hæppisnæppi<3 Skrevet 26. februar 2009 #1 Skrevet 26. februar 2009 Vet ikke hvor ellers jeg skal spørre, så... Sitter her og er litt fortvila, for jeg forstår ikke veslas reaksjoner om dagen. Hun blir 4 nå i april og er en veldig moden jente, men det har vært mye omveltninger i livet hennes. Nå lurer jeg på om dette er normal reaksjon på det hun opplever, om det er trass eller noe heeelt annet: Hun kan leke og være verdens søteste jente, men i det siste har hun blitt mer og mer "mammadalt", svarer frekt/hyler når vi ber henne om ting, nekter å høre på samboeren min(jeg vil til mamma!!!) og tyr veldig lett til tårer. Hun har også tendenser til å slå mye, ikke alltid for å være slem, mer for å få oppmerksomhet. Hva kan jeg gjøre? Hun er i barnehagen hver dag, men vi har lange morgenstunder med kos! Situasjonene i heimen har forandret seg veldig etter jul. Jeg går hjemme med bekkenløsning og mye vondt, og er derfor ikke like aktiv i alle hennes gjøremål. Samboeren min(ikke hennes far) er permittert fra jobb og går også hjemme. Hun er hos pappa annenhver helg, og det virker som de har fått et bedre forhold enn på lenge(noe som gleder meg mest, for det har ikke alltid vært slik). Noen som har opplevd lignende eller som har en teori eller noe som kan hjelpe meg? Begynner å bli fortvila. Spurte henne i dag om hun var lei seg fordi mamma hadde vondt og da nikket hun og begynte å gråte. Prøvde å forlare at jeg blir frisk igjen, men...HJELP!?
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 26. februar 2009 #2 Skrevet 26. februar 2009 Nå har ikkje mine hatt den samma omveltninga som di har, men gutten min som snart blir 5år svarar frekt av og til han også. Eg tar han da i fanget og forteller han at slik snakkar me ikkje, det gjelder ikkje bare meg som voksen men alle rundt deg. Me snakkar om det og eg forteller han at eg ikkje vil høre det fleire gonger. Eg er ikkje sinna i stemma men bestemt. Hvis det fortsetter så får han ein advarsel og eg spør om eg vil høre det?? Da hugsar han som regel. Skjer ikkje det så er det time out på gangen, har blitt mindre av det på han mens lillesøstra havnar der nokon gonger....ho er ein håndfull og litt til i ein alder av 2,5år og har vert det fra før ho var 1år....... Veit ikkje om det hjalp deg noko meire men det er nok ein periode som vil gå over, ein må bare vera konsekvent og ikkje skli ut, men velg kva du skal vera konsekvent på og kva du kan forhandle på. Det er like viktig at dei får bestemme dei også. Det som også kan vera viktig er å få det klart at det er du og samboaren din som bestemmer og at ho skal høre på begge to.
knøttet28 Skrevet 26. februar 2009 #3 Skrevet 26. februar 2009 Tror det er litt aldersbetinget - min eldstemann blir 4 til sommern, eneste omveltingen han har opplevd i det siste er å bli stirebror (stort nok det forsåvidt men....)og han har lignende oppførsel; slår, frekk, sleip, sladrer, skylder på andre......osv. Vet om andre på samme alder som sliter med det samme:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå