catinka* Skrevet 24. februar 2009 #1 Skrevet 24. februar 2009 Hei! Jeg leste i et annet innlegg her at du var på ul på fredag og ble satt tilbake 2 uker? Skjønte jeg det riktig? Jeg er selv 7+5 idag (ifølge terminkalkulator her) og har akkurat vært på utvendig ul hos fastlegen min idag da jeg ville sjekke om alt stod bra til. Jeg mistet i uke 7 i høst, så derfor ville jeg sjekke. På ul fant legen kun eggsekken, og han så ikke noe mer enn det. Han mente at alt stod bra til, men at jeg heller var 5 uker på vei og ikke 7. Jeg vet at dette ikke stemmer (kremt...). Blir jo litt bekymret selvfølgelig når han ikke fant noenting på ul sist i uke 7 og jeg mistet like etter, og nå finner han kun eggsekk. Den ul som du hadde på fredag var den utvendig eller innvendig? Klamrer meg til et håp om at alt er ok og at han hadde sett mer på innvendig ul. Tok hcg blodprøve etterpå og får svar på den i morgen. Håper du kan dele litt av dine erfaringer med meg, da jeg håper vi er i samme situasjon! ... du har jo tross alt sett en liten spire!
EnJente_m_2Jenter Skrevet 24. februar 2009 #2 Skrevet 24. februar 2009 Hei kjære deg _ Jeg ble ikke satt tilbake egentlig - da jeg ikke selv helt visste hvor langt jeg var på vei. Altså jeg hadde første dag av siste mens 10 januar, men antagelig en forskøvet el, så ble satt tilbake med maks 5 dager vil jeg tro. Jeg vet enda ikke hvor langt jeg er, men tror ca 6+4 i dag, uten at jeg har noe grunn for si en eksakt dato. Altså var jeg på ultralyd 5+6 ca. Legene på Ahus operere ikke med 5 + x eller 6 + x, de sier kun uke. Og om de da mener 5+ eller 6 + det vet jeg ikke, hun sa i allefall "du har en graviditet som tilsvarer 5 uker, og det er helt fint med tanke på når du hadde mensen sist" Størrelsen var fin for 5 uker og alt så bra ut. At de tok utvendig ultralyd synes jeg er rart, de kan jo ikke se stort på den måten så tidlig eller ? Jeg tok definitivt innvendig, der kan de se best har jeg forstått. Kan hende at du hadde et fosteranlegg der, men at de ikke oppfanger det så tidlig om de tar utvendig ? Spurte du om dette ? Hcg'et synes jeg er det verste jeg har vært med på å måle, jeg har jo hele tiden hatt "skumle lave verdier", men alikevel har ting utviklet seg. Hadde det vært opp til meg skulle jeg nok aldri tatt en eneste hcg test, da de kun (sorry språket" fucker opp hodene til folk. Jeg for min del hadde nok stresset myyye mindre uten ! Så prøv å ikke forvente deg et for høyt tall i allefall, og om det er høyt bli heller gledelig overrasket Så klart jeg deler erfaringene mine, bare hyggelig det, derfor vi er her
☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 24. februar 2009 #3 Skrevet 24. februar 2009 Hei! Leste innlegget selv om det var til mikadimoo, mn ville bare fortelle at jeg var også på UL når jeg var 7+6 - det var innvendig UL det da - ble kjempeskuffa over at det ikke var noe hjerte som slo. Legen mente at jeg måtte være mye kortere på vei (noe jeg vet ikke stemmer ja(!)), eller at det utviklet seg sent, han mente at jeg ikke burde bekymre meg, han trodde også at det kunne være tvillinger, men ville ikke bekrefte noenting og spesielt ikke når han ikke fant hjerteslag engang... Fikk bare beskjed om å ta det rolig, ikke bekymre meg og komme tilbake på ny UL 3 uker etterpå. Nå har det gått 2 uker og har nedtelling til UL om 9 dager og 1 time og 20 minutter... Jeg tror ikke det er noe galt, bare at det har utviklet seg litt sent, forrige svangerskap tok jeg en UL når jeg var 9+3 men UL bildet viste ett foster som bare var 7+4 (har sjekket det nå for det står dato, hvor langt på vei osv på UL bildet), så det er jo nesten 2 uker forskjell - men jeg fødte på termindagen, og UL-termin viste at jeg var så langt på vei som jeg trodde først - det var bare at blastocysten utviklet seg noe senere tidlig, tidlig i svangerskapet... Jeg tror ikke det er noe galt, selv om jeg bekymrer meg litt - jeg både håper og tror jeg får se hjerteslagene om 1 uke på UL - nå har jeg også fått time hos JM (jordmor) på torsdag - det blir første gang, så blir spennende å se hva hun sier. Jeg er 9+3 i dag. Må bare også fortelle at jeg har kjøpt meg noe som heter babywatcher (en liten UL-apparat som registrerer hjerteslagene til babyen), den skal egentlig ikke brukes før etter svangerskaps uke 12, men jeg prøvde den på meg selv i forrige uke og jeg fikk frem hjerteslag (det var ikke mitt, da hjerteslagene lå på mellom 154 og 177 slag i min) - så jeg prøver å slappe av, men det er ikke lett. Jeg forstår deg veldig, veldig godt. Jeg tenker at så lenge jeg ikke har vondt i magen eller blør så er sjansen stor for at det går bra!! Så du får prøve å tenke sånn du også... Ønsker deg uansett lykke, lykke til =) Håper spiren din sitter denne gangen!!! Stoooor klem fra
EnJente_m_2Jenter Skrevet 24. februar 2009 #4 Skrevet 24. februar 2009 Jeg har også babywatcher fra forrige svangerskap, anbefales !
catinka* Skrevet 24. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 24. februar 2009 Hei! Takk for svar! Jeg hadde utvendig ul fordi det er det fastlegen har på kontoret sitt, han har ikke utstyr til å gjennomføre en innvendig ul.Han sa at det er mulig at man kunne ha sett mer på en innvendig ul, men han ville ikke henvise meg videre da han ikke ville anbefale meg å ta en innvendig ul nå (Fikk ikke noe mer svar på hvofor da jeg ikke spurte. Alt en kommer på at en skulle spurt om i ettertid!). Han mente at hcgnivået ville gi en indikasjon på hvor langt jeg er på vei. Men har jo skjønt nå at den normen ikke passer på alle? Lurer på å spørre hun på kontoret i morgen når jeg ringer for å få vite svaret på hcg prøven om hun kan ta en prat med legen slik at jeg kan få en henvisning likevel. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg hadde forøvring siste mens 8 januar, så da ligger vi jo i teorien nesten like langt. Problemet mitt med en evt forskjøvet el og måling av hcgnivå er at jeg testet kraftig positivt en dag før ikm og det har jeg ikke gjort før. Har en datter på 3 og med henne testet jeg svakt, svakt positivt en dag før og det gikk noen dager over før man kunne se en ordentlig strek. Det var akkurat det samme i høst, da var det også bare svakt svakt positivt. mens denne gangen var det en klar og tydelig strek en dag før ikm.Så jeg lurte i utgangspunktet på om jeg var noen dager tidligere ute enn det jeg trodde. Dette stemmer iallefall ikke med å være to uker senere. Men igjen, glemmer slike poenger når man sitter inne hos legen og han mener at alt er bra! Alt bare tyder på at jeg er 2 uker kortere på vei... Ble langt dette her. Men det er godt å ha noen i ganske lik situasjon å dele/ sammenligne med!
catinka* Skrevet 24. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 24. februar 2009 Hei! Og takk for svar fra deg også! Selvfølgelig bare kjekt at du svarer også! Jeg henvendte meg til Mikadoo da jeg leste ut fra et annet innlegg her at vi var omtrent like langt og jeg tolket det som en litt lik situasjon. Veldig kjekt og godt å høre at du har vært gjennom det jeg går gjennom nå og at du kom godt ut av det sist! Skjønner da at det også er lettere å ikke bekymre seg så mye. Takk for et godt innlegg! Som sagt over: Godt å ha noen å sammenligne og dele med her inne! Klem til dere begge!
tjorven- nr 3 Skrevet 24. februar 2009 #7 Skrevet 24. februar 2009 hei : D Blander meg litt inn her jeg og. Har nemlig og tatt utvendig UL ( et gammelt apparat) Men kunne ikke se annet en at jeg er gravid 1. gang. Tok på nytt i dag for å se om han kunne finne hjertet, men var enda for tidlig. Ser det ikke på utvendig før fosteret er 8 uker sa han. Tror min lege teller ukene utfra foster og ikke utfra mens termin. Men jeg har da enda ikke fått en termin... Men det er derfor jeg tror han sa du er 5 uker og ikke 7.til deg ..pga fosterets alder!! jeg er søkt på innvendig UL i uke 17 ....utfra mens termin som ikke stemmer - gleder meg til en skikkelig sjekk!! masse lykke til!! Du skal se at det går bra denne gangen!!!
catinka* Skrevet 24. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 24. februar 2009 Hei! Takk for svar fra deg også! Jeg diskuterte dette med ukene med legen og det var ikke der forskjellen lå. Vi ble enige om det. Min lege sa videre at man vanligvis kunne se hjertet i uke 6 (også på utvendig, om enn med dårligere bilde), så siden han bare kunne se eggsekken og utifra str han målte på den, kikket han på en tabell og kom frem til ca 5 uker. Og det er dette som bekymrer meg. Jeg vet at jeg må være ca 7+5 idag (stemmer iallefall ikke med 2 uker mindre) og jeg vet at jeg testet sterkt positivt en dag før ikm. Likevel fant han kun eggsekk på ul idag. Det jeg er litt usikker på nå er hva jeg skal gjøre videre. Vil jo gjerne ha svar på om alt er ok eller om det er noe galt. Ikke bare gå å vente og vente og ikke vite! I høst da jeg mistet begynte jeg jo med bitte litt blødning/ spotting i nesten en uke før jeg begynte å blø ordentlig og det at jeg hadde mistet ble slått fast. Jeg får ta en prat med hun på kontoret i morgen når jeg ringer for å få vite hcg resultatet.
tjorven- nr 3 Skrevet 24. februar 2009 #9 Skrevet 24. februar 2009 hmmm..merkelig!!! jeg kan ikke regnne utfra mens termin min del- den var 22. november. og fikk ikke positiv test før 23.januar...legen sa man kan få positiv test 11 dager etter befruktningen. jeg har og tatt hcg...og den var på 37 tusen ett eller annet...noe som tilsvarer mellom 7-14 uker... Håper du får ny sjekk fortest mulig. ikke morsomt å ikke vite , spseielt når man har mistet før. jeg blødde i 3 uker før jeg mistet...ikke mye blod heller, før det virkelig skjedde. Må gå bra denne gangen med oss =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå