Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har prøvd i over ett år nå, og jeg har tatt mot til meg, og bestil time hos fastlegen.

Jeg har hørt om Pergokur, men lurer på hva jeg evt må igjennom før jeg kan få dette. Og om det er noen bivirkninger ved å gå på dette.

Håper noen kan svare meg, for jeg gruer meg veldig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først tar fastlegen blodprøver for å sjekke hormonene dine. Siden du nå har prøvd 1 år vil jeg tro fastlegen henviser deg videre til Gyn. Der vil du få innvendig UL for å se på eggstokker, livmorslimhinne og livmora. Blodprøvene vil gi svar på om du EL eller ikke. Det er mulig at mannen din må levere en spermprøve for å utelukke at det er han det er noe galt med. Det trenge rikke å være noe galt med noen av dere.

Hvis gyn ikke finner at du EL vil du mest ss få pergotime-kur for å få fart på EL.

Det er veldig individuelt om man får bivirkninger av pergo, men det er ganske vanlig å få superømme pupper, hodepine, lett kvalme, hetetokter, synsforstyrrelser og såkjenner man EL ganske godt. Det river litt ekstra i eggstokkene. Og så blir man jo veldig hormonell da.Du trenger ikke å få noen bivirkninger og du kan få noen og er du uheldig, får du alt av bivirkninger.

Men jeg tror at det er viktig å tenke at dere ønsker dere barn så inderlig og at man kanskje vil overleve å ha noen plager under prøvingen.

Sånn tenker i alle fall jeg, men også der er vi alle forskjellige. Det er ikke noe å grue seg til å gå på pergo. Selv om det er noen som ikek får EL av pergo så er de tikke kroken på døra av den grunn. DA kan man øke dosen og håpe det hjelper. Det finnes mange måter å utrede på og det er ganske vanlig at man går på pergo i 6 mnd og dersom det ikke gjør susen, vil man få tilbud om hsg eller lap for å se nærmere på eggstokker, livmor og eggledere.

bare spør hvis det er noe du lurer på!

Masse lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar - det var veldig opplysende.

Har fått time hos legen min på mandag - så får jeg ta det derfra.

Krysser fingrene for at det snart er gode nyheter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...