Ugla er mamma! Skrevet 24. februar 2009 #1 Skrevet 24. februar 2009 Vi har nå blitt gravide (7+2) med anonym donor. Og må vel derfor forholde oss til de gamle reglene i forhold til stebarnsadopsjon. Til de av dere som har været gjennom dette: - Trenger vi noe dokumentasjon fra Nordica? - Når kan vi begynne arbeidet med henleggelse av farskapssak? - Hvordan har det blitt gjennomført med tanke på permisjon? Har medmor fått noe av permisjonen, eller har biologisk mor måtte ta alt. Regner jo med det vil ta litt tid å komme gjennom papirmølla, men det hadde jo vært best for barnet om det kunne fått alene-tid med begge foreldre. - Derspm medmor ikke får permisjon, får biologisk mor utvidet sin permisjon med den delen som i utgangspunktet er reservert far når farsskapssaken er henlagt? Dette var masse spørsmål..men tankene surrer jo
snuffe Skrevet 24. februar 2009 #2 Skrevet 24. februar 2009 Hei, vi er omtrent der dere er (8+6 i dag), og lurer på mye av det samme. Men jeg kan svare på litt i forhold til tiden det tar; har to vennepar som fikk barn i fjor, ene fødte i mai og stebarnsadopsjonen var i orden tidlig på høsten en gang, andre fødte i august og stebarnsadopsjonen var i boks i januar i år. I begge disse tilfellene vil medmor ta ut noe av permisjonen, men jeg vet ikke detaljene rundt hvordan de har ordnet det med arbeidssted etc. Jeg er sikker på jeg har lest noen hevde her inne at det ikke blir nødvendig med hjemmebesøk fra barnevernet nå etter nyttår, men har ingen kilde forøvrig på det. Hadde jo vært supert. Og så mailet jeg Bufetat for litt siden og spurte om reglene som gjelder nå, fikk tilbake en gang utfyllende oversikt over saksbehandlingsforløpet og hvilke dokumenter som behøves, limer like godt inn hele e-posten fra dem: "Medmor fremmer søknaden når barnet fødes og sendes inn nødvendige papirer. Vi er pålagt å prioritere disse sakene. Fødselsattest får dere ikke før det er gått en måned. Så dette er noe som må ettersendes. Mor, i følge loven, kan ikke samtykke verken på søknadsskjema eller samtykkeskjema før det har gått 2 mndr etter fødsel. Dette må også ettersendes til oss. Når barnet fødes sendes søker inn følgende dokumentasjon: Original eller kopi bekreftet av off.tjenestmann fødselsattest og vigselattest. Egen- og legeerklæring kan printes ut på våre nettsider WWW.bufetat.no, til venstre velger du publikasjoner og regelverk, så adopsjon. Skjemaene fylles ut og tas med til legen. Pass på at legen undertegner og stempler alle sidene. Uttømmende politiattest i original. Likningsattest fra 2007 i original. Bostedsattest og adressehistorikk i original for begge hvis ikke dere har vært gift i minst 2 år. Samtykke fra mor som også printes fra våre nettsider. Må være bekreftet av off. tjenestemann og samtykke er gyldig 2 mndr etter barnets fødsel. Barnets fødselsattest i original må være lang, det vil si at begge foreldre er anmerket. I feltet far vil det nok ikke være utfylt. Dåpsattest i original eller kopi bekreftet om barnet er døpt. Henleggelse av farskapssak fra lokalt trygdekontor. Påse at det er i orginalt og at det er undertegnet. Når deres søknad ankommer Bufetat går jeg gjennom og skriver en bekreftelse til dere med oversikt av manglende dokumenter. Søknaden sendes i løpet av kort tid til kommunen som skal utrede saken. De dokumentene som mangler sendes dere i orginal til oss med en kopi t il kommunen slik at de også får de ettersendte dokumentene. Hvor lang tid kommunen bruker på saken deres er vanskelig for meg å si. Det beste er å ringe de direkte. Når vi får igjen saken fra kommunen, er den prioritert hos oss. Da går det ikke som regel lang tid før vedtaket er fattet."
En til kansje?!? Skrevet 25. februar 2009 #3 Skrevet 25. februar 2009 Kan jo prøve å svare deg på noen av spørsmålene dine, i og med at vi akkurat er ferdige med vår stebarnsadopsjon. Vår lille Jesper var 5 mnd når adopsjonen gikk igjennom. Da jeg var gravid ringte jeg buf-etat for å få litt info om hvordan vi kunne gå frem for å få adopsjonen fortest mulig i boks, jeg fikk da beskjed om at hjemmebesøk ikke var nødvendig, noe som selvfølgelig viste seg å være feil da jeg kontaktet dem etter fødselen. Dermed måtte vi vente lenge, dvs.2.5 mnd på å få istand møtet med barnevern. Så anbefaler derfor at du tar kontakt med dem 2-3 mnd før termin for å avtale tid til dette. Det har et vennepar av oss gjort som fikk en sønn natt til mandag. Da vil adopsjonen ta mindre tid. Vi sendte med kvittering fra Maigaard på betalt inseminasjon, dette vet jeg faktisk ikke om er nødvendig, men bedre å sende for mange enn for få papirer tenker jeg. Farskapssaken kan bli henlagt så fort nav mottar en fødselsmelding, men har hørt rykter om at det gjonnomføres litt ulikt fra kontor til kontor. Så ta kontakt med ditt lokale nav-kontor. Så var det permisjon, så fort adopsjonen er gjennomført kan dere fordele resterende permisjon mellom dere. Jeg vet at det venneparet jeg skrev om over har valgt at medmor skal ta ut "fedrekvoten". I vårt tilfelle er ikke medmor yrkesaktiv, derfor tar jeg ut hele permisjonen. Vi har valgt en løsning med dånn tidskonto, dvs at jeg begynner å jobbe 60 prosent når Jesper er 6 mnd, og har fri 2 dager i uken frem til han er nesten 2 år. Så får medmor alenetid med han 3 dger i uken, og jeg slipper å gå fra han 5 dagen i uken de første årene. Dette var den beste løsningen for vår del. Vet ikke om du ble så mye klokere, men spør gjerne hvis noe er uklart eller du har flere spørsmål.
Ugla er mamma! Skrevet 25. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 25. februar 2009 Tusen takk for gode svar begge to! Masse spennende i tiden fremover. Utrolig mange spørsmål som dukker opp. Nå er neste trinn en tidlig ul neste fredag..det blir utrolig godt.
Ugla er mamma! Skrevet 25. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 25. februar 2009 Er dere forresten med på 2mødre treffene på Asylet? Lurte litt på å våge oss dit nå..selv om det er ganske tidlig enda..
snuffe Skrevet 25. februar 2009 #6 Skrevet 25. februar 2009 Vi har ikke vært der, nei. Har flere vennepar som er med i forskjellige lesbiske barselgruppe-opplegg, og ikke så veldig lyst å støte på noen av dem før vi offentliggjør graviditeten. =) Men sånn etter hvert regner jeg med vi blir med på noe. Og i hvert fall når frosken er født, sånn om alt går som det skal (og det er jo strengt tatt ingenting som tyder på noe annet).
Ugla er mamma! Skrevet 25. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 25. februar 2009 Vi får holde kontakten her inntil videre..siden vi er ganske nærme hverandre i termin.. Fikk litt panikk etter litt spotting idag..men ikke kommet mere enda.. Håper virkelig dette holder!
Karina68 Skrevet 26. februar 2009 #8 Skrevet 26. februar 2009 Først- gratulerer!! Husker når jeg var på UL i uke 7 og så et hjerte banke, og nå ligger gutten på 6 mnd og sover søtt her hos oss! Vi benyttet også Nordica- og ca 1 mnd før termin gikk jeg på NAV (Oslo) for å ordne med henleggelse av farskapssak. Jeg ble på forhånd per e-post bedt om å ha med dokument fra Nordica- men da jeg møtte opp spurte de ikke etter dette. Jeg skrev dette svaret på en annen side du hadde lagt ut spm- ser det er kommet flere svar her som sikkert overlapper- men her er mitt: Man kan jo ikke sende inn søknad om adopsjon før barnet er 2 mnd gammelt, i tilleggg vil legeerklæringen fra din kones lege/kjæreste (som koster 500 kr også) + hennes vandelsattest kun være gyldig i 6 mnd. Ser du har termin i oktober- det betyr at dere kan sende inn søknad i desember og da vil det jo holde i massevis å kontakte NAV i september f.eks + lege og politi bør heller ikke kontaktes før august-september slik at de ikke går ut på dato. Husk å presisere for NAV at dere ikke bare skal ha en utskrift av henleggelsen, men at den MÅ være signert + stemplet med rett kopi. Vi holdt på I TRE MND FOR Å FÅ DETTE I ORDEN!!!! Fikk den samme gale kopien igjen og igjen og igjen- og ved personlig oppmøte kunne ingen hjelpe.... Når du skal levere permisjonspapirer- så må du i første omgang søke (en rutinesak) om å få fedrekvoten- og den får du helt uproblematisk. Når medmor ikke har fått adoptert har hun ikke rett på annet enn de 14 dager ved fødsel. Vår adopsjon er ennå ikke i orden, og min kones arb giver har heldigvis gitt henne 2 mnd fri med lønn, og jeg jobber da den perioden og går så tilbake i permisjon. Kanskje har dere råd til at kona di er hjemme uten lønn en periode? Kanskje er sjefen hennes grei og sponser noe av det?? Kan hun overføre ferie til neste år + spare opp avspasering som kan taes ut kanskje?? Jeg hadde termin i september og jeg sparte nesten all ferien og jobbet opp en god del avspasering når jeg var "sprek" (tok en uke ferie+ enkelte ovale helger vha avspasering) slik at jeg får permisjon i 44 uker med 100% lønn (så blir det ikke så mye avkorting av feriepenger etc de 2 neste årene) + 10 uker ferie + avspasering (ferie og avspasering er lagt inn i de ukene der det er mye helligdager- disse ukene regnes ellers som en hel uke permisjon!). Totalt kommer vi da veldig godt ut med til sammen over 13 mnd permisjon. Laaangt svar- men husker jeg brukte UTROLIG mye energi på alt dette, og særlig permisjonskabalen for å få ut mest mulig i forhold til avspasering, ferie og helligdager etc. Lykke til videre i svangerskapet!
Ugla er mamma! Skrevet 26. februar 2009 Forfatter #9 Skrevet 26. februar 2009 Gratulerer masse med den lille! Og tusen takk for gode svar. Setter stor pris på at dere deler av erfaringer og veien dere har gått, så slipper vi kanskje unna noe av kampen. Takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå