Gå til innhold

Reklamerer for egen blogg med hjemmeøvelser :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cath kan du svare meg på følgende.

Denne uka har jeg trent litt mer enn normalt. Jeg gikk halvannen time mandag med puls på 82%, så hadde jeg aerobictime tirsdag hvor jeg hadde puls på ca 85% av maks, i går gikk jeg en time på ski med puls på 70%, men jeg er så sliten i kroppen. Stive muskler, generelt død.

Bør jeg bare bevilge meg en dag uten trening eller bør jeg fortsette med rolig aktivitet?

Skrevet

mandag *gikk på ski*

Skrevet

Hei Doppler

Det kan nok tenkes at du har presset kroppen din litt ekstra denne uken. Husk at under trening bryter du kroppen ned, mens det er under restitusjonsfasen du bygger den opp igjen. Kroppen trenger derfor hvile en eller to dager etter anstrengende økter eller for de som er mindre trent.

Så flott at du utnytter deg av snøen og går på ski. Herlig trening hvor du bruker mye av kroppen samtidig som man får masse frisk luft :)

Ser du trener mye kondisjon. Vil nok anbefale deg å kombinere dette med en styrkeøkt. Gjerne før du trener kondisjon, men dette vet du nok i og med at du er instruktør selv :)

God trening så håper jeg du fikk svar på det du lurte på ;)

cath

Skrevet

Dytter så du ser svaret doppler ;)

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på

en ting: Hvorfor styrke FØR kondisjon? Jeg trener ofte kondis først og styrke etterpå...synes det er best jeg! Men kanskje det blir feil? Takk for svar:-)

Skrevet

Er du her nå?

Skrevet

Hei Norwegian by injection

Beklager at jeg ikke har sett spm ditt før nå...

Jeg ville nok ha satset på å ta styrketreningen først. Den er mest krevende og setter størst krav til overskudd.

I tillegg viser en undersøkelse foretatt ved University of Tokyo at det er mest effektivt å starte med styrketreningen, deretter ta 20 minutters pause og så til slutt kaste seg over kondisjonstreningen. Grunnen til at styrketreningen bør gjøres unna før kondisjonstreningen, er at man reduserer den muskeloppbyggende effekten ved å trene kondisjon før styrke. Pausen på 20 minutter gir kroppen en kort hvil - den må absolutt ikke være lengre, ettersom veksthormonene som utløses av styrketreningen, ellers ikke lenger er i blodet. Og det er veksthormonene som fremmer fettforbrenningen.

Håper dette gav deg svar :)

Cathrine

Skrevet

Ok, takk...flott svar, du kan jammen mye om trening!

Men jeg trener veldig "lett" styrke...så jeg må si at jeg er litt uenig, jeg synes kondisjonstreningen (spinning, løping (intervall)) krever mest av meg, he he! Da får jeg skikkelig blodsmak...nam nam!

Skrevet

Da syntes jeg du skal fortsette med det du gjør :)

Det viktigste er at du syntes det fungerer og at du føler du bedrer formen din.

He, he ja.. alltid godt med skikkelig blodsmak i munnen når man tar seg ut... da skal man iallefall ha god samvittighet etterpå.

Husk bare å få i deg nok næring etter en slik økt- slik at du får utnyttet treningen din fullt ut :)

Cathrine

Skrevet

Ok, takk, men jeg skal prøve styrke først bare for å se da! Keep up the good work med bloggen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...