Gå til innhold

Er "MME-barn" oftere syke enn "MM-barn"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte bare å undersøke litt! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt blir 1 år om fem dager. Han har fått mme hele livet. Han har aldri hatt feber, eller syk hvor han ikke har vært i form. Han har vært litt forkjølet ett par ganger. En venninne av meg har en jente som ble fullammet til 5-6 mnd, hun har vært syk nesten hele tiden fra hun ble født. (11 mnd nå) Så det behøver ikke å bety at man blir mindre syk hvis man får mm.

Skrevet

Ja, statistikken sier at de er det.

Dagens Næringsliv eller Finansavisen (husker ikke hvilken av de) gjorde en undersøkelse om dette for en stund siden, og de regnet ut at staten Norge sparer millioner i året pga av at Norge har så stor fokus på amming. Pengene de sparer er ikke-brukte sykepenger på foreldrene som slipper å være borte fra jobb, fordi mm-barna er sjeldnere syke! :)

Skrevet

Nei det tror jeg ikke. Alle mine unger er flasket opp på mme, fra de var 5-6 dager gamle, ammet litt noen uker, men de fikk hovedsaklig mme. Og de er ikke oftere syke enn andre barn, tvert imot, jeg synes de nesten aldri er syke. De får den vanlige forkjølelsen en eller annen gang i løpet av vinteren, og spysyke når "alle" andre har det. Men ellers er de friske og raske! :-)

Skrevet

Jeg tror nok dette er et spørsmål som flaskemammaer med friske barn er raske til å svare nei på. At min snuppelure som etter 8 ukers alder kun har fått mme kun har vært forkjølet en gang, mens min venninnes sønn som fullammes har vært syk nesten nonstop tror jeg er bare tilfeldig. Jeg har sett artikkelen fra Dagens Næringsliv - men stiller meg spørrende til hvordan de kan undersøke noe sånt. Det er ingen som informerer om barna får mme eller mm på egenmeldingsskjema. Selv har jeg lett etter konkret informasjon om dette uten å lykkes. Og en ting er sykdom det første leveåret - men jeg syns det er enda mer interessant å lære noe om sykdomsbildet på sikt.

Som flaskemamma er ikke dette bare for å få et bevis for at mme ikke er så ille likevel, slik mange synes å tro. Jeg liker å forholde meg til fakta framfor floskler man har hørt andre si og derfor gjentar. Jeg tåler godt å se forskning som sier at mmebarn i snitt er syke 15 dager i året, mens mmbarn er syke 4 dager i året, hvis det skulle være tilfelle. Sååååå... alle som har linker til konkret tallmateriale - gimme gimme!

Skrevet

Jeg har opplevd omvendt. Jeg ammer datteren min, og hun har ikke vært forkjølet en gang, mens 3 andre jeg kjenner som får mme, er forkjølet/syke nesten hele tiden. Men d kan jo selvfølgelig bare være tilfeldighetene som spiller inn her. Hvorfor jeg lurer på dette, er om hvorvidt jeg skal fortsette med småammingen til hun er 1 år pga antistoffene i mm, eller om de antistoffene bare er litt "oppskrytt"?!

Skrevet

Vanskelig å si hva jeg ville ha gjort, da - men jeg tror faktisk jeg ville kveldsammet til ett år med mindre dette var problematisk for meg. Ikke bare for antistoffene, men gjerne for kosen sin skyld?

Skrevet

Nå har d seg sånn at vi har strevet endel med ammingen, og nå når hun spiser mer fast føde, frister d meg mer og mer å slutte. men d var den h....... samvittigheten. har liksom ikke god nok grunn til å slutte! :(

Skrevet

Det hjelper kanskje ikke så mye med disse tråene på dib heller, da, kan jeg tenke meg;) Nå kommer jeg til å hisse på meg ammerne igjen - men jeg må bare gjenta at - ja amming er bra - MEN min hypotese er at helsegevinstene ved amming er sinnsykt overdrevne her i landet. Og om så er at mmebarn får en forkjølelse mer i snitt i løpet av første leveår - som jo vil være en betydelig økt risiko for sykdom - ville det være grunn nok til å amme hvis det oppleves problematisk? Og hvis svaret på dette er ja - ville du da også unnlate å være sammen med noen som helst som er forkjøla for å skåne barnet ditt for smitte? For det er jo mangedoblet sjanse for forkjølelse dersom en er i kontakt med syke? Minner om at det også finnes ny forskning som konkluderer med at fullamming gir økt fare for astma og eksem - så forskningen er ikke så entydig som man kan få inntrykk av.

Kjære Gro Nylander om du leser dette - ikke meninga å ødelegge ammekampen din - men inntill du eller andre kan gi meg konkrete tall på hvor mye sykere flaskebarna blir kommer jeg til å fortsette å slenge rundt meg på hypotesene mine.

Skrevet

Gjør d jo heller ikke bedre når hs syntes jeg bør amme til hun er året pga antistoffene osv siden jeg har så mye melk. Men nå er jeg så dritlei hele amminga... er bare så synd at jeg ikke har gutsen til å la være å spørre om "tillatelse" til å slutte, og mange mener at man skal ha enten for lite melk eller blødende brystvorter for å avslutte, for da har man en "godkjent" grunn til å avslutte!

Skrevet

Mine to er/var i hvertfall ikke mer syke enn barn vi kjenner som får/fikk mm.

Skrevet

Frøken Freken, jeg håper du ikke tar dette ille opp, men jeg har tenkt litt på akkurat dette. Du har etterlyst konkrete tall på dette mange ganger, og det skjønner jeg på mange måter. Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for at du gir flaske, eller føle at du trenger å rettferdiggjøre det ovenfor andre. Det er synd at ammepresset fører til nettopp dette, for jeg tror det er mange i din situasjon.

Men til poenget mitt - er du sikker på at du ønsker å vite tallet, hvis det finnes? Jeg tror nok det kan være en forskjell (man trenger veldig mange flere svar enn det er mulig å få inne på et debattforum for å finne ut av dette, så det er meningsløst å svare at mitt mme-barn er friskt, eller mitt mm-barn er sykt), men den er ikke nødvendigvis kjempestor, det er mitt stalltips. Enkelte grupper kan ha økt nytteverdi av mm i forhold til andre, f.eks. premature/dysmature barn, barn som har spesielt stor risiko for å få allergier etc etc (uten at jeg har sett noen konkret forskning på det). Men personlig tror jeg som sagt ikke forskjellen er kjempestor, og ikke noe å miste nattesøvnen over hvis man er flaskemamma. Dette er altså min hypotese.

Sorry at jeg bruker tid til å komme til poenget her, men jeg sammenligner egentlig dette med amming litt med ks. Jeg endte opp med akutt ks, og det har vært veldig sårt for meg, akkurat slik det at ammingen gikk skeis tydeligvis har vært veldig sårt for deg. Det er ikke alltid ting blir slik man vil. Ks øker risikoen for at barnet skal få astma med 50 eller var det 100% - jeg prøver å fortrenge tallet, for å være helt ærlig. Det har ikke gjort meg noe lykkeligere å høre det tallet, snarere har det gjort at jeg føler meg enda mer mislykket som ikke "klarte det".

Jeg håper, hvis mitt barn får astma (noe han sannsynligvis ikke gjør), at jeg klarer å si til meg selv at dette ikke er min "skyld", og at han kanskje hadde fått astma uansett. Og jeg håper, hvis ditt barn får en av sykdommene Gro Nylander maser om i Bryst er best (jeg fikk tredd den videoen nedover hodet litt for mange ganger på barsel og svangerskapskurs)(noe h*n sannsynligvis ikke gjør, forresten), at du klarer å si til deg selv at dette ikke er din "skyld", og at han kanskje hadde fått den sykdommen uansett.

Jeg håper du skjønte meg? Dette ble kanskje ikke så veldig klart... Det er ikke alltid tallene gjør deg så mye lykkeligere.

Skrevet

Dette har du/dere sikkert allerede lest, http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=1586572

Jeg er ikke spesielt opptatt av dette, jeg er mye mer opptatt av genetikk og hvilke arvelige sykdommer osv prompen potensielt står i fare for å arve når farfar var adoptert og død vel og merke. Det at han ikke fikk morsmelk mer enn til 8 uker og det faktum at han nå har atopisk eksem setter jeg ikke i sammenheng, derimot skylder jeg helt og holdent på far for dette.

Det kan da umulig være så vanskelig å gjøre noen studier på langtidseffekten av brysternærte vs flaskeernærte. Spesielt for de som ble født på 70 tallet var det jo spesielt vanlig å gi flaske.

Skrevet

Hei meg 80 - ble veldig glad over å lese innlegget ditt, jeg! Syns innfallsvinkelen din er kjempeinterressant! Og er litt usikker på svaret.

Siden det påstås overalt at amming er så ekstremt viktig så lar jeg meg provosere av at ingen har nok respekt for meg til å tallfeste det. Jeg syns det er rart at noen kan "komme unna med" å drive et slikt press på unge kvinner, uten å dokumentere påstandene sine bedre enn de gjør. Når Nylander skriver (i mamma for første gang) at de som ikke ammer må tåle at det spres korrekt informasjon om at amming er best syns jeg hun er litt feig. Hun har rett. Dersom det virkelig er så stor forskjell bør mødre kanskje tåle at brystvortene henger og slenger, mens blodet renner - eller andre ammeproblemer - kanskje det er verdt det? Men hvordan skal man egentlig vurdere hvor mye lidelse det er verdt når man ikke vet nok om følgene?

Samtidig er jeg usikker på om jeg hadde blitt bekymret dersom mme hadde økt risikoen for enkelte sykdommer betraktelig. Men - om det var slik - ville det ikke da være greit å vite det, slik at man evt kunne forebygge på annet vis, eller se etter symptomer? Kanskje det er fordi vi to har helt like stalltips at jeg gjerne vil ha konkrete svar?

Sett at det ikke var noen helsegevinst ved amming? Jeg ville uansett synes at de som kan amme skal amme - i makroperspektiv er det noe merkverdig ved om man velger å mate barnet med industrielt fremskaffet for framfor det naturen har planlagt for oss.

Det ville være krise om mødre i uland ikke ammet - så på verdensbasis er jeg overbevist om at dersom andelen ammende synker så medfører det sykdom og i verste fall død.

Jeg håper barnet ditt ikke får astma. Det er risikofylt å leve. Settt at keisersnitt ikke var et alternativ - hva kunne da blitt konsekvensen for barnet ditt og deg? Det er kyndig helsepersonell som har vurdert at det trengtes et hastekeisersnitt, astma eller ikka astma.

Selv har jeg særdeles dårlig syn på ett av øynene, gikk med lapp over det gode øyet i barndommen for å trene det dårlige opp og alle sa "stakkars frøken freken som ser så dårlig". Motorikken min er ikke helt på topp, jeg er litt klosset - har dårlig koordinasjon (Veldig underholdende å ha meg med på aerobik) og jeg er forferdelig dårlig til å rygge med bil. Jeg har dårlig avstandsbedømmelse og kan aldri bli kjempegod i ballspill. Men jeg er helt normaltfungerende - ingen tenker på at jeg har et handicap selv om det ene øyet ikke funker optimalt - ikke er det synlig heller. Da jeg var hos optiker sist fikk jeg beksjed om å ta med datteren min til øyenlege snarest, da det ikke er usansynlig at hun har arvet synet mitt. Og vet du hva? Jeg ble kjempenervøs!! Er ikke det rart? Jeg som har levd godt med mitt dårlige syn fikk panikk da det ble nevnt at Snuppelure kanskje ser like dårlig!?

Datteren min kan være nesten blind på et øye og din kan få astma. (Eller din datter kan bli nesten blind på et øye og min kan få astma) Det er bare to av alle skrekkelige ting som kan komme til å skje dem. Om så skjer kan de bli lykkelige og velfungerende for det. Jeg har møtt nok ungdommer med rusproblemer og psykiske problemer til å forstå at jeg har KNALLGODE forutsetninger til å gi jenta mi en god framtid. Og på måten du skriver tror jeg faktisk ganske sikkert at det gjelder deg og.

Det var deilig å skrive dette. Kan se ut til at jeg er ferdig med skyldfølelsen.

Tipper du er imponert over min evne til å komme raskt til poenget;)

Skrevet

Har lest det - og ikke alt jeg forstår - men det mest konkrete jeg finner er 13% mindre dødelighet i uland når barna fullammes til 6mnd alder. Ellers er det jo masse godt om modning av tarmsystem ol - og jeg betviler ikke at det stemmer! Jeg er bare usikker på hvilke konsekvenser det medfører for de som ikke får morsmelk.

Enig med deg når det gjelder genetikk - er overbevist om at det er langt mer viktig enn mm. (Bra du ikke er fornærmet på meg)

Og må gjenta - JEG BESTRIDER IKKE AT AMMING ER BRA OG VIKTIG - BARE AT DET ER VERDT Å OFRE SIN MENTALE HELSE FOR I EN PERIODE DER MAN ER UTROLIG SÅRBAR.

Skrevet

Godt å lese en nyansert debatt om amming/flaske her på dib! Alle ros til dere :o)

Her i huset er det sånn at storsøster fikk pupp til hun var 1 år men har likevel både astma og allergi (har vært lite syk da). Lillesøster fikk pumpet mm i 1 1/2 mnd og mme siden. Hun har vært forkjøla en gang, men jeg vet iallefall at om hun får astma og allergi så er det pga arv fra far og ikke mme...

Skrevet

Da har jeg og lest om de studiene presentert i Tidsskriftet, og de sier:

-Morsmelkens rolle ved allergiske lidelser er fortsatt uavklart, men morsmelksernæring kan se ut til å forebygge utvikling av astma og atopisk dermatitt i barnealder. Konklusive resultater foreligger ennå ikke.

-Det er påvist en liten, men signifikant reduksjon i blodtrykk hos morsmelkernærte.

-I en rekke observasjonsstudier er det funnet en sammenheng mellom inntak av morsmelk og redusert risiko for senere overvekt.

Reduksjon i risiko for barn å utvikle akutt lymfatisk leukemi, Hodgkins sykdom og nevroblastom. Her mangler det dokumentasjon på ammevarlighet.

Veldokumenterte:

-redusert risiko for brystkreft hos mor

-redusert risiko for utvikling av diabetes type 2 hos mor

Konklusjonen de kommer med:

Dagens kunnskap om morsmelkens immunbiologiske egenskaper inkluderer flere mekanismer. En rekke positive helseeffekter for både barn og mor anses som bevist, i tillegg er det indikasjoner for langt flere.

Hovedbudskapet i artikkelen:

* Komponenter i morsmelken bidrar til utvikling og modning av barnets immunapparat

* Morsmelk og laktasjon kan ha helseeffekter for barn og mor også på lang sikt

Skrevet

For å svare på det du faktisk spør om, så kan jeg si deg for min del at begge mine barn fikk mm i de 4 første månedene. amminga var bare komplisert og barna var ikke tilfredsstilte.så etter 4 mnd begynte jeg med mme.min første var ikke syk en eneste dag, før hun begynte i barnehagen da hun var 15 mnd.da begynte smitten å komme.hun har hatt feber en gang i hele sitt liv,da når hun nærmer seg 3 år..aldri noe annet enn forkjølelse..

Minsten har vært mye forkjølet, første gang da han var 3 uker og fikk mm.men det er ikke noe tvil om at det kommer fra vår eldste,som er i barnehage.

vet om mange som har fått mme hele livet, og ikke er no mer syk enn de som har fått mm.så jeg tror ikke det spiller så stor rolle.greit nok at mm kan være det beste barnet kan få, i begynnelsen..for å få i seg i den viktige råmelken og knytte bånd.men jeg har ikke noe tro på at mme barn er mer syk enn mm barn.

Skrevet

Så fint at du skjønte hva jeg mente, etter at jeg hadde postet det var jeg redd for at du kunne misforstå hva du mente, og bli såret av det.

Så bra at du skriver du ser ut til å være ferdig med skyldfølelsen!!! Ingen ting er bedre enn det! Jeg er ikke ferdig med skyldfølelsen min, selv om det er idiotisk, jeg vet det. Men det at det er idiotisk, og at jeg vet nettopp dette, gjør det nesten enda verre at jeg føler det slik. For oss to var det ikke noe annet alternativ - hadde vi levd for 200 år siden, eller for eksempel i en jordhytte i Uganda, hadde vi begge to sannsynligvis dødd, eventuelt blitt skadet for livet (hjerneskade og fisteldannelse/infeksjon). Det er de harde realitetene. Akkurat som ditt barn hadde hatt mye dårligere odds for 200 år siden eller i Uganda. Dessuten får jeg dårlig samvittighet fordi jeg er så redd for neste gang at jeg vurderer å grine meg til ks og dermed utsette nestemann for samme risiko, større sjanse for å havne på nyfødtintensiven etc etc etc (jeg har dessverre lest hele artikkelen!), når det strengt tatt kanskje ikke er medisinsk nødvendig - annet enn for å gi meg et svangerskap hvor jeg slipper å gråte meg i søvn hver natt? Jeg var nylig dum nok til å lese i Gro Nylanders bok om svangerskap og fødsel (jeg har tidligere bare lest Mamma for første gang), og leste hva hun skrev om ks. Og jeg vet selvsagt at hun har helt rett i det hun skrev, at hun gjorde det for å prøve å forhindre noen "unødvendige" ks, og jeg visste allerede mesteparten av det som sto der. Det jeg derimot ikke visste, var at det er høyere dødelighet for barnet i neste svangerskap pga arret. Tusen takk, Gro Nylander, det trengte jeg faktisk ikke å vite, det gjør bare at det føles enda verre.

Jaja, det var amming dette handlet om. Jeg mener nemlig at akutte ks og amming som ikke går tross ærlige forsøk kan sammenlignes, det er nemlig snakk om kroppslige prosesser man ikke kan styre selv. Forskjellen ligger vel kanskje mest i folks reaksjoner - jeg får kun sympati, mens de som "gir opp" ammingen blir nødt til å forsvare seg. Det er synd det skal være slik, akkurat slik det er synd at f.eks. mødre som ammer barna til de er 2 år+ er nødt til å forsvare det, også.

Det er så mange ting som kan hende de små babyene våre gjennom livet, og statistikk ER bare statistikk. Den sier vel mer om hva som vil skje med en stor populasjon av barn, enn hva som vil skje med et enkeltindivid. Enkeltindividet har nemlig gode sjanser for å unngå å bli sykt.

Jeg synes det var godt skrevet, det med at vi får fokusere på at vi har gode forutsetninger til å gi barna våre en god start i livet! :) Min er nok ikke helt enig i at han får en god start akkurat nå, han ligger under babygymmen sin og kommer med supersoniske protest-hyl. ;) Han har for lenge siden skjønt hvordan han skal snurre foreldrene sine rundt lillefingeren! Nylig har han oppdaget falsk hosting for å få oppmerksomhet... ;)

Skrevet

Generelt er sykdom (og helse) vanligvis en kombinasjon av arv og miljø, og mm/mme utgjør vel bare en liten del av faktorene under miljø...

Skrevet

Meg80, "Det jeg derimot ikke visste, var at det er høyere dødelighet for barnet i neste svangerskap pga arret. Tusen takk, Gro Nylander, det trengte jeg faktisk ikke å vite, det gjør bare at det føles enda verre.

"

Dette visste jeg ikke!! Jeg vet egentlig lite om KS, som deg ble det også akutt ks. Jeg var glad til og har vært glad til i ettertid også, men jeg har nok lagt meg til en bekymring ekstra når det kommer til neste svangerskap. Jeg konfererte med legen om hvorvidt det var noe ønskelig tidsperspektiv før en satt i gang med nr 2, men hun sa kjør på. Så da gjør vi det. Jeg er litt usikker om jeg skal tørre å lese noe mer om KS. Det du skrev der skremte meg nemlig. Jeg er nevrotisk nok fra før og vet ikke om jeg bør lese noe særlig mer om det.

Jeg har lest mamma for første gang, men nå tror jeg at jeg legger ned forbud for Gro Nylander snart.

For meg virker det ikke som hun ønsker å informere for å gi mødre et best mulig utgangspunkt til å danne seg sin egen mening, men heller bruker skremselsproganda hvor blivende mødre ikke tør annet enn å amme, unngå ks for alt i verden osv.

Skrevet

Snuppa her er 11.5mnd. og har hatt feber 1 ettermiddag, magevirus i 2 dager og det er det eneste. litt forkjølet, men ikke av betydning!!

Skrevet

Jeg hadde klippet ut akkurat samme avsnitt fra meg80 sitt innlegg:

"Det jeg derimot ikke visste, var at det er høyere dødelighet for barnet i neste svangerskap pga arret. Tusen takk, Gro Nylander, det trengte jeg faktisk ikke å vite, det gjør bare at det føles enda verre."

Jeg fikk også haste KS og har slitt endel med skyldfølelse.. men dette trengte jeg ikke vite! Jeg ble allerede gal av filmen som gikk på kanal 9 på Ullevål hvor dyrearter ammer på tvers av artsgrenser og amming i skiløypa med appelsin og kakao. Hadde jeg i tillegg til KS ikke fått til å amme (noe jeg hadde problemer med) hadde jeg nok lett kunne gått inn i en depresjon der og da. Filmen var seffern laget av Gro Nylander. Helsesøster på HS kalte forresten Gro Nylander Nazi Nylander. Hahah.. treffende!!

Når det gjelder amming er jeg for et nyansert bilde, amm hvis du kan og har lyst. Men kan du ikke amme, så må man ikke se på det som et nederlag. Vurderer man å velge bort det å amme ville jeg nok lest statistikken først, men i den vurderingen ville jeg tatt med at en lykkelig mamma er også veldig viktig for et barn :-)

Skrevet

Husmus og Bombi80: Huff, jeg skulle ikke skrevet det jeg skrev, det var tankeløst av meg. :( Beklager. Jeg tror, med hånden på hjertet, at dødeligheten ikke kan være særlig mye høyere, for da hadde vi hørt om det fra før. Jeg har lest ganske mye om ks, både før og etter, og har ikke lest dette tidligere. Intensjonen til G.N. var å prøve å hindre elektive snitt uten god grunn, og det skjønner jeg er viktig, men det var ikke særlig festlig lesning i ettertid, når man faktisk ikke hadde noe valg. Jeg fikk klar beskjed fra venninna mi, som eide boka, om å legge den fra meg...! Jeg synes G.Ns bøker ikke er så verst, egentlig, men de er velegnet til å skape dårlig samvittighet hos mødre (som kanskje er litt predisponert for det fra før) hvor ting ikke har gått helt etter boka, på den ene eller den andre måten.

Denne tråden handlet om amming, men i begge tilfellene får vi forsøke å la være å bekymre oss over ting vi ikke kan hindre, særlig når det er svært liten sjanse for at det kommer til å skje, uansett. Jeg tror også en lykkelig mamma er viktig for et barn - både før og etter fødsel. :)

Skrevet

Ang amming i skiløypa og det der: Jeg ble spart for den videoen siden jeg ikke fødte på Ullevål, men jeg holdt på å bli sprø av hun som ammet ungen i barnevogna, og ikke minst hun Trondheimsberta som åpenbart hadde et manus og som var "litt lat" etc. LOL

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...