Gå til innhold

noen som vet litt om sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

min svangerskapespermisjon gikk ut i slutten av januar i år..og nå tilbudte legen meg sykemld,og jeg har ikke vært i jobb siden i fjor..så siste lønn/permisjonspenger var 15 jan...og det er jo over 1 mnd siden..kan jeg motta sykepenger da? for på nav sine sider står det må ha jobbet i minimum 4 uker,men ikke siste 4 uker osv?

setter pris på svar om noen forsto

Videoannonse
Annonse
Skrevet

glemte si at jeg er hjemme med baby snart 11 mnd og er snart 5 mnd gravid..så pga av bekkenløsning at jeg får sykemld..

Skrevet

altså..hehe..

kan man motta sykepenger når man ikke har vært i arbeid/permisjon på 1 mnd?

Skrevet

dytter jeg..hihi..er nysgjerrig;;)

Skrevet

Eh... Har jeg forstått det riktig at du har hatt "permisjon" uten lønn en mnd? Eller... Uansett, så fikk jeg beskjed om at de sidestiller fødselspenger og lønn i slike tilfeller for et par år siden(vet ikke om ting har endret seg). Så lenge jeg hadde en jobb jeg skulle tilbake til, men ikke kunne pga sykdem så ville jeg få fullt utbetalt i sykepenger.

Men det skader jo ikke å prate med NAV. Bare si at du har et generelt spørsmål, eller at du spør for ei venninne som ikke har mulighet til å ringe selv, itilfelle du kanskje må vente noen dager med å bli sykemeldt for å ha krav på penger. De loggfører alt for tiden! Så lenge du ikke har "generelle" spørsmål;)

Skrevet

Men du vil kanskje ha krav på svangerskapspermisjon? Sjekk. Ihverfall om legen vil tilbakeskrive plagene dine til rett før fødselspermisjonpermisjons slutt...

Skrevet

ja..må finne ut litt..blir ikke helt klok på dette..har gått 1 mnd uten lønn ja..skulle i arbeid..men klarer ikke alikevel..;)

takk for svar

Skrevet

Det å være hjemme i fødselspermisjon er sånn jeg har forstått det likestilt med arbeid så hvis man blir sjukemeldt rett etter at permisjonen er avsluttet skal du få sykemeldingspenger. Men den måneden du har gått uten lønn - har du tatt ut permisjon uten lønn eller har du vært for sjuk til å gå ut i jobb?

For vet ikke hvordan det er når du har tatt ut permisjon uten lønn men regner med at det likestilles det også... permisjon er jo permisjon..?

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg skjønner helt hva du fisker etter , men jeg ble i alle fall sykemeldt rett etter min svangerskapspermisjon uten at det ble noen problemer med penger o.l.

Jeg var sykemeldt nesten mnd før jeg fikk min lille prinsesse også...

Så mitt svar er vel , ja , det høres da ut som du har krav på dette :)

Skrevet

Du kan gå direkte fra fødselsperm til sykepenger uten å tape noe. Men også jeg ble litt usikker på om du har hatt permisjon uten lønn en måned. I så tilfelle regnes du antakelig som inaktiv (uten jobb, men innenfor en måned siden siste lønn) og har krav på 66% lønn. Var hvertfall sånn det var sist jeg forsto meg på dette...:o)

Skrevet

Takk for svar jenter..jeg er ei ku på å forklare meg..hihi

min mammapermisjon gikk ut i midten av januar ja...så fikk jeg sykemld i 14 dager..og i februar har jeg gått ulønnet frem til i dag..for jeg ikke har visst hva jeg skal gjøre..men nå vet jeg ikke om jeg har krav på sykemldspenger`? siden jeg har vært uten lønn i en mnd

Skrevet

man må vel ha jobbet eller tilsvarende (f.eks fødselspermisjon med lønn) i 6 av de siste 10 mnd for å få lønn. blir vel et gjennomsnitt av det du har tjent i de beste mndene. så tror ikke du trenger å tape noe på at du har vært uten inntekt den siste mnd heller. men har du en jobb idag med fast lønn? eller er du arbeidsledig og skal finne deg en jobb nå når du er gravid liksom?

Skrevet

har vært student på høgskole i 2 år..jobbet 100% året før svangerskapspermisjonen og har bare noe fast..men som sagt..jobbet 100% ..har ikke noe fast no lengre..men har 4,5 mnd igjen til ny nedkomst;)får meg jobb om jeg kan jobbe..men nå er bekkenet krasja,og derfor grunnen til at jeg ikke har jobbet siste mnd..i avvente i om jeg skulle klare det..

om dette var forståelig..hihi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...