Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #1 Skrevet 25. februar 2009 Vi ble oppringt i ettermiddag av eieren av en butikk. Sønnen min på 9 år og to kamerater på 11 år hadde sparket fotball inne på butikken og knust porselen for 1200 kr. Jeg snakket med butikkeieren og ble enig om å betale en tredjedel av summen siden sønnen min hadde gjort dette. Men nå ringte nettopp den ene guttens mor og sa at jeg ikke måtte finne på å betale fordi det var butikkeierens ansvar å passe på butikken sin, og hun kom til å kontakte advokat... Nå kan ikke jeg så mye om regler og slik, så kan noen informere meg om hvilke regler som gjelder i slike tilfeller?
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #2 Skrevet 25. februar 2009 Du som forelder står erstatningspliktig, til en viss grad, for ditt barn. Dette mener jeg, uten å loven i hånd dog, at er et av de tilfellene. Jeg synes det er rett og rimelig at du dekker en tredjedel jeg:) Og i tillegg er du høflig som kom til den konklusjonen helt selv:)
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 25. februar 2009 #3 Skrevet 25. februar 2009 kjære deg, betal. det er barna som har brakt skade på butikken. og siden de er under 15 år er det dere foreldre som må stå for skadeerstatning. den andre moren har tydeligvis ikke peil. syns det er veldig realt av butikk eieren å ringe å gjøre dette uten å bringe inn advokat, politi osv. For det kunne han gjort med loven på sin side.... nei, betal din del, så får de andre foreldrene gjøre som de vil, su har ihvertfall ditt på det rene hvis du betaler:) Og husk å få en skriftlig bekreftelse fra butikkeier at du har betalt slik at det ikke blir noe tull hvis de andre foreldrene velger å gå til sak...
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #4 Skrevet 25. februar 2009 Om en ball havner inn i butikken og knuser ting er det sønnen din sitt ansvar. Og siden du er vergen er det du som må betale. Så syns du gjør det riktige jeg
hjjkaqhd Skrevet 25. februar 2009 #5 Skrevet 25. februar 2009 Ville betalt en tredjedel og fått et papir på at saken da var ute av verden. Når ungene ødelegger har man erstatningsplikt opp til en viss sum. Å true med advokat er helt bak mål.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #6 Skrevet 25. februar 2009 Så flott at dere er blitt enige om at du skal betale en tredjedel. Ikke alle som ville gjort det uten kamp. Er dere som er foreldre og deres ansvar at guttene ikke spenner fotball der, og den andre moren har ingen sak. Er jo heller ikke mange pengene. Tror neppe hun har en sak.,
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #7 Skrevet 25. februar 2009 Betal og få saken ute av verden. Ødelegger man noe i en butikk er det vel ganske normalt at man må betale for seg, dette inkluderer også det barna våre ødelegger.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #8 Skrevet 25. februar 2009 Takk for svar. Jeg trodde egentlig det. Det var jo min sønns idioti (og de andre guttenes) som sørget for skadene, så jeg ville nesten blitt litt overrasket om jeg slapp å betale. Men moren hans hørtes utrolig overbevisende ut da, snakket om paragrafer og greier. Men jeg stikker like godt ned og betaler i morgen (hørte at mor nr 3 også kom til å gjøre det), så er saken ute av verden for vår del.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 25. februar 2009 #9 Skrevet 25. februar 2009 Dummeste jeg har hørt. Uansett om butikkeieren eier butikken, er det vel fremdeles foreldrene som har ansvar for barna. Jeg hadde betalt min del, og latt resten av gjengen krangle alle de ville.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #10 Skrevet 25. februar 2009 Butikker er, og skal være, forsikret mot slikt, men som en vanlig oppegående person som du tydeligvis er så synes jeg det er vanlig folkeskikk å betale for skader du eller dine forårsaker forskyldt. Så du gjør det rette, men som sagt butikken har forsikring.
Gjest -<<- Skrevet 25. februar 2009 #11 Skrevet 25. februar 2009 Moralsk sett synes jeg absolutt du skal betale. Uansett hva loven måtte si. En niåring bør ha vett til ikke å sparke fotball i en butikk, og bør få konsekvenser når han gjør det. Synes også dere skal la ham merke at dette må betales. Jeg tror også at den andre moren tar feil, rent juridisk. Foreldre har erstatningsansvar for skade ungene deres forvolder, ansvaret øker i grad fra barnet er syv år og begrenses oppad til 5000 kroner. Siden det her er snakk om barn som er godt over syv og en såpass lav sum, vil jeg tro dere er juridisk ansvarlige også. Det er uansett dritteit å skulle krangle på noe slikt. Da formidler man til ungene at det er greit om de herper andres ting, for juridiske spissfindigheter kan la dem slippe unna. Sikkert lurt om man ønsker seg en unge som er ute av stand til å ta konsekvensene av sine handlinger, men ellers lite å anbefale.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #12 Skrevet 25. februar 2009 den andre mammaen har delvis rett, for det er regler rundt erstatningsummer for ødeleggelser som barn gjør.. når det er sagt så syns jeg jo barna lærer mest av å gjøre opp for seg..det læres ved at mamma og pappa tar ansvar for sine og sine barns handlinger.. Jeg syns du gjør rett i å betale 1/3 som du foreslår;-) godt å se det er fornuftige mammaer/pappaer der ute, som lærer sine barn folkeskikk.. lykke til
Hufsla Skrevet 25. februar 2009 #13 Skrevet 25. februar 2009 jeg syns ikke det er helt urimelig at dere betaler dette, men foreldre har ikke ansvar uansett. Det kunne jo også være en løsning å la de søte små trolla jobe for seg, i butikken. Sette på plass varer, vaske, rydde etc.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #15 Skrevet 25. februar 2009 min bror stjal i en butikk da han var mindre.. måtte bli med ned igjen til butikkeier med tingen han hadde stjålet, så dette satt dypt i han siden! Aldri stjålet igjen.. Kanskje guttungen din kunne vært med når du betaler butikkeieren imorgen slik at han får se konsekvensene av hans handlinger! wake up call...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå