Gjest Skrevet 25. februar 2009 #1 Skrevet 25. februar 2009 Scene: middagsselskap, div venner, noen bekjente og påtrufne og pålagte og deres partnere (som er foten av faan) Meny: nja, se det er ikke greit. 1 veggis som er helt uproblematisk, spiser det hun vil av det som finnes og klikker ikke om noe i maten kan ha vært i nærheten av bildet av ei ku. 1 slitsomveggis som sier ved invitasjonen at hun er veg og åpenbart forventer at det tas hensyn til i alle ledd, samt alltid prediker ved bordet om alt levendes sjel og brutaliteten ved å spise kjøtt. Og fisk. Og skalldyr. Kjæreste til en vi liker, så vanskelig å utelukke. Hvorfor kan ikke folk få seg brukelige partnere eller la de ubrukelige være igjen hjemme? 1 skalldyrallergi. Det er jo ikke akkurat noe som noen kan noe for, og jeg gidder ikke at folk skal dø ved bordet. 1 muslim. Med støtte av en som graver i sin pseudojødiske fortid, og derfor later som han ikke spiser svin lenger, utgår alt med svinekjøtt. 1 tree-hugger, sjøldiggende enetalende forsker og Volapük-gnålende pseudopoet som utenom arbeidstid føøøøøler så dypt at selv en stein kan gråte. Han vil kun spise økologisk, men kan i sitt storsinn tolerere at andre ikke er så opplyste - men han klarer ikke å holde kjeften om det. Ksn ikke utelukkes da han er jobb. Minst to som skal ha te og ikke kaffe som normale mennesker, og det er nå greit, vi har te i div utgaver, bortsett fra at den ene nå helst skal ha sjeldne teblandinger som livet er for kort til å kjøpe inn bare for en kveld. Han drikker da heller varmt vann med sitron (økologisk, åff kårs) med en mine som om han er Jesus på korset og så gjerne ofrer seg . Tre drikker ikke alkohol, to av dem fungerer greit likevel, men jeg forutser i tillegg at den tredje bare vil observere alle andre og ikke bli glad-og-edru heller, og ikke delta i noen samtaler, bare tilbakelent og ikkedeltakende for å føle at hun har et overtak. Ei skal ikke ha annet enn spelt-mel. Uansett om hun fram til i fjor gikk gjennom bakeriet som Djengis Khan gjennom jomfruene. For du forstår, det gjør henne så syk. Og minst to skal spørre om desserten er søtet med fruktsukker og ikke normalt sukker. Yeah right. Og slitsomveggisen spiser aldri desserter for hun synes det er forkastelig. Dette kan hun ikke holde kjeft om, og si neitakk, men må utbrodere i forhold til u-land og verdens urettferdighet. Konklusjon: skal du ha matvare-avvik, alkohol-stopp, intoleranser og syke preferanser som ikke er motivert av faktisk dødsfare, må du faktisk gjøre opp for det med å være tilsvarende invitasjonsverdig av andre årsaker. Da tilpasser vi så gjerne. Ellers kan du jo la være å komme, eller finne deg i å spise rødvinsmarinert svinefilet med scampi og gjøre gode miner til alkoholisk spill mens du bader i pannacotta.
dårlig ånde Skrevet 25. februar 2009 #2 Skrevet 25. februar 2009 herlig sammensatt omgangskrets du har. jeg gleder meg til denne økologimoten (myten) endelig går over. vannfestere har jeg sluttet å bry meg om for lengst. de er billige gjester da.
Gjest Skrevet 25. februar 2009 #3 Skrevet 25. februar 2009 Ja, de bryr jo ikke noen om de faktisk er PÅ FEST og deltar - jeg er ofte sjåfør selv, men jeg melder meg jo ikke ut av selskapet av den grunn, jeg sitter ikke uten å trekke på smilebåndet eller delta i samtalen, uansett om den kan bli lettere animert utover kvelden og natta.
dårlig ånde Skrevet 25. februar 2009 #4 Skrevet 25. februar 2009 sånne folk har ugler i mosen. en dag kommer de til å ramle utpå, og da ramler de skikkelig - det gjelder å være tilstede og edru nok til å få det med seg.
Gjest Skrevet 25. februar 2009 #7 Skrevet 25. februar 2009 Jepp. Og ender jo gjerne der - med masse småretter (strengt tatt tapas eller ei). Men det hender man blir lei av å lage sånt også, selv om det egentlig er litt morsomt. Det hender man fx har fått fatt i fantastisk spennende og god og morsom og uvanlig mat som man lager en gang for alle - vi har en jegervenn som skaffer orrfugl, for eksempel. Og det er bare uhyre kjedelig (og bortvisningsgrunn) om alle da skal lufte sine respektive antikjøtt antijakt antialtfaansomhelst. Jeg burde vært Gud nok til å styre mine venners partnervalg, samt helt uten andre forpliktelser.
KaMa Skrevet 25. februar 2009 #8 Skrevet 25. februar 2009 Inviter meg neste gang! Om jeg ikke klarer å vri samtalene inn på folks generelle mangel på folkeskikk og hvor patetisk stereotypier er, så er jeg i hvert fall usannsynlig takknemlig for å bli servert mat, pluss at jeg er omtrent altetende. Og jeg tror jeg blir vittig etter nok vin. :-DD
Gjest Skrevet 25. februar 2009 #9 Skrevet 25. februar 2009 Du er definitivt invitert når som helst. Du kan til og med få velge meny, faktisk.
KaMa Skrevet 25. februar 2009 #10 Skrevet 25. februar 2009 Nei, det kan jeg ikke. Det er jeg altfor veloppdragen til. Det kunne jo virket som storforlangende eller noe.. Og forresten, jeg hjelper gjerne til dersom det er ønskelig.
Gjest Skrevet 25. februar 2009 #11 Skrevet 25. februar 2009 Storforlangende er helt supert. Har venner som liker en spesiell ting jeg faktisk lager - ceviche - og de får ønske seg det, siden de ikke lager det selv. Hjelpe til er alltid fint - noen retter skal jaggu finhakke flere tonn forskjellige ting...
KaMa Skrevet 25. februar 2009 #12 Skrevet 25. februar 2009 Ceviche, er ikke det rå fisk, marinert i sitrus? Det har jeg spist, men fremdeles ikke blitt vant til.. Hvorfor blir jeg ikke overrasket over at du kan lage sånt..? Jeg tror bare jeg ikke har noen spesielle mat-preferanser, jeg er stort sett matglad. Men jeg er stor fan av matsettinger, som grilling av hele dyr (!), paella for 20 stk osv. Gjerne utendørs. ..og i det hele tatt spising av det sosiale slaget.
Gjest Skrevet 25. februar 2009 #14 Skrevet 25. februar 2009 Du kan jo bytte ut en (eller flere) av dem med meg !!! Jeg spiser alt jeg får servert, og liker det aller meste av det ;-) Drikker alt og gjerne en god del av det beste... Har egen dessertmage som svært ofte er større enn middagsmagen. Skravler så det holder og vel så det (gubben hadde gledet seg stort over en pause), og skulle nok klart å lage såpass brudulje blant særing-vennene dine at de (vi) om ikke annet hadde sittet igjen med en heftig debatt etter endt bordsetting ;-) Også priser jeg meg lykkelig over at jeg har venner som er "lette å servere". Bortsett fra at 5 av dem takket ja til fårikålfest første året vi hadde det uten å si ifra om at de ikke likte fårikål. Kjempekjekt når kvartparten av selskapet sitter tilbords og det eneste jeg har å servere dem som de liker er potet ... hva trodde de at de skulle få da??
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 25. februar 2009 #15 Skrevet 25. februar 2009 hehe.. jeg hadde ikke orket å hatt en sånn gjeng på middag... hehe.. da hadde jeg heller byttet vennegjeng.. hehe
Makka Pakka Skrevet 25. februar 2009 #16 Skrevet 25. februar 2009 Å guuu, jeg har tydeligvis alt for ensartet omgangskrets. Pris deg lykkelig med at du sikkert er et interessant menneske som evner å omgås en hel masse forskjellige sorter Mine venner liker liksom det samme og få hensyn å ta.. Kjedelig, hehe
Tokatter_USA Skrevet 26. februar 2009 #17 Skrevet 26. februar 2009 Jeg trodde julemiddagen min var innviklet, jeg. Mine venner er bare allergiske, mot gluten og jordbær (der går surkålen, julekakene og sausen til riskremen), og to spiser ikke svin (av uante grunner). En gang hadde jeg en muslimsk venninne av en venn på besøk på julaften. Jeg visste ikke at hun skulle komme, kjente henne heller ikke, men jeg kunne se på hijaben at hun var muslimsk! Norsk julemiddag er jo svin og alkohol, så som god vert og politisk korrekt sådann (jeg mener, det er jo ikke helt SIKKERT at noen er muslim bare fordi de kler seg som én), tilbød jeg henne både ribbe og akevitt. Hadde jo ikke annet... Hun sa nei takk. Det var det året jeg hadde fire kontinenter, seks land, fire religioner, to seksuelle legninger, og aldere fra 22 til 70 representert ved min norske julemiddag. Men ingen av dem var så vanskelige som dine gjester.....
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 26. februar 2009 #19 Skrevet 26. februar 2009 Haha.. genialt.. neste gang får du invitere meg istedet:D Skal jeg ete og drekke jeg assa
Gjest Skrevet 26. februar 2009 #20 Skrevet 26. februar 2009 Tror jeg ville delt opp den omgangskretsen og invitert i puljer. Btw, jeg går under kategorien øverst, den uproblematiske veggisen. Er altdrikkende da, om det hjelper noe...
Hikken Skrevet 26. februar 2009 #21 Skrevet 26. februar 2009 Haha, helt herlig! Jeg sier som flere over meg: inviter meg neste gang!
Gjest Skrevet 27. februar 2009 #22 Skrevet 27. februar 2009 Festelig skrevet! Personlig orker jeg ikke invitere for mange om gangen, for jeg er ikke noe flink på tapas eller lignende .... så her grupperes gjestene etter matpreferanser, he he.
Gjest irismor Skrevet 27. februar 2009 #23 Skrevet 27. februar 2009 Hihi høres ut som en helt vanlig familiemiddag hos min xsvigerfamilie =0) Veggisene er de total veggiser eller kan de nærme seg fløte? Har en rekegryte, men den smaker like godt med kylling eller uten. Men den er det fløte i men den kan erstattes med noe annet. Og til så serverer du ris og hvitløksbaguetter (tåler man ikke gluten så gir man faan i å forsyne seg med det) Du lager gryta og deler den i 3. En del med reker, en del med kylling og en del uten dyr oppi. Skal rote frem oppskriften hvis du ønsker. Og dessert..... kjøp en fairtrade sjokolade og sett frem ;-) Men du har en spennede vennegjeng da :-)
Gjest Skrevet 27. februar 2009 #24 Skrevet 27. februar 2009 Takk for konstruktivt innspill, du er herved invitert. Delbar mat er en mulighet jeg faktisk ikke har tenkt på. Den slitsomme kan nok ikke nærme seg noe uten å få armhuleturbulens og sammenvokst herbarium. Men så er også vedkommende en generell pain in the butt og får spise baguetter og ris og forøvrig holde snabelen. Jada, de er fine - bortsett fra de som bare er pain, men som må komme av og til likevel...
TrustNoOne (but Me) Skrevet 27. februar 2009 #25 Skrevet 27. februar 2009 Du har min dypeste respekt. Du er ikke bare utrolig serviceminded som gjør en slik innsats for å gjøre alle fornøyd, du må også være verdens mest tålmodige sjel. *bøyer meg i støvet*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå