Gå til innhold

Tips til fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen av dere jenter som har tips til fødsel? :)

Jeg fikk et supert tips av ei venninne.. Nemmelig hårbøyle! Hun sa det var virkelig perfekt, så fikk hun ikke håret i øyene. Så er det ikke noe behagelig å ligge med strikk i håret heller da. Så dette skal jeg huske :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Varme sokker! Selv om man kanskje er varm og svett ellers, så blir man faktisk ofte fort kald på føttene, spesielt etter man har født og kanskje må sy.

Ønskebrev. Kanskje mest for fleregangs som vet litt om hvordan de reagerer på en fødsel, men likevel, fikk en perfekt fødsel med nr 3 pga dette :-) Da visste jm akkurat hva jeg tenkte, følte og så for meg, og kunne reagere deretter, skal definitivt skrive ønskebrev nå også. Er jo ikke alltid de kan følge ønskebrevene, men når de kan det er det supert :-)

Skrevet

Jeg hadde god nytte av ønskebrev med første også , anbefales:)

Ellers så er mitt beste tips til fødsel å ikke legge deg ned på ryggen i senga under fødsel, bare fordi det virker som om det er det du skal, eller fordi jordmor vil det. (Så sant du ikke må da) Du MÅ ikke ligge med registrering på magen hele tida. Dette er ofte latskap fra jordmor sin side., da trenger hun ikke skjekke så ofte, når du er kobla til en maskin som sier i fra. Fødselen går som oftest fortere om du er oppe å går/står og er i bevelgelse. Bruk tyngdekraften for det den er verdt, og ligg kun på ryggen om det er det som er best for DEG, inntil det evnt er medisinske grunner til det. Det er din kropp og din fødsel, tør å stille spørsmål ved ting du ikke trives med. :)

Skrevet

er litt redd for sånne sjefete kommanderende jordmødre som gjør som jeg ikke vil.. Kanskje jeg har piggene ute mer enn vanlig, men på ul så fikk vi faktisk en jordmor som fikk opplæring i ul.. Og hun var akkurat en sånn type som jeg har vonde drømmer om.. Vet ikke om det hjelper å prate med jordmor på helsestasjonen om det.

Var kjeftete fordi jeg ikke hadde fått tid til å gå på do pga parkeringsproblemer, selv om vi var presis til timen. Var anstrengt når vi prøvde å spøke litt, vi var jo så spente og glade! Snakk om gledesdreper.. Og kjeft fordi vi ikke hadde tatt med ultralyd bildet fra uke 10, hallo! var jo hun som skulle regne ut ny termin! Ikke støtte seg på et gammelt bilde fra tidlig ul.. akkurat sånn mennesketype jeg ikke vil støte på, kommer til å ødelegge hele fødselsopplevelsen min..

Skrevet

Du kan faktisk be om en annen jordmor, du har krav på å bytte jordmor dersom du ikke kommer overens med den du har. Så sant det er mulig å bytte da.

Skrevet

ja, har lurt litt på det der.. hadde vært så synd om hele fødselen skulle vært ødelagt på grunn av en dame jeg overhodet ikke kommer overens med! Men får håpe det går i orden da, best av alt om jeg får en kjekk jordmor fra begynnelsen av!

Skrevet

Det er et av de beste tipsene: bli flink til å si fra, eller ha en mann som er det, hvis du er redd for en sjefete jordmor. Det er ikke så mange som "bøller" med en som er tydelig på hva hun vil. JA det kan gjøres uten å være ufin:) (selv har jeg bare født hos jordmødre som er virkelig fantastiske mennesker som gjorde alt for at jeg skulle ha en fin fødsel og få friskt barn. Tror de fleste som søker seg til en sånn jobb er medmenneskelige altså.)

Ellers er gravideyoga en fin måte å prøve seg fram til hvilke stillinger som føles bra og hvilke som ikke passer deg.

Skrevet

Jeg har to barn fra før og er i pp 2 nå med nr. 3.

Følgende likte jeg godt:

- Saccosekk i senga

(Slappet godt av mellom riene)

- CD med favorittsangene mine

(Fødslene tok tid, så det var fint å høre på litt musikk...)

- Lypsyl

- Vannflaske med tut. Bedre enn sykehusets vannglass:)

- En sjokolade. (Trenger kanskje litt søtt for å få litt ekstra energi.)

- EPIDURAL

(En bedre oppfinnelse enn bil, ostehøvel og datamaskin til sammen!)

- Pannebånd eller hårstrikk

Lykke til:)

Skrevet

Ikke planlegg fødselen din i detaljer! Vær forberedte på at ting ikke alltid går som en har tenkt. Sett deg litt inn i de forskjellige smertestillende som tilbys osv.

Skrevet

Supre tips jenter :)

Skrevet

Det som fungerte godt for meg var druer, søte, friske og fuktige.

Sytes også at eg fekk eit godt råd av jordmor på svangerskapskontroll, nemleg å øve meg på å puste når eg fekk vondt (i god tid før fødsel). Så kvar gong eg har slått ei tå i døkarmen eller blitt trykkt på triggerpunkt, pusta eg som ein blåsebelg. Eg syntes det var nyttig i alle fall, gav meg liksom litt kontroll og ein måte å forberede meg på. Følte eg hadde kontroll på pustinga i 90% av fødselen.

Elles var det veldig bra for meg som var nervøs og spendt på fødselen å kunne gå rundt i rommet. Gjorde det så lenge eg orka bortsett frå då eg låg i badekaret, då. Eg vart litt rastlaus av spenninga.

På slutten var det berre å stole på kroppen din, jordmor og mannen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...