Gå til innhold

Dere som har barn med spesielle behov.......og er slitne !!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet hvordan dere har det..

og jeg lurer på...finnes det noen sønads ordning slik at man kan være hjemme og følge opp barna selv ???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dersom barnet har forhøyet hjelpestønad. Min har sats 3, og jeg får overgangsstønad så lenge han har det, helt til han er 18 om det er nødvendig.

Skrevet

Hvordan går du fram for å få det ? Nav her sier at en må ha sats 4 får å få det.

Skrevet

oi....da stiller jeg til kort. min har sats 1... epilipsi og motoriske vansker..

interessant tråd dette !

Skrevet

Nei, det er nok med sats 3. Jeg har hatt hjelpestønad sats 3 i mange år, og har hatt OS snart i 14 år, pga dette barnet.

Du bare søker videre forlengelse av overgangsstønaden(om du allerede har den) og får for et år i slengen. Du må altså søke på OS hvert år, selv om hjelpestønaden er vurdert for ca 3 år. Og så legger du vedtaket om hjelpestønaden som grunn for søknaden.

Skrevet

Har leita litt etter linker til dette.

"§ 15-6 Syvende ledd - Forlenget stønadstid for barn som er særlig tilsynskrevende

[Endret 2/01.]

Bestemmelsen slår fast at overgangsstønad kan gis når den enslige moren eller faren har et barn som er særlig omsorgskrevende frem til barnet fyller 18 år.

Det er uttalt i Ot.prp. nr. 8 (1996-97):

“I Velferdsmeldingen uttaler Regjeringen at en adgang til forlengelse bør videreføres ved at nye regler om aldersgrenser, stønadstid og aktivitetskrav ikke skal gjelde enslige forsørgere med særlig tilsynskrevende barn, funksjonshemmede/varig syke barn eller barn med store sosiale problemer.

Sosialkomiteens flertall understreker at det må være mulighet for forlenget tid med overgangsstønad der særlige forhold tilsier det. Det gjelder for eksempel der barnet er sterkt pleietrengende, funksjonshemmet/varig sykt eller med store sosiale problemer.”

Bestemmelsen skal bare benyttes hvis forsørgeren ikke har rett til overgangsstønad etter andre bestemmelser i § 15-6. Det stilles ikke krav til sammenhengende stønadsrett.

Eksempler:

Forsørgeren blir separert når barnet er fire år. Barnet er født multi-handikappet. Det skal likevel gis stønad etter § 15-6 andre ledd.

Forsørgeren ble separert da barnet var 11 år. Som følge av en bilulykke tre år senere blir barnet handikappet. Stønad gis etter § 15-6 syvende ledd.

Forsørgeren ble separert da barnet var seks år og mottok stønad i to år etter § 15-6 andre ledd. Da barnet er ti år får det en alvorlig varig sykdom. Stønad gis etter § 15-6 syvende ledd.

Det stilles strenge krav til årsakssammenheng mellom forsørgerens mulighet til selvforsørgelse og omsorgen for barn i disse tilfellene. Det er ikke tilstrekkelig at forsørgeren selv hevder at barnet er ekstra omsorgskrevende. Det må bekreftes av lege, psykolog e.l. Det må fremgå av bekreftelsen i hvilken grad barnets omsorgsbehov hindrer forsørgeren i å gå ut i arbeidslivet eller påvirker forsørgerens arbeidsmuligheter. Det er med andre ord omsorg ivaretatt av forsørgeren selv som danner grunnlag for stønad. Dersom behovet for omsorg kan ivaretas ved tilsyn av andre enn forsørgeren, vil kravet til årssakssammenheng ikke være oppfylt. I slike tilfeller vil det imidlertid kunne være aktuelt å gi stønad til barnetilsyn, jf. § 15-11 tredje ledd."

http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/Kapitteloversikt/e05/e05k15?f=templates&fn=main-j.htm&2.0

Det er ikke lett å finne noe om akkurat satsen for hjelpestønad, men jeg har som sagt sats 3, og med det utvidet stønadstid.

Skrevet

Ok. Men her er det sånn at jeg og BF har gutten 50/50 mens minstemann har jeg 100% og jeg har OS pga minsten. Ikke for han med hjelpestønad. Hva da ? Faren jobber, jeg gjør ikke det nå før minsten blir litt større.

Skrevet

Nei, så lenge du ikke har rett til OS på vanlig grunnlag for det barnet, så har du det nok heller ikke selv om barnet har spesielle behov, dessverre. Du må jo ha hovedomsorgen for det barnet du får OS for, og skal en få utvidet tiden, så må det jo være grunnlag for det ved hovedomsorg.

Men du kan jo spørre NAV. Det skader jo ikke.

• 1 år senere...
Skrevet

Det er ikke riktig, for jeg har forhøyet hjelpestønad sats 2 til jenta mi. Jeg får også overgangsstønad og kan også få den til hun er 18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...