Gå til innhold

SF-mål: Bare vokst 1 cm på 3 uker. Lite??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var til kontroll i dag og SF-målet mitt har bare vokst med 1 cm de siste tre ukene. De to siste gangene har det ligget helt på den røde streken, men nå er det 1 cm under. Jeg prøvde å spørre legen, men han var litt stressa fordi vi hadde brukt så lang tid.

Noen som vet om dette er noe å bekymre seg for? Kan jeg ringe føden om dette, eller blir det for teit?

Er forresten 33 uker i morgen. Fra uke 30-33 har det altså bare vokst med 1 cm.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

samme lege som sist dere målte da? samme skjedde meg for noen kontroller siden men jordmor sa det var litt forskjell på hvordan man målte.. så legen min målte mer enn jordmor..

Skrevet

Hvis du er usikker burde du ringe føden/jordmor og høre hva de syns.

Jeg syns det høres ganske elendig ut av legen å ikke ha tid til å se på dette pga dårlig tid.

Det er sikkert ingenting farlig, men ring jordmor for å bli beroliget av henne. de har som oftest bedre tid.

:)

Skrevet

Det var forskjellig person som målte - jordmor sist og fastlegen nå. Jeg ringte jordmor og hun sa at jeg skulle komme til henne i morgen tidlig for en ekstra måling. (Det var hun som målte for tre uker siden). Forhåpentligvis er det bare en feilmåling.

Greia med legen er at på skjemaet så det ut som jeg fulgte kurven fra sist gang - men det var fordi jordmoren krysset av på uke 30 når jeg var 29+6 og fastlegen krysset av på uke 32 når jeg var 32+6. Dermed så det på skjemaet ut som det bare var to uker mellom de to målingene, når det i virkeligheten var tre uker.Tror ikke jeg klarte å forklare dette godt nok for ham.

Skrevet

Det er ikke teit.

Du kunne kanskje få en ekstra ultralyd for å sjekke?

Jeg fødte i går, og vi har på ekstra kontroll uke 38 pga avflatet SF-mål. Jenta kom to dager etter termin, veide 2432 gr og var 46 cm - navlestrenga (tynnere enn vanlig) rundt halsen, så ho hadde vært litt dårlig ernært i flere uker.

Ikke for å skremme deg, men bare for å foreslå at det kan sjekkes. Heldigvis gikk alt bra her, ho er kvikk og rask og har begynt å spise greit :)

Lykke til! :)))))

Skrevet

Jeg var til ekstrakontroll hos jordmor i morges (hun samme som målte meg sist). Hun målte 33 cm, dvs 3 cm vekst på tre uker, så det var ikke snakk om noen avflating likevel. Hjertelyden var finfin og lillemann spreller i magen som bare det, så jeg tar det med ro nå. Men veldig greit å få sjekket en ekstra gang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...