Gå til innhold

Er de kontrollene på helsestasjonen helt frivillig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan man droppe de hvis man vil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei jeg tror ikke de er frivillige. De vil vel ha en viss kontroll med barnet og dets omgivelser

Skrevet

SELVFØLGELIG er det frivillig!!!!

Men de fleste foreldrene takker ja til tilbudet - men ikke tvang i det hele tatt.

Skrevet

Søren da. Helsesøsteren min er en real heks, og hadde helst sett at jeg slapp å se henne flere ganger....gaaaaaah! Sånne inngrodde kjerringer burde vært pensjonert FØR de kom til bitch-stadiet.

Skrevet

Helt frivillig ja, du kan jo si du vil bytte til en annen helsesøster, mange gjør det.

Skrevet

Ja, de er helt frivillige, har du ei heks som helsesøster kan du bytte helesøster...det har jeg gjort...

Jeg tror dog det er en veldig smart sak å følge opp på helsestasjonens kontroller. HVIS det en gang skulle komme inn en bekymringsmelding til barnevernet en gang angående barnet ditt, vil du nok stå litt sterkere om du har fulgt opp kontrollene, det er på en måte en viss overvåkning av at alt står bra til hjemmet (selvom man ikke avdekker alt på slike kontroller da men..)

Skrevet

Du kan droppe både helsekontrollene og vaksinene hvis du vil - det er helt frivillig.

Skrevet

du trenger ikke å utføre de på helsestasjonen, men du er pliktig til å få det gjort. Vet ikke helt hva som er alternativet, det eneste jeg kan komme på er legen...

Skrevet

Hvor har du det ifra?

Kontrollene på helsestasjonen skal visstnok være frivillige, selv om vår helsesøster så absolutt ikke mener det *himle med øynene*

Skrevet

Det har jeg fra helsesøster. På svangerskapskurset fikk vi utdelt en liten brosjyre om hva som skulle skje etter at ungen var født mtp kontroller og vaksinasjoner. Vaksinasjonene er frivillig, kontrollene ikke. Vi spurte hva som ville skje dersom vi ikke møtte, da ville ho ringe etter oss. (Ikke for å ha glemt timen da, det skjedde stadig vekk:-)) Dersom ho ikke fikk kontakt ville BV bli kobla inn.

Men som sagt, du trenger ikke å gå på helsestasjonen.

Skrevet

kan mann selv velge helsestajon ?

Skrevet

Vår helsesøster sier det samme som hufsla sin.....

Skrevet

Man er ikke pliktig til å få det gjort. Det er helt frivelig.

Men man kan om man vil ta det hos legen, da det er greit å følge opp.

Jeg har selv valgt å ikke gå på alle timene hos helsesøster men har gått til alle som er med barnelegen.

Har absolutt ikke fått noen motvilje for mine valg, bare bedt meg om å ringe for time hvis det kommer opp noe jeg føler behov for å sjekke/snakke om.

men de er veldig overarbeidet her så de er nok litt lettet over å minske på arbeidsmengden litt. :-)

Stor utbyttning er det også av helsesøstrene, har hatt 3 siden største jenta mi ble født for 21 mnd siden.

Skrevet

For en helsesøster du har som juger, og truer............

Blir helt sjokkert jeg.

og da hadde jeg def, valgt å gå til lege istede. Hadde hatt veldig vanskelig for å få tilitt til et slikt menneske.

Skrevet

Et glimrende eksempel på at Wikipedia ikke er pålitelig.

http://www.lovdata.no/all/tl-19821119-066-002.html#2-2

§ 2-2. (Barns rett til helsekontroll)

Barn har rett til nødvendig helsehjelp også i form av helsekontroll i den kommune barnet bor eller midlertidig oppholder seg.

Foreldrene plikter å medvirke til at barnet deltar i helsekontroll.

Tilføyd ved lov 17 juli 1992 nr. 100.

Skrevet

Lille venn... må du ikke hente frem lovteksten når du ikke skjønner hva

konsekvensen er.

Nedenstående er hentet fra HUS-posten, nyhetsbrev fra Utviklingssenter for helsestasjons- og skolehelsetjenesten i Oslo kommune, nr. 6, juni 2004:

Kommunehelsetjenestelovens § 2-2 omtaler barns rett til helsekontroll:

”Barn har rett til nødvendig helsehjelp også i form av helsekontroll i den kommune barnet bor eller midlertidig oppholder seg.

Foreldrene plikter å medvirke til at barn deltar i helsekontrollen.”

En ofte luftet problemstilling er: Hva gjør helsestasjonen dersom foreldre ikke møter med barnet til avtalte timer?

Dersom familien har fått innkalling til helsestasjonen og ikke møtt til tross for 3-4 innkallinger, er det som utgangspunkt ikke noe mer helsestasjonen kan gjøre. Dersom man ikke har grunn til å være bekymret for barnet eller foreldrenes omsorgsevne, kan ikke helsestasjonene gjøre annet enn å dokumentere at tilbudet er gitt. Helsestasjonstilbudet er frivillig, og helsestasjonen har ingen plikt utover å tilby timer.

Selv om foresatte plikter å medvirke til at barnet får helsekontroll, har helsestasjonen ingen hjemmel for å tvinge dem til å motta tjenestene hvis de velger å takke nei til dette. At foreldrene ikke møter til helsekontroll med barnet, utløser ikke automatisk opplysningsplikten til barneverntjenesten. Helsestasjonen har heller ingen rett til å vite om barnet får helsekontroll andre steder.

Alle virksomheter skal ha et internkontrollsystem. Det er rettslig plikt for helsetjenesten å opprette dette gjennom lov og forskrift (Lov av 30.03.84 nr. 15 om statlig tilsyn med helsetjenesten § 3, første ledd, lov av 19.11.82 nr. 66 om helsetjenesten i kommunene § 1-3a, lov av 2.9.99 nr. 64 om helsepersonell mv § 16 og forskrift av 20.12.02 nr. 1731 om internkontroll i sosial- og helsetjenesten).

Skrevet

Spørsmålet var: Er de kontrollene på helsestasjonen helt frivillig?

Svaret er: Foreldrene plikter å medvirke til at barn deltar i helsekontrollen

Du skriver: Helsestasjonstilbudet er frivillig, og helsestasjonen har ingen plikt utover å tilby timer.

Det er helt riktig, man trenger IKKE å utføre de på helsestasjonen.

Og at min helsesøster sa at hun ville kontakte BV er helt klart noe hun har rett og plikt til å gjøre dersom hun er bekymret for barnet.

Skrevet

Jeg anbefaler deg å bytte helsesøster, heller kutte ut det hele. Det er jo ren trussel og trakassering.

Helsesøster har ikke hjemmel for å kontakte barnevern. Og hs burde være svært forsiktig å gi en bekymringsmelding når det ikke foreligger gode grunn. Hun hadde fått klage av meg.

Skrevet

Er mange som ikke ser jordmor en eneste gang gjennom hele svangerskapet! Helt frivillig om man ønsker å gå på helsestasjonen..

Men går du ikke der, så bør du gå jevnlig til lege da. Er jo greit både for din og barnets helse.. :-)

Skrevet

Hva mener du med at helsesøsster ikke har hjemmel for å kontakte barnevernet???

Hun er sykepleier og er dermed PLIKTIG til å kontakte barnevernet dersom hun mistenker omsorgssvikt og det er heller ikke hennes krav å fremskaffe bevis for omsorgssvikt...

Skrevet

En venninne av meg var midt i flytting hit og dit, og fikk ikke sagt ifra til helsestasjon at hun flyttet og byttet adresse.

De kom tilslutt på døra hjemme hos meg for å prøve å få tak i henne, for å se om det evt var noe å bekymre seg for.

Men om det er lov eller ikke vet jeg ikke.

er jo greit å få fulgt med på vekt iallefall, da trenger du ikke innom hs.

Vaksinasjonene ville jeg fulgt:)

Er lov å bytte hs!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...