Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid skal det egentlig ta før en får svar fra Nav ang permisjon?

Er vel ca 1 mnd siden jeg sendte papierene, bør jeg ringe og høre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sendte papirene i midten av desember, 1 mnd før permisjon som de sa holdt. Permisjonen min begynte på torsdag forrige uke, og har ennå ikke hørt noe fra de. Var der å spurte, og hun kunne ikke se at papirene mine var mottatt, men ettersom jeg hadde levert de der, var de sikkert levert inn....HERREGUD!!! Jeg blir bare sååå frustrert. Har sendt de mail også, over 1 uke siden, og har ikke fått svar på den heller. For meg så haster ikke utbetaling, men veldig kjekt å vite om de har mottatt søknaden ihvertfall! Får ha is imagen litt til.

Skrevet

Du kan gjerne ringe og sjekke at alt er i orden med papirene, men i utgangspunktet får man ikke noe brev før etter fødselen.. Dette pga nav kan ikke beregne lengden på permisjonen din før barnet er født...

Skrevet

Det er feil. Permisjonen beregnes utifra termin, ikke fødsel!

Jeg går ut i permisjon 1. mars og har ennå ikke fått svar. De har frist på seg til i dag siden jeg har ringt og purret på de fordi det står at de "ikke har registrert intektsopplysning" på meg, noe som ikke stemmer.

Jeg ville definitvit ringt og krevd oppfølging. Er bare å være høflig og bestemt ;-)

Skrevet

Du tar nok feil underveis.dk.. Om man føder før termin mister man resterende av dagene mellom fødselen og termindato(altså av de 3 ukene før termin), og dermed blir permisjonen kortere. Føder man over termin har det ingenting å si. Dette er grunnen til at nav ikke kan beregne slutt dato for permisjonen før barnet er født, og de har mye å gjøre og gjør derfor ikke vedtak flere ganger. bare 5 % føder på termindato, hadde blitt myyyye papirarbeid for nav om de skulle gjøre vedtak basert på termindato og ikke fødselsdato gitt... (ettersom de da måtte ha forandret på vedtakene på alle de som føder før termin i ettertid... dobbelt arbeid med andre ord)

Skrevet

Jeg har permisjon fra 1. mars. Den er allerede fastsatt, og NAV beregner permisjonspengene, og varigheten utivre dette. Dermed spiller det ingen rolle forutbetalingene, eller når jeg må tilabke i jobb, når jeg føder. Jeg får hverken kortere eller lengre permisjon. Jeg går fortsatt ut i permisjon 1. mars! Jeg får lengre tid _med barnet_ dersom jeg føder før termin, enn etter, men permisjonstiden er fortsatt den samme. Føder jeg etter termin, så får jeg kortere tid _med barnet_, men jeg må fortsatt ut i jobb på samme tidspunkt fordi utgangspunktet er termindato, og ikke fødsel. Permisjonstid er de ukene du ikke jobber. Det har ingenting med når barnet blir født. Du kan gå i permisjon i 5 uker før barnet kommer. Du har jo ikke mistet noe, du har jo fortsatt fri, og får foreldrepenger for det. På samme måte kan du gå i permisjon i 1 dag før barnet kommer. Du får ikke flere uker fri, du får bare flere uker sammen med barnet.

Dersom de skulle beregnet utifra fødsel, så hadde man jo ikke kunnet søke foreldrepenger på forhånd...

Skrevet

Beklager alle skriveleifene :-S

Skrevet

Føder du før termin, mister du de dagene / ukene du føder for tidlig jo..

Forrige gang fikk jeg vedtak fra nav før fødselen, og nytt korrigert vedtak etterpå. Da var de tre dagene jeg fødte før termin trukket fra.

Denne gangen har jeg ikke fått noe enda, og det nærmer seg stygt termin...

Skrevet

Jeg leverte inn papirene for rundt 2 uker siden. Da fikk jeg beskjed om at behandlingstiden var 3 mnd!!! Så hvis det stemmer så får jeg pengene 1 mnd etter fødsel... Håper det går raskere da... men..

Skrevet

Men jeg skjønner ikke hvordan de kan "trekke fra" noe som helst. I mitt eksempel, så får jeg jo uansett foreldrepenger fra 1. mars (dersom NAV får rævva i gir, vel og merke). Hva skal de trekke ifra dersom jeg føder 10. mars (som et eksempel) i stedet for 20.? Jeg har uansett krav på 48 uker (er det ikke 48 uker?) permisjon. De kan jo ikke gjøre noe med det. Jeg forstår at jeg, dersom jeg føder 10. mars, ikke får permisjonspenger fra 3 uker før fødsel, men det er så selvsagt at jeg ikke helt skjønner at det er noe å diskutere...? Er det det dere mener med å "trekke ifra?"

Skrevet

Hvis dere leser på NAV så står det..

Dette er hentet fra NAV sine sider.

Stønadsperioden starter senest 3 uker før termindato. Dersom disse ukene ikke tas ut eller fødselen skjer for tidlig, blir stønadsperioden tilsvarende forkortet. Ukene før fødsel kan ikke overføres til perioden etter fødselen. Stønadsperioden kan starte opptil 12 uker før termindato, men da blir stønadsperioden etter fødsel tilsvarende forkortet.

Skrevet

Har de virkelig laget et så klønete system? He he he Ja, hvorfor er jeg ikke forundret! Det er ikke rart NAV har mye å gjøre dersom de må korrigere for enhver fødsel *ler meg ihjel* Og enda skal man søke flere måneder i forvegen... Jaja, heia NAV. Skjønner jeg det da korrekt at det er antallet uker etter fødsel som er poenget? Ikke totalen? Så selv om man har krav på 48 uker (er fortsatt usikker på om det er 48 uker), så blir det korrigert ned med antall dager man føder før termin slik at alle (i teorien) får lik lang tid med barnet? Men slik jeg har forstått det så gjelder dette _ikke_ dersom man føder over termin?

Skrevet

Velger du 100% dekning får du 44 uker og velger du 80% får du 54 uker. Av disse skal 3 uker taes før termin (det er disse du mister om du føder før termin), 6 uker er forbeholdt mor og 6 uker er forbeholdt far.. ETTER fødsel har altså mor krav på 35 eller 45 uker avhengig av hvilken dekningsgrad man har valgt. Føder du FØR termin mister du resterende av de 3 "forberedende" ukene man har før termin.. Dvs at alle får ikke lik tid med barnet, de som føder på termin eller før får sine 45 eller 35 uker med barnet, de som føder etter termin får like lang permisjon som om de skulle født på termin og "mister" dermed tid med barnet... Skjønte du det nå?

Skrevet

jeg leverte inn mine papirer om søknad om permisjon den 19november, jeg gikk ut i permisjon den 13.februar og fikk brev den 13. februar at søknaden var godkjent. Jeg har enda ikke født, har termin 6.mars.

Skrevet

fikk beskjed om at det var 3 mnd behandlingstid, så tar vel rundt en 5 mnd da kjenner jeg de rett! jeg har ventet på sykepenger i 3 mnd nå, og har enda ikke fått! en smule irretert!

Skrevet

Jeg ser at en del skriver at de har fått svar på mottatt søknad og innvilget permisjon FØR termin eller permisjonen starter.. Tror det er litt forskjellig rutine på dette fra plass til plass ettersom jeg her i Rogaland IKKE fikk brev før etter fødsel og permisjonen var beregnet.. Ringte og spurte og fikk da svar at man her ikke sendte brev ut før etter fødsel nettopp pga at man ikke kan beregne lengden på permisjonen korrekt før ETTER fødsel... Vil oppfordre de som lurer til å kontakte sitt nav kontor om dere ikke hører noe og lurer på om søknaden er mottatt/godkjent før permisjonen starter...

Skrevet

Jeg startet permisjonen 20.feb, leverte de siste papirene i mnd.skiftet jan/feb, fikk brev fra NAV i går om at søknaden var innvilget.

OG fikk første utbetaling i dag!!

I papirene stod det når permisjonen startet og hvor lenge den varer. Jeg planlegger gradert uttak og da skal jeg bare levere inn disse opplysningene når det nærmer seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...