Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan greier dere å overleve økonomisk når de 3 årene man han rett på OS er over?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg tenkte da på de som har 100 % stilling...

Skrevet

Det er da mange som trenger OS ,enda om de har en jobb, for å klare å betale boliglån, bil o.l.

Skrevet

Det heter jo overgangs stønad for at den skal være i en overgang, slik at du har tid og mulighet til å ordne deg økonomisk.

Så må man da kutte regninger der man kan om man ikke klarer seg.

Eller pese på å skaffe en ny unge som du har alene omsorg for.

Skrevet

Går fin det :) Jeg har fortsatt litt OS, men bare i en mnd. eller to til. Da jeg satte opp budsjett for å søke lån tok jeg ikke med OS som inntekt. Jeg jobber 100% og tjener helt greit. Bor i Oslo, men slipper å ha bil så det er for meg ikke dyrere å bo her enn om jeg hadde blitt der jeg bodde før (der måtte jeg hatt bil for å kunne jobbe). Her er jobbmarkedet også mye bedre. Vi lever nok ganska nøkternt, og har satt opp budsjett for det meste, men unner oss litt ekstra når vi føler for det. Selv om OS forsvinner får man jo en del penger; en ekstra barnetrygd, stønad til barnetilsyn og enten bidrag eller forskuddsbidrag. For min del utgjør dette 4750 i mnd. Lavere skatt har man også. Jeg har nok hatt flaks som solgte en leilighet før prisene sank og fikk god fortjeneste, og kjøpte nå før jul da prisene hadde sunket, men hvem har sagt at det ikke er lov å være litt heldig ;) Minuset med å flytte er at familien er et stykke unna, men de kjører gjerne buss et par timer for å passe vesla en helg i ny og ne (det skjer ikke ofte,men det går greit, er jo vant til å ha henne alene).

Skrevet

Er jo forresten ikke alle som får noe særlig ekstra fra NAV da, de som deler barna 50/50 vil jo ikke ha krav på mye av dette. Synes det er litt urettferdig, man kunne heller delt på pengene, det er jo like dyrt å holde to husholdninge med 50/50 som med 60/40. Selv har jeg ingen kontakt med bf, så har ikke den problemstillingen.

Skrevet

Må bare spørre om en ting her. Jeg har forstått det slik at man kun har rett på stønad til barnetilsyn, den tiden man har rett på OS. Eller har jeg misforstått?

Skrevet

Da har du misforstått litt :) OS og stønad til barnetilsyn er knyttet sammen på den måten at hvis du vil stoppe OS for en periode (fordi man har fått et vikariat f.eks.), og ikke samtidig stopper stønad til barnetilsyn, så bruker du av 3 års perioden for OS likevel. Etter OS er ferdig kan man fortsette å få tilsynsstønad frem til 4. klasse. Aner ikke hvorfor de har gjort det slik.

Skrevet

Helt til 4. klasse? Vil det si SFO, da?

Skrevet

Overgangsstønad er bare ment som en kortvarig stønad til man f.eks. er ferdig med studier el.l., det er ikke sånn at det er meningen man skal leve på det alle tre årene til ende. Så snart man er kommet i jobb, skal man klare seg selv.

Jeg hadde bare OS til jeg var ferdig med studiene og fikk meg jobb, da var storebror ca 1,5 år gammel. Jobbet full tid og fikk lån til både bil og leilighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...