rosa76 Skrevet 25. februar 2009 #1 Skrevet 25. februar 2009 Hei Jeg var på UL i dag. Er 13 uker. Nakkefolden ble målt til 1.4. Ellers så alt så bra ut som de klarer å se så tidlig. Hva er "grensen" på nakkefolden for at de kan mistenke at noe er galt? Jeg stoler på legen som sier det ser bra ut, men de kan jo allikevel ikke være helt sikre.
Kjærlighet <3 Skrevet 25. februar 2009 #2 Skrevet 25. februar 2009 Hei hei! Jeg har og vært på ul og bl.a målt nakkefolden. Her var den 1.6 og det var innenfor normalen. Jeg mener legen sa at når den var bortimot 3 kunne det indikere feil. MEN normal nakkefold betyr ikke at barnet er 100 % frisk, og forstørret nakkefold betyr ikke nødvendigvis at barnet er syk. Sånn som jeg forsto det kan nakkefolden gi enn pekepinn.
erteposen + 4 Skrevet 25. februar 2009 #3 Skrevet 25. februar 2009 2,1 tror jeg vår nr 2 hadde når pappa sjekka den, og han var ikke bekymret. Hadde heller ikke vært krise om vi fikk en med downs, men tror som deg kinraid at det er rundt 3. Kan sjekke det ut:)
erteposen + 4 Skrevet 25. februar 2009 #4 Skrevet 25. februar 2009 Her var en grei forklaring og oversikt på dansk. Helt utrolig hvor mye bra babystoff som er på dansk:) http://www.gynobs-aaa.dk/Ultralyd/nakkefold_180905.htm
Kjærlighet <3 Skrevet 25. februar 2009 #5 Skrevet 25. februar 2009 Nakkefolden kan avsløre mye rart den... egentlig ganske rart.. Vi var på St.Olav og senter for fostermedisin siden vi fra før har fått ei jente med hjertefeil. Nakkefolden kan avsløre det og.. Tro hvorfor det er sånn....
rosa76 Skrevet 25. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 25. februar 2009 Den danske siden forklarte masse, tusen takk! Legen så nesebenet også, og siden det bare var 1.4 mm så tror jeg jammen jeg slapper av videre:-)
Gjest Skrevet 26. februar 2009 #7 Skrevet 26. februar 2009 Jeg har søkt litt på nett og det virker som 2,5 mm er den "magske grensa" selv om det finnes barn med tykkere nakkefold somkommer ut friske:) Grattis med alt i orden da!
erteposen + 4 Skrevet 26. februar 2009 #8 Skrevet 26. februar 2009 Det er så utrolig mange gode danske sider om barn og fødsel. Jeg venter tvillinger som mest sannsynlig er enegga, og der har jeg henta mye god informasjon.
Apples Skrevet 26. februar 2009 #9 Skrevet 26. februar 2009 Jeg synes det er dårlig gjort av legen å i det hele tatt begynne å nevne mål på nakkefolden når den er normal ... Når jeg er på UL forventer jeg at legen skal fortelle meg dersom de mistenker at noe er utenom det vanlige - og ellers fortelle meg at alt ser "toppers" ut - slik at jeg kan slappe av og føle meg trygg Det er vel ikke nødvendig å "fôre" oss gravide med unødvendige bekymringer ... de klarer vi fint å skaffe oss selv (haha)
erteposen + 4 Skrevet 26. februar 2009 #10 Skrevet 26. februar 2009 Det står vel på skjemaet? Om en er til UL så tidlig som uke 12 er jo det ofte fordi en har en grunn til det, og som en sier over er det andre sykdommer som nakkefolden kan avsløre. Jeg er klar over at mange går til ul for moro skyld i uke 12, men det er en del av oss som går fordi en har grunn til å være bekymret for sykdommer som en bær være forberedt på for barnets skyld. Jeg kan ikke vurdere hvorfor legen sa noe i dette tilfellet, men samtidig er en vant med at de som kommer til ul så tidlig ofte har som hensikt å få avdekket sykdom hos fosteret. Tror ofte leger, i alle fall min far, forventer at gravdie skal være like interessert som han og at de spør om de blir urolige.
AdrenaLine Skrevet 26. februar 2009 #11 Skrevet 26. februar 2009 Jeg var på privat ultralyd i uke 13 og nå til ordinær ul i uke 19. De fant en liten "feil" nå i uke 19, men siden jeg var inne i uke 13 og alt var fint da mente de at alt vil gå bra. Men de spurte hvilken klinikk vi hadde vært på - ikke alle er like bra. Majorstuaklinikken stolte de i hvert fall på MEN - som en venninne av meg med sykt barn sier: selv om de ikke oppdager noe på ultralydene nå så er det 7000 andre sykdommer ungen kan ha når den kommer ut. Verdt å ha i bakhodet. Men hun sier også at datteren er det aller beste som noen gang har skjedd henne selv om hun har en veldig krevende sykdom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå