VinterSol+2 Skrevet 25. februar 2009 #1 Skrevet 25. februar 2009 hvordan organiserer du deg/promoterer deg, jeg sliter litt med hvordan jeg skal få registrert meg bare jeg, for på ligningsontoret, nav og rådhuset bare sender de meg frem og tilbake.. hehe. alle syns det jeg gjør er flott og spennende og lykke til... men ingen kan forklare meg hvordan jeg skal gjøre det med alt papirarbeidet, formaliteter osv... ganske irriterende, for jeg tør ikke selge noe, av frykt for å gjøre noe feil!
Picatso Skrevet 27. mars 2009 #2 Skrevet 27. mars 2009 Hei! Det er ikke så lett med oss kunstnere... men det er ikke så veldig komplisert, bortsett fra at jeg har en regnskapsfører, det hjelper meg veldig! Men registrer deg som enkeltmannsforetak, og ta vare på alle kvitteringer når du handler inn materiale. Du er ikke momspliktig når du selger kunst, med mindre det kan betegnes som Brukskunst. Når du selger kunst, får du heller ikke tilbake noe moms på det du kjøper, men du får det utgiftsført. Hvordan du skatter må du høre om på ligningskontoret. Og få noen til å ta sluttregnskapet ditt, da vet du at det blir riktig. Du må bare starte å selge, men lag regning på det du selger, på en sånn 3-lagsregningsblokk du får kjøpt hos bokhandelen. Lykke til!
VinterSol+2 Skrevet 3. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 3. april 2009 tusen takk for fine, praktiske råd! de trengte jeg nå, for jeg skal bl.a stille ut 9.mai, og da er det godt å ha ting litt i orden i forkant. Jeg liker nemlig å gjøre ting hvitt jeg, men når jeg har spurt og spurt på alle offentlige kontorer, så får jeg inntrykk av at alle forventer at jeg skal gjøre dette svart! og at ingen vet hvordan jeg skal gå frem for å gjøre det hvitt... snodig, egentlig. Men bare registrere seg som enkeltmansforetak, ikke som feks frilanser eller lignende? Blir jo lett noen småkurs her og der, feks ved kulturskoler og sånne ting, og til nå har jeg da måttet stå som midlertidig ansatt, og ikke kunnet ta kurspris, fordi jeg ikke har fått registrert meg skikkelig.. jeg burde vel ta en telefon til fagorganisasjonen og høre også, problemet med å drive med bilder og denslags, er at de eneste fagorganisasjonene som tar deg inn før du er veletablert, er MFO og utdanningsforbundet.... :s og som MFOmedlem, så opplever jeg vel ikke at fagforeninga er veldig inne i mitt fagområde,musikkorienterte som de naturligvis er.. men regningsblokk skal jeg iallefall finne meg, og så må jeg få litt hjelp til regnskap og sånn ja.. kjedelig at det skal være så mye papirarbeide forbundet med denne kreativiteten.. hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå