Kokkeli nyter våren:) Skrevet 25. februar 2009 #1 Skrevet 25. februar 2009 Min gutt er veldig glad i dyr. Han/ vi har to kaniner og to katter. Han har også hatt en fugl, og mannen har hatt fisker. Så vi er vant til dyr, noe jeg har vært hele livet. Min mann har litt lyst på en hund, men jeg har holdt igjen. Det følger mye ansvar og stell med en hund. Vi bor nesten midt i sentrum så kan ikke bare slippe den ut heller. For to år siden lovte jeg min gutt som da var 5 år å få en hund når han ble ti år om han hadde enda lyst på. Og det snakker han om enda, nå to år etter!!!. Nå var det gansge lenge siden jeg hadde hørt noe, og tenkte endelig har han glemt det. Men nei. Virker som han er helt bestemt på å få seg hund når han blir ti år. Noe som det da igjen er bare tre år til.. sukk.. Må tenke meg om neste gang jeg lover noe.. Hvor mye ansvar kan en ti åring ha for en hund?
Gjest Skrevet 26. februar 2009 #2 Skrevet 26. februar 2009 Hehe, ja de har hukommelse som elefanter når det kommer til slike ting Er av den oppfatning at unger har godt av å ha et kjæledyr å ta seg av , så lenge foreldrene til syvende og sist tar ansvaret for det selvfølgelig. Kommer helt an på hvilken rase og temprament hunden har, mtp hvor mye ansvar en 10 åring kan ta. Hvis det er en stor, sterk rase som kan finne på å bli aggressiv mot andre hunder f.eks ville jeg ikke sendt ham på tur med den. Er det en passe stor, godlynt rase kan han sikkert passe på at den får ihvertfall ên av dagsturene sine. (Gjerne sammen med en av dere voksne til å begynne med). Pass på at den ikke slippes løs av båndet før den kan å lyde "stopp" kommando. Og han kan ha ansvaret for at det skiftes vann i skålen en gang om dagen kanskje. Foringen ville jeg holdt et øye med så den ikke får verken for lite eller mye mat, det samme med godbiter. Ellers er det vel sånt som utkrystaliserer seg litt etterhvert muligens, at dere finner ut hvor mye dere synes han kan gjøre på egenhånd og ta ansvaret for mener jeg.
*MariDuBedårer* Skrevet 26. februar 2009 #3 Skrevet 26. februar 2009 Barn er gamle nok til å ha et kjøledyr, når det ikke lenger er fare for at de feks drar de i halen osv.... selve ansvaret er jo uansett foreldrenes:)))
mitt-skjønne-trekløver Skrevet 26. februar 2009 #4 Skrevet 26. februar 2009 Varierer nok veldig fra unge til unge det da. Men må nå si meg enig i at foreldrene uansett må ta noe av ansvaret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå