Gå til innhold

Flere med barn i pute??


Krissy78

Anbefalte innlegg

Datteren vår ble født 18. januar og er nå lagt i pute. Jeg lå i gips da jeg var liten og visste at det var arvelig, så vi var veldig opptatt med å få henne sjekket. Vårt første barn var helt ok og det var ikke noe galt med hoftene i det hele tatt så derfor kom dette som et sjokk selv om det ikke burde det. Jeg reagerte totalt annerledes enn jeg hadde trodd og ble utrolig lei meg og fortvilet. Nå har jeg tenkt litt på det og begynner å bli vant til puten. Vet jo at det var VELDIG bra at det ble funnet ut allerede nå og ikke om noen måneder, likevel var det ikke bare lett. Hadde håpet at hun kunne arve noe annet enn det etter meg... :-)

Flere som har barn i pute??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vårt lille gull har også hoftefeil, har ligget i pute i syv uker i morra (fikk det første dagen hun levde). Veldig kjipt i begynnelsen, men nå går det bedre. selv om det er dager jeg HATER puta og har bare lyst til å "glemme "at hun har hoftefeil og bare kose masse i bare bleia..... Men jeg prøver å tenke positivt, at det er så mye som kunne vært verre - dette er jo bare en bagatell i forhold til masse annet! Sånn sett anser vi oss som veldig heldig, siden hun er frisk som en fisk ellers.

 

Hva slags plager har din baby pga puta? Snuppa vår har litt problemer med luftsmerter pga beinstillnger, hun får jo ikke dratt beina opp til brystet. Men har kjøpt minifom, som jeg tror har en liten effekt. Og så er hun veeeeldig rød i stumpen da det blir så klamt med puta. Holdt på i evigheter med sink, uten særlig effekt. Men så fikk jeg tak i en vidunder-salve på apoteket, A-Derma :-) funket med en gang!

 

Snuppa fikk beskjed på sykehuset om å ha pute på i fire og en halv mnd, men dette var uten å sjekke hoftene med ultralyd, så vi vet jo ikke om hun trenger å ha den så lenge da vi ikke vet graden av feil. Er henvist et annet sykehus fordi vi skal flytte om en mnd, så da håper jeg de kan sjekke hoftene i tre-mnd alder, for å se om det er nødvendig med vidre behandling.. De sjekker alle barn med positiv ortolanis test med ultralyd her på det nye sykehuset for å avgjøre hvor lenge puten skal sitte på, og siden det ikke gjøres her hvor vi bor nå, så håper jeg vi kan komme inn til en sjekk med en gang vi kommer frem! Men uansett er vi ferdig med 1/3 av tiden hvis vi må ha max tid!

 

Noen som har noen tips å komme med, sånn generelt i forhold til pute-barn? Gjerne mtp luftsmerter osv...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så forresten inne på profilen din at du bor i sola. Jeg bor for øyeblikket på tasta i stavanger.

er du forønyd med info du fikk fra sykehuset? syns de kunne utrolig lite om hd her, alt jeg vet har jeg funnnet på nettet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår har pute, fikk den på dagen etter fødsel pga positiv Ortolanis test. Vi hører også til i Stavanger, og fikk absolutt ingen info bortsett fra at pute skal være på i 4,5 mnd. Utrolig dårlig!!

 

Pga at legen som undersøkte gutten vår gjorde en feil, fikk vi innkallelse til UL da han var 2,5 uker gammel. Vi skjønte ikke så mye, men møtte opp. Fikk beskjed om å ta av han på underkroppen før vi gikk inn (tok da også av puta) og etter at legen var ferdig med å undersøke han med UL så sier hun: "Alt er bra, helt normale hofter". Jeg ble jo selvsagt sjokka, og spurte om han ikke hadde hoftefeil. Fikk beskjed om at det hadde han ikke, alt var som det skulle. "Trenger han ikke pute da?", spør jeg og får nei til svar! Men når det da kommer fram at han allerede har fått på pute, så får jeg beskjed om at vi må ha den på i 4,5 mnd!!!

