Gå til innhold

Må man ha flaskesterilisator?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller kan man rengjøre flaskene i oppvaskmaskin? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det trenger du ikke. Vask flaskene med flaskekost og oppvaskvann, skyll dem, og gi dem ett oppkok på ovnen etterpå.

Ikke nødvendig å bruke penger på kjempedyrt utstyr, når man har komfyr og kasseroller...

Samme med delene til brystpumpen, oppvask + koking.

Jeg brukte ikke oppvaskmaskinen før ungene var kommet opp i ca 6 mnd alder. Stolte ikke på at det ble rent nok, eller at der ikke var rester av pulver i dem.

Skrevet

de skal ikke kun vaskes i oppvaskmaskin.. da må du koke de etterpå... du vet aldri hvor rent det blir eller om det er rester av pulver i dem som Ketisi sier..

Jeg hadde vertfall aldri stolt på noe annet enn sterilisator eller oppkok i kasserolle..

Skrevet

Det ser du hva du vil.Enten vasker du flaskene og koker dem opp i gryta,eller så bruker du en flaskesterilisator.Jeg kjøpte en sånn til og dampe flaskene i microen til ca 200 kr.Det var så mye enklere enn og koke dem i gryta.Flaskene kan også stå i den opp til 1 døgn i denne beholderen sterilisert når du ikke åpner den da..Når jeg kjøpte den og ha i microen,så ble det lettere.Trenger ikke stå og passe på over gryta osv.Da ligger alt i beholderen i stativet.Når det skal luftørke,så tar du bare ut stativet og alt ligger fint på plass i beholderen.Jeg syntes den var helt topp:)

Skrevet

Nei, det behøver du absolutt ikke! Jeg har ikke ammet noen av jentene mine, kommer heller ikke til å gjøre det nå med nr 3, rett og slett fordi jeg ikke kan. Har tatt brystreduksjon for 13 år siden, og får ikke melk. Så her snakker du med en som har erfaring i flaskebruk!! :) Jeg skyller flasker + tilhørende utstyr i kaldt vann med en gang flasken er brukt. Da dreper du masse bakterier (lærte det på sykehuset) så vasker jeg dem for hånd eller putter dem i oppvaskmaskinen. (Men ikke smokkene, da de kan bli ødelagt/sette seg såperester i dem.) Etter det har jeg en stor "pasta-kjele" som jeg putter dem oppi. Dvs. kjelen har sånn rist som de kan stå på, de dampes altså bare inni der. Slipper styret med å "fiske" flaskene + utstyr opp fra det kokende vannet. Funker helt fint. Etter hva jeg har skjønt må du også vaske flaskene for hånd/oppvaskmasin for så å sette dem i sterilisator. Er selve vaskingen som er jobben, ikke kokingen synes jeg. De står jo bare der og "bobler" for seg selv i kjelen. Men klart alt kommer an på hva du foretrekker selv. :)

Skrevet

skal vaske og koke alt til babyene er så gamle at du ikke trenger og koke det lengre.Koke i gryte eller i flaskesterilisator.Er når man KOKER man dreper bakterier.Vask gjerne i oppvaskmaskin,men kok etterpå.:)

Skrevet

Neida, det må du ikke:) Jeg hadde selv flaskebarn og kokte alt i kjele. Litt kjedelig den første tiden men fra 4 mnd kan du putte selve flaskene i maskinen(med mindre du har en gammel og veldig dårlig oppvaskmaskin). Tuttene kokte jeg så lenge hun brukte flaske.

Skrevet

Jeg kjøpte en da jenta var ca 4 mnd. Og den har jeg ikke angret på. Bruker den til sutter og alt mulig. Smokkene til flaskene blir så ekle i oppvaskmaskinen, og så er det veldig greit å slippe kokinga. Den jeg har er fra avent og kosta ca 250 kroner, det synes jeg ikke er spesiellt dyrt for noe jeg fortsatt bruker ofte (jenta er 2 år nå)...

Skrevet

når jeg fikk "flaskeopplæring" på sykehuset med nr1, sa de følgende:

skyll flaskene godt, og sett de gjerne i såpevann(dersom de ikke vaskes med en gang)

vask enten flaskene i oppvaskmaskin, eller grundig for hånd..hvis du handvasker, må de kokes i begynnelsen...

smokkene må vaskes grundig med såpevann, skylles og deretter kokes( frem til 4 mnd)

jeg (LES:sambo;-)vasket og kokte alt i stor kjele en gang i døgnet de første mnd...etterhvert ble flaskene vasket i oppvaskmaskinen, mens vi fortsatt kokte smokkene...men med nestemann tror jeg at jeg vasker flaskene i oppvaskmaskinen fra starten;-)

er mye styr med opptil 10 flasker i døgnet!!!

Skrevet

Trenger i alle fall ikke kjøpe det før fødselen, for hvis du skal amme trenger du det garantert ikke!

Jeg hadde nok kjøpt det hvis jeg hadde flaskebarn.

Skrevet

Jeg har også en slik microovn-sterilisator og er kjempefornøyd. Jeg har ammet begge mine hele tiden men har brukt sterilisatoren til pumpen og flaskene som evt. ble brukt når jeg selv ikke var hjemme + suttene :)

Men det er ikke noe en MÅ ha, kan fint koke i kjele men personlig synes jeg sterilisatoren er mer lettvint.

Skrevet

Microovn- sterilisatoren er helt super å ha med seg på hotellferier eller når man skal overnatte andre steder,

Da er det bare å få den puttet i en microovn- så er de ferdig.

Absolutt å anbefale (spesielt i ferier)

Og ikke er den noe dyr heller

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...