Frøken Freken Skrevet 26. februar 2009 #26 Skrevet 26. februar 2009 Høres ut for en fantastisk film;) Jeg tror Gro og gjengen tenker at målet helliger middelet. Ikke ulikt meg selv som fortalte 25 13-åringer at cannabisrøyking i følge en undersøkelse kan medføre mindre penis. Dette er mildt sagt en lettvint omgang med tall, men hadde stor forebyggende effekt.
husmus &2 Skrevet 26. februar 2009 #27 Skrevet 26. februar 2009 GN var innom mitt rom for å hjelpe, noe det helt åpenbart ikke gjorde. Hah.
Mjølkekua Skrevet 26. februar 2009 #28 Skrevet 26. februar 2009 Det er nok samme video :-) Hun med tubepuppen som hun bare slang ned i vogna - hahaha (Jeg måtte ha lagt meg ned i vogna sammen med ungen skulle jeg fått det til med de ripsa jeg har). Det med amming på tvers av artsgrenser var kanskje litt overdriving, men de viste masse dyr og deres mange patter etc. Okeei, da vet vi at også dyr ammer - så flott - men når du sitter der med brystvorter i filler og en unge som kunne sugd seg fast i veggen og du f**n ikke får melk ut, så er du ikke så intressert i pattene til en hund (selv om det var mye humor). Og hva er det med at "voksne" barn skal ha pupp i den videoen? Hun eldste der må jo ha vært 3-4 år... (brrr, det synes jeg er ekkelt..)...
Mjølkekua Skrevet 26. februar 2009 #29 Skrevet 26. februar 2009 Forresten - Meg80 - ikke tenk på det med arret og KS ;-) Jeg reagerte vel, som du, fordi jeg ikke valgte KS selv, og synes det er trist at det skal gi lillegutt eller eventuelle framtidige barn noen laster. Men sikker på at alt går fin-fint med oss, lille babis og de neste ungene som kommer til å komme den rette veien neste gang :-)
AO3 Skrevet 27. februar 2009 #30 Skrevet 27. februar 2009 Jeg vet ikke om min baby kommer til å komme den rette veien neste gang, men jeg er ikke så bekymret for at den neste babyen skal dø pga dette arret. Det skal nok gå helt fint. Legen var så dyktig, arret utvendig ser fantastisk fint ut, og da regner jeg med han har sydd med like bra finsøm innvendig også. Tubepupp! *hehe* Du kan få sagt det! Jeg hadde heller ikke hatt sjanse... Noe jeg egentlig synes er like greit.
Gjest Skrevet 27. februar 2009 #31 Skrevet 27. februar 2009 Har hoppet over alle svarene så med fare for å gjenta noe om allerede er skrevet: Jeg har et mm-barn og et mme-barn. Mme-barnet var nok mere syk de første årene. Men amming er noe som skal gjøres om man kan og vil, og går det ikke (evt vil man ikke) er min erfaring at mme-barn har det like bra til tross for litt ekstra sykdom.
lizaloo Skrevet 27. februar 2009 #32 Skrevet 27. februar 2009 "Det jeg derimot ikke visste, var at det er høyere dødelighet for barnet i neste svangerskap pga arret. Lurer på hvor Gro N har dette fra. Har selv to haste snitt bak meg og har vært i utallige samtaler med overleger og jordmødre både før og etter mine fødsler. Og spesielt før sistemann og ingen sa noe om dødlighet i svangerskapet pga tidligere keisersnitt arr. Og jeg var ekstremt opptatt av det første arret og om jeg kunne revne osv. Og legene og jordmødrene nærmest lo av meg......Det eneste som ble sagt og som de aller fleste av oss vet er at man bør vente ett år etter et keisersnitt før man blir gravid, slik at livmoren har grodd. For det er den eneste faren ; livmor ruptur og det skjer utrolig sjeldent. Så jeg lurer på hva Gro N egentlig mener..... Kjenner jeg misliker hele damen, selv om hun sikkert mener at midlene helliger målet. Men til det som blir spurt her da. Har to mme barn. Nr har så og si aldri vært syk. Omgangssyken et par ganger. Han er 6 år nå. Nr to er 6 mnd og har nettopp hatt luftveis inf og fikk antibiotika av legen. Har en venninne som fullammet begge sine til 6 mnd og de har vært utrolig mye syke, i luftveier, urinveier, mandler/polypper u name it. Så vet ikke jeg. Tror det handler like mye om arv og miljø
Mamma mjaua Skrevet 27. februar 2009 #33 Skrevet 27. februar 2009 min baby har vært syk en gang med feber, den var 38m5 grader. han fikk feber etter vaksine. men det gikk over med en gang han fikk paraset. eller har han ikke vært syk eller hatt feber. han ble fullammet til han var 6 mnd og skal amme han til han er 1 år (med gradvis innførin g av fast føde. 1 nytt måltid i mnd)
Mamma mjaua Skrevet 27. februar 2009 #34 Skrevet 27. februar 2009 altså jeg har tro på at mm er sunnere enn mme, men mme er en superbra erstatter om barnet ikke får mm. men tror fortsatt at det er sunnere med mm og at babyen får litt bedre immunforsvar enn med mme. men jeg syns ikke det det er noe negativt med mme (sånn at ingen misforstår meg). hvis jeg mister mm kommer ikke jeg til å synes at det er noe nedelag, mme er jo nesten like bra, så kommer ikke til å forsvare hvorfor jeg bruker mme, men kommer fortsatt til å tro at mm er bedre for immunforsvaret.
Mamman til M&E Skrevet 27. februar 2009 #35 Skrevet 27. februar 2009 Begge mine har bare fått mm. Førstemann var ikke syk før han var 1 1/2 år mens minsten har vært forkjølet siden han ble født for 3 mnd siden så jeg vet ikke helt jeg :-) Minsten blir selvsagt smittet av storebror som går i bhg.
2SmåTroll Skrevet 27. februar 2009 #36 Skrevet 27. februar 2009 Første mann fikk kun mme, og var ikke noe særlig syk før ho begynte i barnehagen som 3 år. Minstemann fullammet jeg 1 mnd, og mme resten. Er nå snart 9 mnd, og har hatt omganssyken 2 ganger og vært forskjøla 3 ganger. Men om det har noe med maten, eller rett og slett at storesøster drar med seg mye hjem fra barnehagen vet jeg ikke.
Sauen Shaun Skrevet 28. februar 2009 #37 Skrevet 28. februar 2009 Har ikke lest alle svarene her. Men her er min erfaring. Har 3 barn. De to første har fått mme og har så og si aldri vært syk. Er 5 og 3 år nå. Minsta som er 6 mnd har kun fått mm, og hun har vært mye syk. Tror nok det er veldig indivduelt fhvor syke barna er og tror ikke det har så mye si hva de får. Men at mm er førstevalget er helt klart. Men synes ikke det er noe nederlag å må gi mme. Viktigere med en opplagt og fornøyd mor for babyen enn mm.
Alvepike Skrevet 28. februar 2009 #38 Skrevet 28. februar 2009 Sniker litt fra småbarn 2-3 pr... Jeg har ei jente på 2 år som til dags dato har vært under halvparten så syk som min søsters 3 barn som alle har vært fullammet i 6 mnd. Jeg gav kun flaske fra hun var 3-4 uker gammel..Faktisk så hadde hun ikke feber før hun var nesten 1 år, ( utenom når hun fikk 3 mnds vaksinen) Hun har alltid vært tidlig ute med alt (kryping, snuing osv) Hun snakker utrolig mye mer enn hva andre barn gjør på hennes alder, sier de hvertfall i barnehagen.. Jeg sier ikke at amming ikke er bra, men etter det jeg har erfart så er det viktigste at barnet får mat og at mammaen har det bra..Og at mme er et fullverdig alternativ. Noen eksempler: Jeg er nesten aldri syk, min samboer får alt som tenkes kan. Vår datter , er nesten heller aldri syk, og hvis hun er det så går det fort over. Da omgangs syken var på omgang her i byen, så fikk jeg den ikke, selv om jeg var utsatt for smitte overalt. Min datter spøy to ganger på to netter. Min samboer lå i 2 dager over toalettet og hadde masse feber. Det der med mer syke enn mm barn tror jeg at er noe sludder. Jeg mener bestemt at de arver imunforsvaret til en av foreldrene. Og babyperioden er så kort, plutselig er de barn og ammingen er glemt, hvis det kan være en trøst for dere som sliter eller ikke fikk det til. Vil bare si dette til dere førstegangs mødre som ikke mestret ammingen, det går bra, faktisk bedre enn bra!!!!!
hallais Skrevet 1. mars 2009 #39 Skrevet 1. mars 2009 Mitt generelle inntrykk er at mm barn er mye oftere syk enn mme barn. ( inntrykket har jeg jo kun fra alle de jeg kjenner som har ammet) Selv har jeg strevd MYE med ammingen, og er vel ingen fan av Gro Nylander.. For min egen del førte ammepresset JEG opplevde til at jeg fikk en fødselsdepresjon. Jeg kan ennå slite med at jeg ikke føler jeg fortjener barna min, pga. at jeg ikke taklet blodslitet ammingen opplevdes som, lengre enn noen måneder.. Som følger av min dårlige samvittighet har jeg lest mye om temaet og snakket med leger, jormødre og helsesøster... Det svaret jeg får av de jeg har snakket med er at forskjellen på mme og mm i Norge i dag er svært liten, men at det er viktigere for grupper som premature, barn av allergikere.. Men dette har de egentlig ikke lov til å si... Har også lest en artikkel om at mm barn ofte får i seg for lite B12... På den ene siden skjønner jeg at det må være slik at de fremmer det som forskning sier er det beste for barna, men på den andre siden savner jeg også et mere nyansert bilde!! Har kun gitt morsmelk i kort tid med begge barna, men de er skjelden syke..bank i bordet ; )
Mamma&snuppa&spiren Skrevet 1. mars 2009 #40 Skrevet 1. mars 2009 Jeg tror det er tilfeldig. Noen barn er mye syke, andre ikke. Kommer ikke ann på om de får mme eller mm. Jeg fullammet snuppa til hun var 4 mnd og ammer enda 3 ganger om dagen + en gang om natta og hun er 10 mnd. Hun har vært syk to ganger. Mammaen min derimot er helt frelst av amming! Jeg får helt fnatt av henne av og til, det er SÅÅÅ bra, det beste i hele verden! Kurerer ALT! Joda, morsmelk er bra men mme er også bra!
Frøken Freken Skrevet 1. mars 2009 #41 Skrevet 1. mars 2009 Selv om jeg er flaskemor og overbevist om at mme er fullverdig kost: ikke så rart om de som har hatt både mme-barn og mm-barn opplever at mm-barnet har vært mer syk. Det er mer vanlig å slite med amminga på barn nummer en enn barn nummer to - hvilket betyr at barnet som får morsmelk rimelig ofte har storesøsken som kommer med smitte fra barnehage og skole, men mme-barnet oftere lever i fred og fordragelighet uten smittebærende søsken. Freken-logikk.
Gjest Skrevet 1. mars 2009 #42 Skrevet 1. mars 2009 Dette stemmer ikke med barna mine hvertfall. Minsten er 7.5 måned og er mye syk. Nå har han hatt 40 i feber i 1 uke og viser ingen tegn til bedring Vært forskjøla i flere måneder. Han ammer jeg. De andre fikk mme fra 1.5-2 mnd alder pga for lite melk. De var aldri syke.
Alvedon Skrevet 1. mars 2009 #43 Skrevet 1. mars 2009 Hei Bompi80, du skriver: hadde jeg i tillegg til Ks ikke fått til å amme hadde jeg nok lett kunne gått inn i en depresjon der og da... Jeg er en av de som har hatt planlagt KS samt at ammingen gikk så til de grader ad undas- og det er virkelig sant at jeg ble så stressa og deppa, full av skyldfølelse at jeg sklei rett inn i en kjempedepresjon. Det endte med at jeg sendte bøkene til Nylander dit pepperen gror og bestemte meg for å legge all skyldfølelsen bort, og heller konsentrere meg om å være en best mulig mamma for nurket. Han lider ingen nød, tvert imot, men en stund der oppførte jeg meg som om jeg skulle vært den verste Quisling'en:))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå