Piri Skrevet 24. februar 2009 #1 Skrevet 24. februar 2009 Det hjelper ikke hva jeg gjør for 15-åringen. hu nhar vinterferie. Vekker henne ikke før 10. Eller jeg begynner ikke vekke henne før det. I dag fikk hun en stor kopp te på senga. hva gjør man ikke for husfreden. Jeg har ikke bedte henne om annet i dag enn å ta ut av oppvaskmaskina og sette inn igjen. Det skjedde jo da med småsure miner, men gikk an å leve med. Så dro vi og vesla å sto på skøyter. Kjempekoselig! Da typen hennes dukka opp gikk vi og kjøpte oss kakao og hadde det så trivelig atte. tanken streifa meg at det var for godt til å være sant..... Likevel ga jeg dem lov og penger til å dra til nabokommunen å stå på skøyter der (større og bedre bane). Hun fikk være ute til 24. Så ringer hun nå og lurer på om hun kan overnatte hos typen! Hu nhar spurt før og fått nei og jeg har forklart henne hvorfor. Likevel prøver hun seg hver gang! Hu nble møkksur og slengte på røret og jeg vet at jeg kommer til å få sånn pes når hun kommer hjem. Gruer emg. Jeg føler at hvis jeg gir henne lillefingeren, så tar hun hele hånda. Jeg har så lite lyst å være snill og grei for jeg vet at hun prøver å utnytte det. Jeg kommer til å bli sprø før hun blir voksen og flytter ut!!!!!!!!!!
Mrs. Bouquet Skrevet 24. februar 2009 #2 Skrevet 24. februar 2009 Kanskje du ikke skulle prøve så hardt. Er ikke så enkelt å være 15 år og ha en mor som hele tiden prøver å være snill =) Men hvorfor vekke henne om morgenen? Er hun ikke gammel nok til å styre søvnen selv?
du og jeg og vi to Skrevet 24. februar 2009 #3 Skrevet 24. februar 2009 En flott pedagog jeg var på kurs med sier at ungdom burde hatt en stor post-it i panna påskrevet: "midlertidig kaos pga ombygging". Høres ut som dattera di er sånn omtrent der. De skal sparke fra... Sier jeg, som har en ettåring;) Gruer meg allerede! Men det er vel bare å komme seg igjennom det på best mulig vis. Sånn, mitt siste innlegg før forumlista er tilbake slik vi vil ha den!
Piri Skrevet 24. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 24. februar 2009 Da ligger hun å dasser til klokka er både 2 og 3 og det henger vel ikke på greip, eller?
Gjest Skrevet 24. februar 2009 #5 Skrevet 24. februar 2009 hehe....de er ikke enkle i den alderen nei ;-) Jeg var sist et skikkelig tenårinsmonster selv... Det er bevist at hjernen på tenåringer og voksne ikke fungerer på samme måte, de er mer impulstyrte og tenker lite konsekvens, går mye på instinkter rett og slett. :-) Finnes alltid de som er verre og bedre av dem, men jent over er tenåringer noen egoistiske krek, som følge av diverse biologiske prosesser i kroppen de faktisk ikke kan for selv :-) Det går over....en gang...og du finner vel en måte å holde ut på. Mitt tips, DYRK at hun er i et forhold, bedre å la henne overnatte hos kjæresten hvis de har vært et par ei stund, for sex kan de uansett ha til alle andre tider, så kansje får du et mer åpent og rolig forhold.
h2lita Skrevet 24. februar 2009 #6 Skrevet 24. februar 2009 Phu... Gleder meg ikke akkurat til mi lille pie kommer i den alderen! Tenker (med gru) på hvordan jeg selv var..... Men, tenk på dette: Når skal pia di spørre deg om ting du ikke er spesiellt begeistret for - om hun ikke kan gjøre det når dere har det fint? Er vel kanskje det eneste tidspunktet hun føler at det kanskje er en mikroskopisk mulighet for å få "ja"? Min erfaring er at det fungerte best med faste avtaler og regler skapt i fellesskap. Og en annen grei regel er kanskje at ingen regler endres over telefon:) Slipper nok unna en del uenigheter da. Tror nok dessuten at, du i det lange løp har mye igjen for sånne kosedager likevel:)
Gjest Skrevet 24. februar 2009 #7 Skrevet 24. februar 2009 Glemte å ta med det ja, og minker sjansen for tilfeldig og potensiell farlig sex hvis hun er i fast forhold...og faste forhold er enklere å ha hvis foreldrene er litt mer åpne, når de er 15-16år så er følelser sterke og er gutten jevngammel så ser ikke jeg noe galt i det heller, så lenge partene er "jevnbyrdige" mentalt.
Joikaboll@ Skrevet 24. februar 2009 #8 Skrevet 24. februar 2009 Du er for snill og tålmodig Piri Her sparkes 15 åringen ut av senga av sine småsøsken tidlig på morgen og ja, jeg lar det skje :-) På spørsmål som er diskutert tidligere her i huset svarer jeg at det er ferdig diskutert også er det JEG som legger på. Verdt å prøve? Jeg er nok en ond mor i forhold til deg og mange til Vi har jammen noe å bryne oss på, 15 åringer er litt av en utfordring til tider..... men husker meg selv som 15 åring da :-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 24. februar 2009 #9 Skrevet 24. februar 2009 jeg er litt glad jeg bodde alene når jeg var 15. for hadde noen vekt meg klokka 10 i den alderen hadde det ikke spilt noen rolle om den koppen var laget av gull jeg forstår at du ikke vil at hun skal sove hos kjæresten sin. men man må velge sine kamper. kanskje sove hos kjæresten er en kamp du burde velge og kampen om å få henne opp klokka 10 er en kamp du ikke burde velge?... hehe
Libido- Skrevet 24. februar 2009 #10 Skrevet 24. februar 2009 Innerst inne elsker vist unger grensesetting og regler. Trøst deg med det. hihi. Bare synd de ikke fatter det selv når det er i tennårene. Men du har sikkert igjen for det senere =)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 25. februar 2009 #11 Skrevet 25. februar 2009 vet du hva libido, jeg er enig med deg. ihvertfall til en hvis grad. for alle de jeg kjenner som var veldig missfornøyd med foreldrene sine i ungdomstiden var de som ikke fikk noe engasjemang fra dem. mulig jeg bare hadde venner som hadde foreldre som ga F altså, men det funket tydligvis i grunn ikke så bra... hehe (selv om vi var en temlig søt liten festegjeng som gjorde lite skade, men vi gjorde lite fornuftig og)
meg & to små vampyrer Skrevet 25. februar 2009 #12 Skrevet 25. februar 2009 Syns godt du kan være strengere jeg:) Har hun på 15 faste klare grenser å forholde seg til, så er det, uansett hvor mye hun klager på det, lettere å forholde seg til for henne. Og da mener jeg slik at om du har bestemt noe, så gjør du ikke om på det for å prøve å være grei etterpå f.eks. Jeg savna en mor med mer faste rammer da jeg var yngre. Og helt ærlig respekterte jeg mye mer faren min som satt rammer enn moren min som hele tiden skulle være så venninne-aktig med meg. Jeg var jo ikke interessert i DET... Jeg ser at moren min gjør det samme nå med min yngste bror, og jeg merker at jeg ikke syns det er en grei måte å takle det på.
winneboo Skrevet 25. februar 2009 #13 Skrevet 25. februar 2009 Jeg syns du skal holde deg til de reglene du har satt. Angående overnatting, hun er 15 år. Sjansen for at kjæresten er byttet ut innen hun er 18 er ganske stor. Har du sagt ja til at hun får sove hos en kjæreste så kommer hun til å kreve at hun får sove hos andre evetuelle fremtidige kjærester. Greit de kan ha sex hvor som helst, men å la en 15-åring sove hos kjæresten syns jeg er for tidlig. Selv fikk jeg ikke sove hos kjæresten før jeg var 17, vi hadde da vært sammen i 2 år. Selv om det irriterte meg grønt, så forstår jeg jo at dette var riktig. Dessuten er foreldrene mine dypt kristne, så at jeg i det hele tatt fikk lov var ganske uvanlig. Akkurat det med å vekke henne kl 10 kan jeg kanskje syntes er litt strengt. I ferier og helger fikk jeg "lov" til å sove så lenge jeg ville, så lenge jeg var flink til å stå opp i ukedagene å komme meg på skolen.
Vilja<3 Skrevet 25. februar 2009 #14 Skrevet 25. februar 2009 Hørest ut som meg selv da jeg var tenåring:) Jeg bodde hos min far og har hadde ganske strenge regler. Jeg maste også mye om å få overnatte med kjæresten min men aldri i livet om jeg fikk lov til det. Da jeg var 16 flyttet jeg til min mor, hun var ikke så streng. Etter noen mnd ble jeg gravid hehe:) Så stå på ditt. Jeg synest ikke hu skal få overnatte, hvertfall ikke før hun er 16. Min bror ble sammen med ei på 15 da han var 18. Hun fikk ikke overnatte hos han og ikke han hos henne før hun var 16. Nå er hun 17 og han 21 og de holder sammen ennå og sover sammen i helger og diverse:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå