Gå til innhold

I hvilken grad har 3-4 åringer venner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke tilbakemeldinger får dere fra barnehagen angående deres barns samspill med andre barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 4-åring har flere venner, og 3 spesielt gode som han leker mye med - både i barnehagen og på fritiden.

Bhg sier det går fint :-)

Han er en rolig og omgjengelig type som ikke kommer i konflikter.

Skrevet

Vi får tilbakemelding på at Lille går rett inn i alle grupper, både hos de som er førskolebarn og de som er året mindre. Hun leker med både gutter og jenter, men har sine favoritter. I fjor var den en gutt som utmerket seg og når han ble førskolegutt i år så fikk han litt høyere status hos gutta og distanserte seg litt fra Lille som er JENTE og året mindre. Det var grusomt for henne tror jeg og det var noen uker med sårhet før det gikk over. Nå er de tilbake som venner ,men ikke som bestevenner slik de var i fjor.

Hun har en bestekamerat som hun har leket med siden hun var rundt 1 år. De går i samme barnehage også men er ikke avhengig av hverandre.

Skrevet

Min gutt på 3,5 år har en bestevenn i bhg, men leker fint med de fleste. Var på samtale i bhg for noen uker siden, min sønn snakker bare om denne ene gutten. Ped. leder sa at det stemte at de gikk utroig godt ilag, men at de ikke hadde noe problemer å leke med andre også! =)

Skrevet

Har ei på 3 1/2år, hun har venninner som hun leker med hver dag i barnehagen, der er gjensynsgleden stor etter helg og ferier, med jubel og klemmer :-) Foreløpig leker de ikke i lag på fritida, men det kommer vel snart det også etterhvert som de blir litt eldre.

Skrevet

Det gleder meg stort å se at gutten min (4,5 år) klarer seg godt i bhg. De ansatte i bhg sier han har strålende samspill med de andre barna og leker godt med de fleste. Han har en bestekompis som er et år eldre. Han er moden for alderen og leker gjerne med de som er eldre (i dag feks hadde han med to jenter hjem, en på 6 og en på 8 år...jaja), men leker også med de på sin alder og de små. Skryte, skryte...

Skrevet

Det har jeg også lurt på. I det siste foreldremøtet vårt, fikk jeg vite at 4-åringen vår (som da var 3,5) ikke hadde knyttet seg til noen spesiell, og jeg fikk inntrykk av at de var litt bekymret.

Men en dag kom en venninne av meg innom med sin sønn som går i samme barnehage som min datter. Hun sa at de hadde fått samme beskjed, men mens vi satt og snakket om dette, hadde de to barna det kjempegøy sammen, fant tonen med en gang.

Jeg har vært litt bekymret selv når jeg ser at datteren vår står og ser på andre barn leke uten å gi inntrykk av å ville være med selv. Men så ser jeg at andre på hennes alder, som selv om de kanskje er mer aktive, heller ikke virker som om de akkurat leker SAMMEN.

Jenta vår har en bestevenninne, som er et halvt år yngre, og de to traff hverandre da den yngste var bare noen timer gammel. De er som søsken og har alltid lekt (og kranglet) godt sammen.

Hun ser også ut til å ha fått noen gode venner i barnehagen nå, siden vi fikk snø og de kunne være ute og ake. Hun er norsk, tross alt, elsker snø!

Skrevet

Min supersosiale nesten 6-åring fant sin bestevenninne da hun var bare 2.5 år gammel og de hang sammen som erteris til hun sluttet i den forrige barnehagen sin, i fjor sommer.

De var virkelig bestevenninner. Ikke bare gode lekekamerater.

Mens gutten min på 3 år har ikke venner i den forstand enda, men han ligger et stykke bak sosialt sett pga manglende språk fordi han er hørselshemmet.

Skrevet

Min gutt fylte nettopp 6, og gå r siste året i bhg.

Han har hatt en gutt i bhg som har sært spesiell for ham, som han har lekt mye med. Ellers leker han med mange.

Utenom barnehagen har han ikke hatt noen som er mer nær enn andre. Har en følelse av at han har pleid å være mer opptatt av leken,, ikke så mye hvem han leker med.

Eks spør jeg: skal vi på besøk til Daniel, så sier han JA, Daniel har mange gøye leker...

Altså mer opptatt av hva slags leker Daniel har enn av Daniel... He he.

Men er selvfølgelig noen han leker bedre med enn andre altså.

Han leker fint med alle i barnehagen og er supersosial:)

Skrevet

Min eldste på snart 4 år har to bestevenner, men kommer godt overens med de andre også. Ene bestevennen fikk han allerede som 1-åring, den andre er kommet til litt etterpå.

Fikk beskjed om at det var uvanlig at de aller minste fikk venner som de lekte med så tidlig som 1-2 års alder, men nå har jeg inntrykk av at de fleste på samme alder har venner som de leker sammen med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...