Gå til innhold

Et lite dilemma!!Hva hadde dere gjort?må ha mange svar....

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er i ulønnet perm og har ennå ikke mottat kontantstøtte,så med andre ord økonominen min er ikke noe og skryte av.Akkurat nå er det samboer som må betale alt.

Jeg fikk just en pengegave av min far på 5 lapper. som han sa jeg måtte bruke fornuftig!

Hadde dere sagt til deres samboer at dere hadde fått penger eller holdt det hemmelig?

Jeg er redd han vil mase på meg til og bruke de pengene på fellesskapet som for eks årsavgift osv....

Samboer med god råd,men vi gjerne bruke opp mine penger først han...

en søt dust til tider..men dette er ikkke krangleinnlegg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville IKKE sagt det!

bruk de pengene på hva DU synes er fornuftig....evt har lyst på :)

Kjip samboer du har forresten!!

Skrevet

Vær ærlig. Gi samboeren din 3500,- og si at du gjerne vil beholde 1500,- selv til f.eks. jentegreier.....

Skrevet

jeg hadde glatt bidratt til felleskapet

Skrevet

Han er kjipe,men er ikke stygg med meg eller noe..kan bare være litt kort til tider;=)

De pengene fikk jeg for og dekke legeregninger og egenandeler på sykehuset for jeg skal operere..så de blir brukt fornuftig.....

Skrevet

Jeg har stor tro på ærelighet i et forhold så jeg hadde fortalt det. Du kan jo bare si til samboeren din at du er glad for å ha fått et lite bidrag fra din far slik at kontoen din ikke er helt skrapt. Eller om du vet noe du trenger disse pengene til så kan du jo bare si at du er glad for pengegave for nå kan du kjøpe x som dere trenger.

Forøvrig synes jeg du og samboeren din trenger å snakke sammen. Det blir helt feil at dere har det slik at du føler at du må gjemme unna penger. Tjener han mer enn deg så må han bidra mer. Her bidrar vi etter det vi har og passer alltid på at vi begge har penger igjen på konto hvis mulig (og ikke slik at en er skrapt, mens den andre har penger).

Dere burde absolutt bli enig om hvordan dere skal ha det slik at dere begge føler at det er rettferdig og ikke føler at dere må gjemme unna penger eller lyge om hva dere bruker penger på.

Skrevet

Hvorfor skal han få 3,5 av penger min far har gitt personlig til meg??

Og sa disse er dine ikke til tull og fjas..har del sykhus opphold fremover og andre ting som skjer så jeg trenger litt pwnger selv før kontantstøtta kommer...

Skrevet

Herre min hatt - noen som gjør den klassiske feilen på forum.

Du må fortelle oss ALLE viktige sider ved saken når du ber om råd!

Når informasjonen om at du skal bruke pengene på sykehusopphold i nær fremtid kommer leeeeeenge etter det første innlegget, så får du selvsagt ingen passende svar!

Ut fra det første innlegget ditt, så ville jo det fornuftige være å bruke pengene til felles utgifter!

Ut fra den senere informasjonen, vil jo det fornuftige være å fortelle samboeren din at du har fått penger av din far, som skal brukes på dete fremtidige sykehusoppholdet.

Hvorfor i all verden skulle du holde det hemmelig?

Skrevet

Jeg er akkurat i samme situasjon bare at beløpet er litt større.

Det jeg hadde tenkt og mannen er helt enig i at:

- Jeg kjøper en litt større ting som jeg lenge har ønsket meg.

- Vi kjøper sammen en ting vi lenge har ønsket oss.

- Resten går til å nedbetale gjeld.

Greit det er mine penger, men vi er da for pokker gift og hjelper hverandre. Jeg har da fått/vil få mange ganger det beløpet i hjelp fra han gjennom årene.

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg hadde gjort, men jeg er ganske sikker på hva jeg synes jeg burde gort.

Jeg synes du bør sette deg ned med samboeren din og lage en skikkelig økonomisk plan for hvordan dere skal fordele utgifter og inntekter når du er i ulønnet permisjon. At du har fått penger til legeregningen bør jo komme frem da.

Hvis du ikke synes han yter nok til fellesskapet med sin lønn får du si at da går du også tilbake i jobb slik at du får egne penger å disponere.

Skrevet

Du skriver i første innlegg at din samboer betaler alt.., det vil si maten din, alle felles utgifter osv.. Også når du endelig får litt penger selv, så snakker du om å beholde alt for deg selv og ikke fortelle samboer om det. Snakk om egoist! Hadde jeg vørt samboeren din og funnet ut i ettertid at du hadde stukket unna penger, hadde jeg blitt rasende!

At pengene ikke skal brukes på tull.., er mat og husleie tull??

Skl pengene brukes som du sier på et sykehusopphold, vil vel kanskje samboer ha forståelse for det eller??

Skrevet

Du har jo allerede bestemt deg? Hvorfor spør du?

Skrevet

Kan jo skjønne at han vil du skal være med å betale til tider da, hvis du ikke har inntekt så betaler vel han allt til vanlig....

Og om barnet er begges så er jo egentlig kontantstøtte begge deres penger, ikke din inntekt sånn direkte.

Når faren din sier at de skal brukes fornuftig så er det vel fornuftig å bruke dem på ting dere trenger.

Her går stort sett alle pengepresanger inn i fellesskapet.

Men den som får pengene har siste ordet over disse pengene.

Men om vi trenger penger tl mat eller noe nye sko eller noe til barna så brukes de til det. Er det en ting begge har lyst på så kjøåer vi det og hvis de ikke trenges til noe av dette så får "eieren" av pengene kjøpe seg noe de har lyst på.

Kan skjønne at du trenger penger ved sykehus inleggelse men da får du fortelle at du har fått penger og de skal brukes til det for da vil du trenge litt ekstra.

Antar at han forstår såpass.

Syntes det blir veldig feil om man må skjule ting og lyve for partneren sin.

Hadde du syntes det er greit om han unlot å fortelle deg om penger han har fått i gave.?

Skrevet

Hadde ikke nølt. Det hadde gått til fellesskapet. Samboeren din betaler for ALT. Skulle bare mangle at ikke du bidro når du hadde mulighet.

Skrevet

Kommer jo litt ann på situasjonen.

Selv om han betaler alle nødvendige utgifter så bidrar jo hun med å ta sseg av deres felles barn og muligens med mer enn 50% av husarbeidet. Hvis det da blir slik at hun sitter igjen med ingenting til seg selv mens han har råd til hva han vil synes jeg det er retferdig at hun i hvertfal får beholde pengene, men fortelle at hun har fått dem bør hun.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...