 

Jeg synes dette er utrolig rart mtp at de bruker UL for å avkrefte/bekrefte hoftefeil, og skal ta dette opp med legen på 6 ukers kontrollen for å få en second opinion.

 

Klar Som Et Egg: Hvilket sykehus skal dere henvises til?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal henvises Sykehuset i Tønsberg. Fastlegen min i Larvik syns det var rart at det ikke var kontrollert med ul før de satt diagnosen, så håper på ul med en gang vi kommer hjem, om en mnd.. da er hun nesten tre mnd, og mange blir kvitt puta ved tre-mnds alder!

 

Jeg prøvde meg å få til en ul privat, men det gikk jo ikke! De kjører samme stil som sykehuset her, og det var visst ikke nødvendig med ul, for det gjør de ikke på sykehuset!! Selv om jeg sa at det gjør de ved veldig mange andre sykehus, og at jeg skal flytte til et sted hvor de sjekker hoftene med en gang! Så sa de at uansett hva de fant, om hoftene var fine, ville de ikke forandre på behandlingen.... Blir helt oppgitt over hele opplegget her i Stavanger!

 

Hørte med legen ved seksukers kontrollen, og klagde min nød - er jo så oppgitt over at det ikke er sjekket - vi vet jo ikke hvor stor feilen er! Og da sier han, ja de legger nok noen i pute som ikke hadde trengt det, men det er jo da bedre å behandle en for mye enn en for lite... Er jo enig i det, men det er jo sååååå frustrende å bruke puten så lenge hvis en ikke trenger det i det hele tatt!!! ARG! Bruker jo hele denne koselige barsel tiden med å irritere meg over puten, kun fordi jeg ikke vet om hu trenger å ha den så lenge eller ikke... Hadde de sjekket med ul og gitt beskjed om at dette var en stor hoftefeil, og dere må behandle i max tid, 4,5 mnd, så hadde jeg slått meg til ro med det!!

Men men, jeg begynner jo å venne meg til puten nå! Når lettere med bleieskift og sånn..

Hvordan er det med magen til din lille gutt? Sliter han med å få ut luften? Vesla vår bruker hele tiden på stellebordet til å prompe, for hun sliter med å få det til med puten på....

 

Lykke til på seks ukers kontrollen :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så utrolig rart at det er så forskjellig praksis rundt om i landet!! Og jeg blir enormt provosert over den manglende oppfølgingen her i Stavanger. Jeg ringte inn og ba om en sjekk på Barnepol for å se om puta satt riktig, og fikk etter mye om og men komme inn. Der var de litt i tvil om puta var stor nok, men etter litt prøving fram og tilbake så fant de ut at den var ok. Jeg spurte da om når han skal gå opp en størrelse, og fikk da til svar at det måtte jeg nesten føle litt på selv!! Så her har enda lillegutt på den samme som etter fødselen..

 

Dere må ha masse lykke til på sykehuset i Tønsberg, satser på at de følger dere bedre opp der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jenta vår er 10 uker gammel nå, har hatt på puta 8 uker. Vi hører til AHus. Var på kontroll etter 1 uke (fikk inntrykk at de vanligvis kom tilbake for sjekk etter 6 uker, ikke vet jeg hvorfor vi skulle dit etter 1 uke og ikke 6). Skal tilbake igjen om 3 mndr. Syns det er veldig lenge og jeg, for har jo ikke peiling på om jeg gjør det riktig egentlig. Fått kjempedårlig info føler jeg. Fysioterapeut viste oss hvordan puta skulle sitte og slik, men jeg fikk ikke med meg så mye pga barseltårene som sprengte på da hun fikk puta. Vi fikk beskjed om at det var sjelden puta måtte byttes i løpet av tida en skulle bruke den. Jeg følte at puta vår ble så lita, (etter 2-3 uker) så stakk bare innom poliklinikken. Fysio syns også den var for lita, så fikk en størrelse større. Er så usikker på om jeg bruker den rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...