Gjest Skrevet 26. februar 2009 #1 Skrevet 26. februar 2009 Uff. Vi var ute i dag, på vei til babysvømming. Og mens vi stod i et lyskryss og venta på grønn mann, kom det en dame med det som sikkert var sønnen hennes på ca 1,5-2 år tenker jeg, i en paraplytrille. Det var en helt enkel trille, tynt stoff og glipper overalt, halvveis nedlagt rygg, og en liten skjerm akkurat over hodet (så ut til å være tenkt som en solskjerm eller noe). Gutten lå delvis sammenkrøllet i vogna med et tomt blikk, og han var så tynnkledd at til og med samboeren min fikk bakoversveis; tynn fleece-jakke, dongeribukse, tennissokker og sånne tynne H&M-joggesko til barn, ikke lue og ikke votter. Han hadde knyttet sammen begge hendene, og knokene var helt hvite. Ikke noe teppe eller noen form for vognpose. Og for ordens skyld; det var ca 2 grader i byen på daværende tid, snødde skikkelig våt snø og blåste. Jeg gikk godt kledd men uten votter, og holdt på å fryse av meg fingrene. Datteren vår satt i vognposen sin og så jo ut som del polfareren i forhold - og jeg føler ikke at vi har "overkledd" henne i dag vær og føre tatt i betraktning. Jeg håper virkelig dette var et engangstilfelle, og vi håpet i det lengste at de bare skulle over veien og inn på stasjonen (men de svingte og fortsatte i retning nærmeste kjøpesenter, minimum fem-ti minutter å gå). Og det var helt opplagt ikke engang med mer klær til gutten, for mora hadde ikke hverken sekk eller veske, og det lå ikke noe i kurva under. Og egentlig angrer jeg på at jeg ikke foretok meg noe, men hva kan man gjøre? Tror ikke akkurat det ville ført noe sted om jeg hadde kjeftet på henne heller - hadde det vært bare tankeløshet som lå bak kunne det jo ført noe sted, men den gutten var så dårlig kledd at enten var det med vilje, eller så var det en krisesituasjon hvor hun ikke hadde hatt noe annet valg. Hvem vet. Jaja. Dette var vel bare en stille bønn om at alle voksne en dag skal våkne opp og kle barna sine godt nok, for jeg tror ikke jeg ser noe mer tragisk enn små unger som sitter passivt i vogn og fryser når det er guffent vær. Og så håper jeg den lille gutten kom seg inn i varmen og at situasjonen for hans del ikke var noe som gjentar seg ofte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå