Gjest Skrevet 24. februar 2009 #1 Skrevet 24. februar 2009 Jeg og forloveden min har et barn på under 1 år. Han tjener omkring 340 000 i året, mens jeg er student og har kun studielånet + barnetrygda. Han har et barn på 4 år med en annen, hun har oppgitt at hun tjener 180 000. Barnet har full barnehageplass i privat barnehage. Pga mye trøbbel fikk vi ikke kontakt med barnet og hennes mor før nå det siste året.Vi kommer imidlertid godt overens alle sammen nå, men vi har ennå ikke begynt å ha barnet hos oss, pga lang reisevei. Cirka en gang i måneden er vi eller bare forloveden min på besøk i en helg, men vi har henne altså ikke hjemme hos oss ennå. Vi betaler 2430,- kr i måneden i farsbidrag. Jeg aner ikke om dette er mye eller lite, men det jeg stusser på er bakgrunnen for utregningen: På vedtaksbrevet er det tatt utgangspunkt i at barnets far bor sammen med en annen voksen person. Men jeg forsørger meg jo ikke selv! Vi har tatt opp studielån på meg fordi vi er avhengig av de ekstra pengene, og sånn sett tjener han jo ikke 340 000 som han har for seg selv. Blir det ikke da feil at de kun tar utgangspunkt i hans inntekt for å fastsette bidraget?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 24. februar 2009 #2 Skrevet 24. februar 2009 men syns du det er rettferdig at din og hans intekt blir tatt med når du er feridig på skolen og får lønn? for om du skal regnes som en del av hans byrde, så må jo overskuddet hos deg også regnes som hans? jeg aner ikke om dere kan få gjort om slik at han betaler mindre pga deg, men har ikke hørt om noen som har fått det til. han har jo ganske stor bidragsevne og med dine lånekassa penger så har du jo en vis inntekt 2430 høres ikke feil ut i forhold til inntekt, samvær og barnehage
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 24. februar 2009 #3 Skrevet 24. februar 2009 jeg fikk at bidraget skulle være på 2610 når jeg brukte navs bidragskalkulator med de summene du nevner. og at far har en bidragsevne på 8027 kr til og bruke på alle barna sine.
Gjest Skrevet 24. februar 2009 #4 Skrevet 24. februar 2009 Ja, jeg vil påstå at byrde og overskudd går hånd i hånd, ja. Vi gifter oss til sommeren, og jeg er ferdig utdannet om et år. Da synes jeg det er en selvfølge at vi skal begynne å betale mer også. Samtidig synes jeg også at dersom barnets mor blir samboer/gift med en med høy inntekt, skal det gå på bekostning av farsbidraget. Poenget er jo selvsagt at barnet skal ha det hun trenger, enten det er hos mor eller hos far, men jeg stusset altså bare på at de ignorerte det faktum at han ikke bare har ett barn å forsørge, men altså også et barn til, samt en samboer.
Gjest Skrevet 24. februar 2009 #5 Skrevet 24. februar 2009 Glimrende tidspunkt for meg å bytte nick, forresten. Jeg er iallefalle HI.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 24. februar 2009 #6 Skrevet 24. februar 2009 de glemmer ikke barnet som dere har sammen, men det går ikke ut over bidraget fordi hans totale bidragsevne er så høy at han har råd til begge barna sine. om jeg tar bort deg. altså at han må stå for alle bo utgiftene selv og har 1 barn boende hos seg så betaler han fremdeles det samme. om man bor 2 sammen renger de 72 000 til egene utgifter. så du dekker omtrent deg selv om du har fult lån/stipend. om man bor alene så regner de 84 000 i egene utgifter hm.. dere kan jo eventuelt snakke med mor og si at dere vil betale mer siden og mindre nå siden du går på skole og spørre om det er greit. men hun har jo ikke akkurat stor inntekt selv heller
Gjest Skrevet 25. februar 2009 #7 Skrevet 25. februar 2009 Takk for at du sjekka det for meg =) Merkelig at det er regnet sånn! Jeg skjønner i allefall ikke hvor pengene blir av... :-S Å snakke med barnets mor er utelukket. Vi ser nok ut som en merkelig, men lykkelig storfamilie når vi er ute når vi er på besøk, men dette samarbeidet er skjørt og basert på konflikter som kanskje ennå ikke er helt løst dem imellom. Men nå som barnet deres har fått et søsken, kom vi fram til at utviklingen av forholdet de to imellom måtte gå foran alt. Det jeg imidlertid synes er merkverdig, er at hun ser ikke ut til å tjene bare 180 000! Vi bor på landet, og klarer oss akkurat når alt av lån er betalt. Ingen vill shopping, men heller ingen sult. Vi spiser aldri ute, er aldri på ferie, handler sjelden klær, og vi spiser stort sett selvfisket fisk. Hun går på konserter, er stamgjest på samtlige kafeer og restauranter i byen hun bor i, og handler heller på Meny enn på Rema. Så derfor begynner jeg jo å lure på om ting er regnet ut riktig, men når du nå altså har kommet fram til det samme som NAV har gjort, går jeg ut fra at det er riktig. Det hele er sikkert bare et spørsmål om prioriteringer for hennes del, og et hull i lomma for vår del. :-P
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 25. februar 2009 #8 Skrevet 25. februar 2009 det blir ikke 180 000 det blir ca 203 000 pga skattefordeler som hun har som dere ikke har. også har hun jo bidraget som er skattefritt ved siden av. hun får jo helt sikkert støtte til og dekke 64% av barnehagen (men det kommer dere til gode også, for dere slipper jo og være med og betale disse 64 %) også eier vel ikke hun slik som dere? osv
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 25. februar 2009 #9 Skrevet 25. februar 2009 det jeg mener med at hun ikke eier, er at om hun leier en leilighet på landet så er jo hennes boutgifter helt sikkert ganske mye mindre en deres. og boutgifter spiser jo opp veldig mye av pengene til folk. men du får tenke på at dere får det mye enklere når du er ferdig med skolen
Gjest Skrevet 25. februar 2009 #10 Skrevet 25. februar 2009 Nei, hun eier leilighet i en middels stor by, betaler 9000 i måneden til sammen. Så dette med økonomien hennes er et mysterium for meg! Når hun opplyser at inntekten er 180 000, inngår da også alle eventuelle bidrag/stønader o.l. i dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå