kitty08 Skrevet 25. februar 2009 #1 Skrevet 25. februar 2009 Leste en plass at man skulle si fra paa et-aars-kontrollen om babyen ikke sa noen ord ved et aar. Er det saa uvanlig? Jenta mi sa hade en stund, men har sluttet og sier ikke noe naa, men det er vel ikke saa rart? (Babler og lager mange lyder)
tertilus Skrevet 25. februar 2009 #2 Skrevet 25. februar 2009 leste også det og stiller meg litt undrende til det hele. min gutt på ett år sier kun mamma og pappa og holder nå på å øve seg på å si navnet sitt.
kitty08 Skrevet 25. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 25. februar 2009 mamma, pappa og (nesten) navnet sitt er jo bra da! hvis jeg legger veldig godvilje til er det bare noe i naerheten av aesj/daesj her :-)
tertilus Skrevet 25. februar 2009 #4 Skrevet 25. februar 2009 ja, det er kanskje det. men, jeg synes "alle andre" sier mye mer på den alderen. vet for øvrig ikke hvor bevisst han er i forhold til hva ordene betyr da
kitty08 Skrevet 25. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 25. februar 2009 hehe ja da - familiebarnehage! har gaatt i bhg i tre uker allerede. gaar bra det, men er selvfoelgelig smaasyk hele tiden :-(. Har din begynt?
tertilus Skrevet 25. februar 2009 #7 Skrevet 25. februar 2009 skjønner vi kan forvente mye sykdom i forbindelse med bhg.oppstart. min begynner ikke før om et par måneder.
Ranveig R Skrevet 25. februar 2009 #8 Skrevet 25. februar 2009 Jenta vår hadde heller ikkje ord ved 12 mnd. Ho hadde sagt "mamma", men trur neppe det var bevisst. Då ho var rundt 10 mnd sa ho "psss" då ho såg katten, men etter det har pssss/pffffff/ffffff blitt eit slags "universalord" som ho brukar når ho ikkje kan ordet for ein ting. Og det er egentlig heile tida. Ved 13 mnd sa ho "dæddæ" og vinka når nokon gjekk, og peikte og sa "dææææ" når vi spurte om kor f.eks. storebror var. No er jenta snart 16 mnd og har framleis lite språk. Ho seier dææ (der), dæddæ (ha det), dæ-dæææ (bade). Viss vi spør kva grisen seier hender det at ho lagar ein gryntelyd, og av og til lagar ho eit slags mjau når vi snakkar om katten. I tillegg seier ho framleis PFFFFFFFF til absolutt alt anna. Ho seier ikkje verken mamma eller pappa, ikkje bevisst i alle fall. Men ho snakkar heile tida. Av og til kjeftar ho noko voldsomt på sitt eige språk ) Ho forstår mykje meir enn ho klarar å uttale, eg kan f.eks. spørre ho kor ballen er hen og då ser ho rundt seg til ho finn den, peiker og seier "dæææ!" og hentar den til meg viss eg spør. HS sa då jenta var 13 mnd at det var babling/interesse for lydar/språk det som var det viktigaste. Det er ikkje alle som klarar å uttale ord, sjølv om dei forstår kva dei betyr. Det er først ved ca 2 år at dei "skal" kunne sette saman to ord til ein setning (f.eks. Kom, mamma!)
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 25. februar 2009 #9 Skrevet 25. februar 2009 jeg har en 3åring som sliter med språket, så jeg er litt ekstra obs på det med vesla. Hun sier bare mamma, men det bruker hun på både meg og pappaen, selv om jeg tror at hun vet at jeg er mamma, men pappa er for vanskelig å si, så da sier hun mamma til han også Ellers så sier hun "wæææ" når vi tøyser og gjemmer oss, og "gaga" og "bappa" (kanskje dette er pappa?). Gaga vet vi ikke hva er, men hun sier det ofte. I alle fall, jeg nevnte det for helsesøster, og hun sa at vi trengte ikke å bekymre oss enda. Hun har enda god tid på seg Vesla er forøvrig nettopp blitt 1 år.
❤lille stjerne❤ Skrevet 26. februar 2009 #10 Skrevet 26. februar 2009 Jeg synes ikke det er uvanlig at barn på 12 mnd ikke sier noen ord ennå. Mamma kan de ofte si, og noen sier ting som gakk-gakk eller mø f.eks. Men så mye utover det er det ikke ofte jeg hører fra 12 mnd gamle barn. Datteren min er blant de som har vært tidlig ute med å prate, sa en del ord allerede da hun var 12 mnd og det ble kommentert flittig både av helsestasjonen og av andre at hun var tidlig ute og flink, så da kan det jo ikke være så vanlig at de sier all verdens på den alderen. Hvis de babler, peker og viser interesse for å forsøke å uttrykke seg og i tillegg viser at de kjenner igjen enkelte ord som f.eks ball, eller koppen din ol. så tror jeg ikke det er grunn til bekymring på lenge ennå. Noen snakker tidlig, andre snakker litt senere. Har møtt mange på nærmere 2 år som ikke sier så veldig mye ennå, men så løsner det plutselig og da kommer det gjerne fort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå