Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #1 Skrevet 25. februar 2009 Jeg blir faktisk skremt av ditt innlegg. Du representerer forvaltningen, og de holdningene du her fronter mener jeg er lite profesjonelle. Hva mener du med "et typisk tilfelle"? Du snakker blant annet om at barnet kan "utvikle adhd" Adhd er en tilstand som karakteriseres ved hyperaktivitet, oppmerksomhetsproblemer og impulsivitet (noe som gjør det vanskelig å tenke seg om før man utfører en handling) med en arvelighetsgrad på 70-80% (Rutter m.fl. 1999) Det dreier seg om medfødte skader bla. på frontal lappene i hjernen. At mor ikke har skolegan er jeg enig i at er lite heldig, men barna er født, og jeg mener at det er her systemet må komme inn og hjelpe. Er det ikke det som er hovedfokus for dere som arbeider i barneverntjenesten? å hjelpe foreldrene til å gi sine barn en så god som mulig hverdag ved hjelp av de ressurser både foreldrene og dere som fagpersoner sitter inne med? Synes det er betenkelig at du som fagperson ikke ser de begrensningene en adhd diagnose KAN medføre. Jeg har ikke sett det omtalte programmet, og aner ikke hvor hemmet denne moren er av sin adhd. Anngående hvorfor hun har meldt seg på dette programmet, jeg er enig i at det kanskje er uheldig å vise seg frem med alle sine feil og mangler på tv, men igjen - sett deg inn i hvilken betydning hennes diagnose har for hvordan hun fungerer. Kanskje hun ikke har så mange rundt seg å rådføre seg med, eller kanskje hun rett og slett ønsker å gjøre sine egne feil og erfaringer? Og at sånne som henne skal ødelegge ryktet for unge mødre som du sier - tror de fleste av oss evner å ikke trekke alle over en kam. Når du avslutter innlegget ditt :"Seriøst, hva hadde hun å vise til som var bra? INGENTING." blir jeg virkelig skremt. Jeg er helt sikker på at kvinnen/jenta det her er snakk om har mange positive sider også, selv om de kanskje ikke kom frem i programmet? Uansett synes jeg at du bør lese deg opp på diagnoser og arbeide med å skaffe deg et bredere erfarings grunnlag. Som barnevernspedagog håper jeg du har en mer ydmyk tone og ikke opptrer så dømmende som det du gjør her. For å avslutte det hele vil jeg si at det ofte praktiseres mer foreldrevern enn barnevern i Norge og jeg synes veldig mange barnevernspedagoger gjør en glimrende jobb.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #2 Skrevet 25. februar 2009 Nå snakket jeg som privatperson, ikke som barnevernspedagog. Må være lov å få gi fra meg et lite hjertesukk jeg og, tross tittelen. Kan forsikre deg om at jeg har en meget profesjonell holdning i arbeidslivet, og at jeg har kunnskaper om ADHD. (Som forøvrig ikke er en unnskyldning i dette tilfellet). Min bekymring går faktisk til barna. At de kan utvikle ADHD var litt kronglete skrevet, det jeg mente var at det er arvelig. Typisk tilfelle er typisk tilfelle. Det er vel kjent for de fleste at man som ung mor, uten utdannelse, ustabile partnerforhold ikke har de beste forutsetninger. Det vil IKKE si at mange av dem ikke er flinke mødre. Føler du vrir på ordene her. Barnevernet er primært ment for å gi hjelp, det har du rett i. At hun er med på å gi unge mødre står jeg ved. Det mener jeg som privatperon. Jeg vil tro at de som ser programmet trekker slutninger basert på "unge mødre" og ikke nødvendig denne jenta. Har jeg rett til å mene det? Men her kan skylden legges hos TVN. Selvfølgelig kan jenta ha mange gode kvalifikasjoner som ikke kom fram i programmet. Men jeg snakket om denne episoden. Jeg snakket som privatperson, om et program. Er det lov å bli oppgitt? Ang foreldrevern- du har helt rett i at det oftest blir tatt mer henynt til foreldrene en barna. Hvis du synes det er flott, må jeg si meg uenig.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #3 Skrevet 25. februar 2009 Klart det er lov å gi fra seg hjertesukk og bli oppgitt. Har stor respekt for jobben dere bvped. gjør, og forstår hvis det blir mange hjertesukk. Jeg mente IKKE at det er flott at barnevernet ofte fremstår som foreldrevern (trakk dette frem for å fremheve at jeg absolutt ikke mener å forsvare de som ikke tar seg av barna sine), men at etaten generellt stort sett gjør en veldig bra og ikke minst viktig jobb. Jeg mente ikke å vri på ordene, men føler at utsagn som "typisk tilfelle" er farlig å bruke om mennesker. Når det er sagt tviler jeg ikke på at du gjennom din yrkeserfaring har sett veldig mange saker og på bakgrunn av dette mener å kunne identifisere visse parameter som ofte går igjenn i barnevern saker. Det jeg reagerte på var at du som fag person trekker slutninger om en faktisk person på etter min mening tynt grunnlag. Du har selvsagt rett til å mene og synes hva du vil. Imidlertid er dette et anonymt forum, men jenta som diskuteres er ikke anonym.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå