Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #1 Skrevet 25. februar 2009 Vi er førstegangsetablerer ganske snart. Har kjøpt en leilighet som vi snart skal flytte inn i. Men vi vet jo ikke helt hva vi kommer til å bruke i mnd. Vi har selvsagt satt opp budsjett osv, men har ingen virkelig erfaring der, bortsett fra at vi bruker veldig mye penger på mat allerde nå Kanskje noen kan se litt på hva vi har tenkt og hjelpe meg litt? Lurer nemlig også på om vi skal ta oss råd til en litt dyrere og sikrerer bil. Vi kommr til å ha ca 12 000 i faste utgifter som inkluderer alt bortsett fra mat, bil/transport, klær, sløsing og diverse andre lukus ting som sparing=P Vi tjener et sted mellom 26 000 og 30 000 i mnd, som regel rundt 28.000. Jeg tror vi kommer til å bruke 6000 på ting som mat, bleier, og evt andre ting. Vi må selvsagt ikke gjøre dette hver mnd, men greit å ha for høyt enn for lavt. Jeg liker ordentlig mat! Så tenker jeg ca 2000 til klær og det vi ikke bruker skal settes rett inn på sparing, så det blir nok mye til sparing derfra. Sjelden vi bruker så mye på klær.( Det er da 2 voksne og 1 baby) Kan vi klare å betjene et lån som vi må ut med 4000 i mnd med? Det blir da ca 5000+ bensin( hender vi får gratis på arbeidet) på bil. Da er jeg vel oppi 25000++ Er det for ille eller går det ann? Må man liksom gå med overskudd hver mnd? Kan jo som sagt kutte ut klærne og deler av matbudsjette? Kan man klare det?
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #2 Skrevet 25. februar 2009 4000 i lån som jeg tenkte på var til BILLÅN altså=)
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #3 Skrevet 25. februar 2009 Har dete tatt med alle forsikringene. tv lisens, veiavgift,årlig cervis på bilen, internett osv også? 12 000 kr på leilighet og alt høres ikke mye ut. Men om det er rett er dere jo heldige.
Gjest Skrevet 25. februar 2009 #4 Skrevet 25. februar 2009 Jeg tror dere kan klare det fint jeg :-) Bare sørg for å ha en liten buffer på konto, greit å ha minst en 10 000 - 20 000 kr stående på en konto i tilfelle det kommer en uventet utgift. Vi har endel mer utgifter pr mnd enn dere kommer til å ha (og også endel mer inntekt), men vi har mye mer lån og 3 barn som spiser mye mat. Ligger vel på rundt 40 000 kr i utgifter pr mnd, minst... Og da bruker vi ikke noe til ting som kino, kafe, klær vi bare har lyst på, men ikke trenger osv.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #5 Skrevet 25. februar 2009 Jeg har ikke tatt med veiavgift, nei, men den er jo betalt for i år hvertfall på bilen vi tenker på Men alle andre bilutgifter og sånt blir omtrent borte pga arbeidet til samboer. Internett og kabeltv er med, forsikringer,vann, strøm tlf( mobil), kom.avg og lån og leie. Alt annet kommer utenom. Vi håper jo vi kan klare det, og vi kommer til å ha en buffer på konto=) Det verste som kan skje er jo at vi må selge bilen da.....
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #6 Skrevet 25. februar 2009 Oi glemmer visst å si at jeg er HI hver gang;)
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #7 Skrevet 25. februar 2009 Det skal nok gå helt fint! Det er lurt å ha noen kroner på konto i reserve, vi hadde ikke det i begynnelsen for vi hadde veldig stram økonomi da, men vi satte av 100kr i mnd.. Dere kan jo sette av litt hver mnd til dere har en månedslønn eller to på konto i tilfelle noe skulle skje.. Jeg syns 2000kr til klær høres mye ut, så der kan dere nok kutte ned litt.. sett heller av litt penger hver mnd til klær, noen mnd så er det ikke sikkert dere trenger så mye til klær, men går fort noen penger i noen mnd når det skal kjøpes vinterklær og sko osv... men uansett syns jeg 2000kr i mnd høres mye ut... Kutt ned litt på mat vis dere greier, utnytt tilbud, kjøp firstprice eller lanlord.. Handle mat på rema 1000 i steden for meny osv.. Planlegg ukesmeny og handle 1 gang i uka..
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #8 Skrevet 25. februar 2009 Vi er to voksne, og har eget rekkehus. Vi har tilsammen ca 26000,- utbetalt i mnd (mistet nettopp halve jobben min, så litt liten lønn... ) Her er budsjettet vårt: Kommunale avg. 600 NRK lisens 200 Lånekassa 1100 Husleie 400 Huslån 6000 Forsikringer 600 Telefon 2000 Internett 400 Tv 199 Linser 288 Klær 400 Strøm 1100 Gjeld 5000 Mat\forbruk 6000 Bensin 1000 Årsavgift 230 Da har vi utgifter på ca 25000,- Alle utgifter som ikke kommer hver mnd er delt på antall mnd, så det settes av penger til dem hver mnd. Så dere burde helt klart klare det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå