Gå til innhold

Nesespray... HASTER

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg går heilt tett heile tida viss eg ikkje bruker nesespray... Det hjelper ikkje med bare saltvannspray... Ka nesespray er tryggest å bruke???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spurte på apoteket, de anbefalte sterkt saltvannsspray, men det hjalp jo ikke et skvett.. Ble frisk likevel, da. Du kan jo spørre de som jobber på apoteket, de pleier å vite sånt. Men tror generelt sett at man helst ikke skal bruke det :o)

Skrevet

Er ikkje syk skjønner du... Har vert sånn etter eg blei gravid... Ikkje kan eg bruke så masse allergitabletter heller... Eg e generelt litt tett til vanlig pga både allergi og poluper i nasa, men etter eg blei gravid har da vert mykje verre... Eg kan ikkje puste inn nasa uten spray...

Skrevet

Nå skal eg til legevakta seinare så da får eg no vite...

Skrevet

Jeg har også hvert tett i nesen siden jeg ble gravid, jeg sente gubben på apoteke og der fikk han en nese spray jeg kunne bruke, men så klart ikke mer en 10 dage sammenhengende...etter det skal jeg prøve saltvannspray og se om det funker

Skrevet

Jeg har brukt nesespray aaaalt for lenge, men det er bedre enn konstant hodepine, som hadde vært alternativet.

Ang allergi så har jeg med hell brukt homeopatmedisin og akupunktur. Absolutt verdt et forsøk!

Skrevet

jeg har brukt nesespray hver dag i 20 år. Er avhengig. Da jeg ble gravid første gang prøvde jeg virkelig å slutte, fikk ikke sove var konstant tett og det var helt pyton. Spurte da en øre ,nese -hals lege som var ekspert på området og han sa at trivin nesespray vil ikke påvirke fosteret , det virker lokalt i nesen. Det skal ekstremt høye doser til for at man skal få effekt ellers i kroppen. Ved ekstremt høye doser kan den i teorien virke på den måten at blodårene trekker seg sammen. Det man da tenker på i forhold til svangerskap er at den kan trekke sammen blodårene i morkaken og gjøre slik at barnet får mindre oksygen. Men dette er kun i teorien , ved kraftig overdosering. Å bruke den om kvelden eller som anvist på flasken er helt ufarlig for fosteret. Derimot , hvis du bruker den over lengre periode kan du bli avhengig sånn som jeg desverre er blitt. Skal muligens operere nesen da det er en skjev neseskillevegg som er den bakenforliggende årsaken, men jeg er ikke kommet meg så langt sidem jeg driver og føder og ammer hele tiden:) Har brukt otrivin i 3 svangerskap. Morkake og blodtilførsel til barnet har vært helt flott hver gang. :)

Jordmødre og alle leger med peil sier at det ikke er farlig med otrivin o.l i svangerskapet og kan trygt brukes. Og tro meg, jeg har sjekket dette nøye !! Jeg er veldig redd for å bruke medikamenter i svangerskap.

Skrevet

Jeg har fått vite at jeg ikke burde bruke Otrivin lenge sammenhengende... Da skal visst Zymelin være bedre... Jeg må bruke nesespray dagelig og snyter meg konstant... Prøver jeg å la vær får jeg ikke sove og jeg blir pottetet med påfølgende vondt i hodet... Det var sånn sist også og andre natten etter fødselen var tettheten totalt borte! :-D

Skrevet

Trur eg berre må ty til otrivin... Vertfall bruke den før natta... Legen sa eg skulle bruke saltvann og allergitablettene men da funke jo ikkje.. Klare ikkje legge meg så tett, eg får jo ikkje pusta... E jo ikkje akkurat bra da heller...

Skrevet

otrivin, zymelin og rhinox er ett fett. Samme virkestoff. Grunnen til at de ikke skal brukes mer enn 10 dager om gangen er for din del sånn at du ikke skal bli avhengig. Sånn som jeg ... Er nemlig slik at etter en stund vil slimhinnene ha behov for stoffet for å kunne trekke seg sammen, da må man avennes, eller fortsette å bruke. For babyen sin del kan du fint bruke den hele svangerskapet, men for din nese sin del så får du ett problem når du skal slutte. Men nå er det slik at de aller fleste blir tette i nesen i ett svangerskap pga. at slimhinnene hovner opp. Og det er grusomt å være tett i nesen. Mange som har tatt avenningen etter fødsel og blitt helt normal igjen i nesen da.

Skrevet

Da jeg gikk gravid med nummer 1 brukte jeg otrivin hver kveld for å få sove. Jeg var ikke forkjølet, men tett i nesa gjennom hele svangerskapet. Jeg er nå gravid for andre gang og bruker nesespray flere ganger til dagen, men denne gangen bruker jeg otrivin barnenesespray som fungerer greit. Og man trenger ikke å sprute masse nesespray i nesa, det holder med en "mini-spray" så åpner det seg i nesa samtidig som man slipper å få altfor mange "farlige" stoffer i kroppen.

Legen min sa at man blir frarådet å bruke nesespray i mer enn 10 dager fordi det er avhengighetsskapende, det er IKKE farlig, hverken for deg eller foster. Min erfaring er at når man begynner å amme, skrumper slimhinnene i kroppen inn, og man vil da ikke ha behov for nesespray lenger:)

Skrevet

Eg har jo alltid problem med nesa og skulle egentlig ha operert.. men har ikkje fått gjort da... Når eg hadde mota meg nok opp så blei eg gravid så eg får ta da når eg er ferdig å amme denne gang... Men det er godt å høre eg kan bruke nesesprayen.. Bruker otrivin og litt saltvann, vertfall bedre nå.. Eg fekk jo ikkje puste til slutt i går.. Siden eg har astma og allergi så er jo dette med slimhinnene et problem..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...