Gå til innhold

Noen spes.ped her? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

sønnen min på straks 3 år har nå vært til utredning hos PPT pga sen språkutvikling og skal få assistent i bhg 11-20 timer i uken.

han er på alle andre måter aldersadekvat, det er kun språk og språkforståelse som er problemet hans.

noen tanker om årsaker? er han bare sen til å prate? det er iallfall min mening :) han er en glad og normal gutt på alle andre måter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke spesped, men har et barn som har det samme:) Her er det språkforsinkelse, men språkforståelsen er der. Såkalt ekspressive språkvansker. Spes.ped trening i bhg i mange år.

Her var det nok bare at barnet ikke helt ville snakke, og så oppdaget vi at hørselen var nedsatt. Men det ble ikke oppdaget før dren var innsatt, for det hjalp på språkproduksjonen. Øre-nese-hals-legene mente hørselen var bra nok til å lære å snakke, men tydeligvis ikke.

Her kan du finne litt om det:

http://www.statped.no/moduler/templates/Module_Overview.aspx?id=14205&epslanguage=NO

Skrevet

takk for svar!

hørselen er det ikke noe galt med, er sjekket :) hvor gammelt er barnet ditt nå? og hvordan er språket etter lang oppfølging?

HI

Skrevet

Barnet er i dag 8, og språket er som hos andre barn:) Fra inget språk som 3-åring. Helt utrolig utvikling ved hjelp av all den gode treningen i bhg:) ikke antydning til lese/skrive-vansker eller noe slikt, kun litt sosiale vansker, som vi fortsatt jobber med.

Husk bare at det må i tillegg legges vekt på den sosiale treningen, for der kan barnet lett havne litt bakpå..

Skrevet

så flott :) og igjen, takk for svar

bekymrer meg jo selvsagt veldig for den nydelige pjokken min!

Skrevet

Så klart bekymrer en seg, og en leter seg gal på info som kan løse problemet eller gi hint om årsaken. Og samtidig finner en mange ting som kan følge vanskene, som dysleksi, store sosiale vansker osv osv.

Men det som løser det er tid, og trening og atter tid og trening. Og en god porsjon tålmodighet;)

Les mye til ham(og snakk om bildene), og når dere gjør noe sammen, så sett ord på det dere gjør, benevn ting dere har foran dere. Bruk tid på det sagte ord:)

Et av det lykkeligste øyeblikkene jeg husker, var da ungen lå i sengen som 4 åring om kvelden og sa "Jeg elser deg, mamma". en av de første setningene som kom, selv om det manglet en K så var den perfekt i mine ører:)

Skrevet

åååh...nå fikk jeg tårer i øynene her :) jeg gleder meg så sinnsykt til han begynner å si annet enn noen få enstavelsesord!!!

prøver å være flnk til å benevne alt mulig, etterhvert blir det vel en vane :) har heldigvis en engels tålmodighet når det gjelder den gutten, hehe!

man vil jo så gjerne at ting ikke skal være vanskelig for barna sine..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...