Gå til innhold

Medmorskap - anonym donor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nå blitt gravide (7+2) med anonym donor. Og må vel derfor forholde oss til de gamle reglene i forhold til stebarnsadopsjon.

Til de av dere som har været gjennom dette:

- Trenger vi noe dokumentasjon fra Nordica?

- Når kan vi begynne arbeidet med henleggelse av farskapssak?

- Hvordan har det blitt gjennomført med tanke på permisjon? Har medmor fått noe av permisjonen, eller har biologisk mor måtte ta alt. Regner jo med det vil ta litt tid å komme gjennom papirmølla, men det hadde jo vært best for barnet om det kunne fått alene-tid med begge foreldre.

- Derspm medmor ikke får permisjon, får biologisk mor utvidet sin permisjon med den delen som i utgangspunktet er reservert far når farsskapssaken er henlagt?

Dette var masse spørsmål..men tankene surrer jo :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først- gratulerer!! Husker når jeg var på UL i uke 7 og så et hjerte banke, og nå ligger gutten på 6 mnd og sover søtt her hos oss! Vi benyttet også Nordica- og ca 1 mnd før termin gikk jeg på NAV (Oslo) for å ordne med henleggelse av farskapssak. Jeg ble på forhånd per e-post bedt om å ha med dokument fra Nordica- men da jeg møtte opp spurte de ikke etter dette.

Man kan jo ikke sende inn søknad om adopsjon før barnet er 2 mnd gammelt, i tilleggg vil legeerklæringen fra din kones lege/kjæreste (som koster 500 kr også) + hennes vandelsattest kun være gyldig i 6 mnd. Ser du har termin i oktober- det betyr at dere kan sende inn søknad i desember og da vil det jo holde i massevis å kontakte NAV i september f.eks + lege og politi bør heller ikke kontaktes før august-september slik at de ikke går ut på dato.

Husk å presisere for NAV at dere ikke bare skal ha en utskrift av henleggelsen, men at den MÅ være signert + stemplet med rett kopi. Vi holdt på I TRE MND FOR Å FÅ DETTE I ORDEN!!!! Fikk den samme gale kopien igjen og igjen og igjen- og ved personlig oppmøte kunne ingen hjelpe....

Når du skal levere permisjonspapirer- så må du i første omgang søke (en rutinesak) om å få fedrekvoten- og den får du helt uproblematisk.

Når medmor ikke har fått adoptert har hun ikke rett på annet enn de 14 dager ved fødsel. Vår adopsjon er ennå ikke i orden, og min kones arb giver har heldigvis gitt henne 2 mnd fri med lønn, og jeg jobber da den perioden og går så tilbake i permisjon. Kanskje har dere råd til at kona di er hjemme uten lønn en periode? Kanskje er sjefen hennes grei og sponser noe av det?? Kan hun overføre ferie til neste år + spare opp avspasering som kan taes ut kanskje??

Jeg hadde termin i september og jeg sparte nesten all ferien og jobbet opp en god del avspasering når jeg var "sprek" (tok en uke ferie+ enkelte ovale helger vha avspasering) slik at jeg får permisjon i 44 uker med 100% lønn (så blir det ikke så mye avkorting av feriepenger etc de 2 neste årene) + 10 uker ferie + avspasering (ferie og avspasering er lagt inn i de ukene der det er mye helligdager- disse ukene regnes ellers som en hel uke permisjon!). Totalt kommer vi da veldig godt ut med til sammen over 13 mnd permisjon.

Laaangt svar- men husker jeg brukte UTROLIG mye energi på alt dette, og særlig permisjonskabalen for å få ut mest mulig i forhold til avspasering, ferie og helligdager etc.

En siste ting-du burde legge inn evt. flere innlegg på "Foreldre ved hjelp av donorsæd eller donoregg"- og ikke her egentlig- bare flaks jeg var innom her, gjelder sikkert flere.

Lykke til videre i svangerskapet!

• 2 uker senere...
Skrevet

jeg og min partner skal til stork i nå i mai:) vi vil bruke annonym donor, er det da mulig å at partner blir medmor? fikk inntrykk av at man måtte bruke åpne donor isåfall! men leste gjennom regelverkerket igår, å da ble jeg litt forvirret. jeg var på trygdekontorets hjemmesider å lastet ned de forskjellige papirene som er nødvendige og der fikk jeg også inntrykk av at man kunne sende inn pairene allerede når man er gravid. det sto vertfall det. men det sto ingenting om politiattest osv fra medmor, kun underskrift, samtykke til inseminasjon osv. kan noen svare meg på dette?

camilla

Skrevet

Nei, det går ikke. Du må ha åpen donor for å få medmorskap. Med anonym donor blir det stebarnsadopsjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...