra henne en leke, eller om han i det hele tatt tar noe som hun ikke holder på med, men har lyst å ha... Hun blir hysterisk når jeg ikke lar henne få det hun vil ha med en gang, for eks drikke eller mat. Hvis hun må vente på det når hun er sulten eller tørst, blir det ramaskrik! Går fort over da, heldigvis, men er slitsomt. Hun har virkelig vilje, den jenta, og er like sta som moren, he he;o) Storebror var ikke på samme måten, så dette er helt nytt for oss. Jeg syns det var pyton når han kom i trassalderen, og gruer meg skikkelig til når Milla begynner på den "virkelige" trassen....;o/ Er jo sånn som du skriver, at det har med vilje over språk å gjøre...det blir nok lettere når de klarer å kommunisere bedre og vise oss hva de vil - men da er det andre ting som tar over - som dette å skulle bestemme selv....ikke lett det heller;o) Stort sett er hun en kjempegrei unge da, blid og fornøyd, men så kommer disse utbruddene som jeg ikke var vant til fra førstemann, så da blir jeg litt sånn...oj, hvordan skal trassalderen bli?....;o/
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 26. februar 2009 #4 Skrevet 26. februar 2009 Hehe, godt vi er flere=) Hun er jo mye blid også, men får så plutselige utbrudd... Og så er det mest med meg også. Med farmoren (som er dagmamma et par dager i uka) er hun visst bare blid og glad hele dagen. Samme med faren, mye mindre trassing da. Så jeg lurer på om det er meg det er noe galt med, eller om hun bare er sånn fordi det er meg hun ser mest... Merker at det hjelper å komme seg ut av huset da, da er hun helt anderledes. Blir gjerne opptatt med å utforske nye ting, og "glemmer" å bli sinna=) Jaja, det er vel bare å prøve så godt jeg kan å forstå hva hun vil, men det blir så kjedelig når hun går rundt og sier "nei nei nei" hele tiden, og jeg går bak og sier nei fordi hun gjør ting hun ikke har lov til... Har lagt henne nå (hun sto opp klokka 04 i natt, kjempekjekt) og hun ligger i senga si og sier nei nei nei og synger bæ bæ lille lam... Hehe...
*Rutletutt* Skrevet 26. februar 2009 #5 Skrevet 26. februar 2009 Er du hjemme med henne eller går hun i bhg? Milla går i bhg, og der er hun visstnok bare blid og fornøyd hele dagen...de skryter sånn av hvor enkel hun er å ha med å gjøre, he he:o) Samme med besteforeldrene...er mest meg (og pappaen) hun er mest trassig mot, og jeg tror nok det har å gjøre med at hun ser oss mye og at hun føler seg trygg med oss. Er jo ofte sånn at de trasser mot dem de føler seg trygge på, og det er jo bra da;o) Det er en liten periode som er sånn, så kommer det nye og andre utfordringer - er jo det som gjør livet med småbarn så spennende;o) Er helrig når man ser de små forstå mer og mer og å klare å gjøre seg mer og mer forstått og bli bedre å mestre ting rundt seg - da kommer det seg i forhold til denne type trass, vil jeg tro. Som sagt, var ikke storebroren trassig på denne måten eller ved denne alderen, men han kom tidsnok i trassalderen han også. Han begynte å trasse når han nærmet seg tre år, og da gikk det på å få bestemme selv og absolutt IKKE ville gjøre som vi ville...han er nå 4 år og trasser på en måte enda, men ikke på samme måten, så det går som sagt i puljer - mye å glede seg til;o)
Mammapudding Skrevet 26. februar 2009 #6 Skrevet 26. februar 2009 Hehe, kan lage ny sang da..nei nei lille lam..hehe:) Leah er også veldi sånn, blir kjempesint om hun ikke får det akkurat som hun vil og i det siste har hun begynt å legge seg ned på gulve å hylgråte, blir nesten litt satt ut jeg:) Hun har ganske godt språk da, men er ikke alltid at jeg skjønner alt eller at det tar litt tid med resonering i hodet mitt før jeg skjønner hva hun sier, og da kan det bli ramaskrik uten like! Heldigvis er hun som en liten engel når vi er ute av huset, er vel spennende det:) Men hun trasser med mormor, tante og pappan også..men muligens litt mer med meg, er jo meg hun er tryggest på siden det er meg hun ser mest:) Hun har store problemer med å skjønne når hun skal bruke ja, hun sier nei i et "ja-tonefall" så det er jo bare meg å papan som vet når hun mener nei og når hun sier nei og mener ja..hehe, skjønner? Så hun virker jo negativ selv om hun ikke er det, hehe:) Trener og trener på å si ja..f.eks: Jeg: Vil du ha saft? Leah:(med et digert smil) neiii. Jeg: mener du ja? Leah: Jaaaaaaa( og klapper). Og sånn går det, hun sier ja når jeg har fortalt henne at hun må si ja hvis hun mener ja, men sier nei om ingen minner henne på det. Hun kan nei fint. Jeg: skal vi skifte bleie? Leah: nei. Jeg: mener du ja, det lukter æsjebæsj? Leah: NEEEEEEEI. Hehe:)
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 26. februar 2009 #7 Skrevet 26. februar 2009 Har henne hjemme 50%, og så er hun hos svigermor 50% mens jeg studerer... Så ingen barnehage, men svigermor går i åpen barnehage med henne da. Nå skal jeg jo snart ut i permisjon og da tenkte jeg å ha henne hjemme, men lurer på om jeg kanskje skal søke henne inn i barnehage 50% eller noe, så hun får være litt med andre unger... Er nok sikkert ikke så lett med en trassig toåring og en nyfødt heller=) Ja, det er absolutt spennende å se hvordan de utvikler seg og mestrer mer og mer=) Heldigvis er vel problemene forskjellige for hver periode - hadde det vært samme greiene til hun ble 18 hadde jeg vel blitt galen...=P Husker når hun var baby og hadde kolikk - jeg syns det var helt grusomt, men nå er det glemt=) (evt fortrengt)
*Rutletutt* Skrevet 26. februar 2009 #8 Skrevet 26. februar 2009 Ja, det kan jo være kjekt for henne i bhg, i stede for å være hjemme med mamma og baby...men kan jo ogaå være hun kan ha det helt supert hjemme med dere - det varierer vel fra unge til unge hva som passer best:o) Milla stortrives i bhg, så for henne var det helt riktig å begynne tidlig. Jepp, fortrengelse er en fin(?) ting, he he;o) Husker heller ikke hvor ille kolikk-perioden var...
nybebis Skrevet 26. februar 2009 #9 Skrevet 26. februar 2009 Ja da. samme her. sønnen min er 1.5 år og super trassig. men jeg føler at det er mye pga språket. Han vil så gjerne si hva han vil ha og gjøre men får det ikke til. og bilr både frustret på meg og segselv.
alvis Skrevet 26. februar 2009 #10 Skrevet 26. februar 2009 Jepp, jeg har en sønn på 17 mnd og han er en stor hissigpropp! Av og tul blir jeg, mannen min og t.o.m storebrorens hans helt sjokkerte over hans drama. Hyling og skriking for ingenting. Han peker og roper og det er jo ikke alltid vi forstår hvahan mener stakkaren. Han skal gjøre alt selv, ta på seg klær, gå til bilen, sette seg opp i bilstolen, gå ned trappen, ta på tallerken, hjelpe å lage mat o.s.v. Dessverre klarer han ikke helt alt selv og da vi hjelper blir han illsint. Jeg og mannen min såg på gamle video opptak av storebroren hans og oppdaget at storebroren var akkurat lik i den alderen:) Det hadde vi helt glemt. De har akkurat samme sure munn og kroppsbevegelser...sånne overdramatiske på en måte:)
Anne-B. Skrevet 26. februar 2009 #11 Skrevet 26. februar 2009 Det hjelper å løfte barnet, slik at det kan vise vei. Om det er noe de vil ha, som de ikke får, så er jo saken grei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå